Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    La importància de la preparació de l’espai

    Aina Cabau Vallverdúoctubre 5, 20204 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    A l’hora de presentar les activitats, de col·locar els materials a l’estança és molt important l’estètica i el perquè; allunyar-te unes passes, mirar-t’ho tot amb més perspectiva i preguntar-te: té sentit? No m’ha calgut fer cap formació per saber-ho. De fet, estudiant educació infantil, d’això ningú me’n va parlar. Te n’adones amb l’experiència, quan t’hi trobes, quan estàs amb el grup d’infants i observes el seu joc i els seus moviments.

    Durant els meus primers anys en el món laboral vaig veure unes quantes vegades adults agafant una caixa que contenia materials o joguines i… patapam! Bolcar-ne el contingut a terra. Tot caient des d’una alçada considerable, provocant un estrèpit que, si no estaves veient el que passava, semblava que s’estigués enfonsant un edifici sencer. Cotxes, per exemple. Molts i de colors, tots a terra, alguns del revés, d’altres apilats, algun trencat pel mateix cop de la caiguda. “Apa, jugueu! Que jo me’n vaig allà a seure. Us he donat els cotxes perquè… no sé, perquè sí”. En primer lloc, els dones els cotxes sense que els hagin escollit ells, en segon lloc, la manera de donar-los-els no convida a cuidar i tractar bé el material. I en tercer lloc, allò ho has posat allà sense cap mena de finalitat o motiu conscient.

    Allà on ho vaig veure desconec si això continua passant o no, però el cert és que pels llocs per on em moc últimament no ho veig i això em fa pensar que les coses estan canviant. Però dins meu queda una por, o més aviat una certesa: que llocs on fan les coses així no han desaparegut i continuen existint, tot i que jo fa anys que me n’he allunyat. Serien aquells on sí que guarden els infants, mereixedors del terme tan utilitzat i tan desagradable per les que ens dediquem a la petita infància: “guarderia”.

    En alguna ocasió, fa molt de temps, vaig pensar que potser era una mania estranya, la meva, la de no poder deixar que el caos s’apoderi de la sala on soc amb el meu grup d’infants. La de sentir-me molesta amb el desordre que deixen les joguines tirades al terra sense sentit. Vaig pensar “i si soc massa ordenada?”, però a poc a poc he anat veient que no és un problema i ja va bé que em passi això, ja que com he dit abans, l’estètica i l’ordre són molt importants (entre altres coses) a l’hora de la preparació d’un espai. La manera com exposem els materials, així com les normes i els límits que posem durant la seva manipulació, és un reflex de la sensibilitat que mostrem pel que presentem i oferim als infants. Així que no puc entendre el caos sense motiu dins d’una estança. Els materials tenen funcions i són molt importants, per això cal que estiguin en el context correcte, amb l’edat correcte, durant el temps correcte, amb el tracte correcte i en l’ordre correcte. I no és gens fàcil encertar!

    Observar els infants i percebre els seus interessos per oferir-los materials que puguin satisfer les seves necessitats, triar aquells que siguin adients pel seu moment evolutiu, i que siguin respectuosos amb el medi ambient. Col·locar-los a la seva alçada, amb la finalitat que sàpiguen que hi són i que hi poden accedir si ho volen. No omplir-ho tot, sinó posar-ne pocs, però amb sentit. Suficientment separats perquè sigui fàcil trobar-los i manipular-los. Observar el joc i la interacció, i si veiem que n’hi ha algun que no el toquen, potser cal retirar-lo. No és el seu moment, més endavant potser ho serà.

    El moment de presentar les activitats és com fer una foto. Intentes enquadrar bé, que la fotografia tingui un sentit, que sigui atractiva, que cridi l’atenció, que vulguis mirar-la. D’alguna manera, intentes que l’infant vulgui explorar. M’agradarà que se senti atret. En una estança on hi ha infants de 0 a 3 anys tot ha de tenir sentit. Cada objecte és on és per un motiu i sempre hi ha d’haver una reflexió al darrere.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Extraescolars i colònies ja tenen el seu ‘protocol Covid’ aprovat pel Procicat
    Next Article
    Actualitat
    La Diputació posa a disposició dels ajuntaments el dispositiu web i telefònic ‘Tornem a l’escola’
    Aina Cabau Vallverdú

    Related Posts

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025

    Opinió
    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    maig 19, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}