Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    La joguina com a eina evolutiva de l’infant

    Rosa Garcia Rouragener 5, 20224 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Joguines | Foto: Cavall de Cartró
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    No existeix una garantia exacta sobre la idoneïtat d’un regal dels Reis Mags, però perquè sigui el més adient possible, cal tenir en compte que les joguines estan fetes per adaptar-se als diferents moments evolutius dels més petits de la casa.

    Per ells i elles, jugar és una prioritat perquè esdevé la seva forma de viure la realitat, d’expressar-se i d’aprendre. No obstant això, pels adults resulta una eina d’observació que pot ajudar a identificar l’etapa de creixement en la qual es troben i, en conseqüència, detectar el seu desenvolupament sensorial, psicomotriu i creatiu. Les joguines que compleixen aquest model, estimulen el progrés cognitiu dels infants i brinden experiències significatives i estimulants, a través de les quals amplien la informació del seu medi.

    És important entendre que en el moment de regalar una joguina, cal considerar l’etapa evolutiva de l’infant, ja que només així s’aconseguirà despertar el seu interès i promoure les seves habilitats.

    Jocs per infants de 0 a 6 mesos

    Durant els primers mesos dels nadons, és important oferir joguines que incitin el desenvolupament sensorial. Els més rellevants en aquesta etapa són els del gust i la vista, tot i que a mesura que l’ensenyament avança, s’han d’incloure altres parts del cos així com el cap, el coll, les mans i, en darrer lloc, les cames.

    Pel que fa al material, es suggereixen joguines no estructurades. El que es busca en aquest semestre de vida és que l’infant estigui despert i descobreixi nous estímuls, motiu pel qual l’ús de materials propis de la vida quotidiana com la fusta, les teles, el paper o el cartró permetran que identifiqui nous tactes, colors i patrons de l’entorn que el rodeja.

    Jocs per infants de 6 a 12 mesos

    En aquest punt, el comportament dels infants és repetitiu i tendeixen a acostar-se els objectes a la boca per explorar-los reiteradament. Entre les seves capacitats, la cavitat oral és de les poques que tenen més dominada i enfront de la detecció de nous elements en l’ambient, el cos focalitza tota l’energia física i emocional en ella.

    Per això, és precís crear jocs monòtons i repetitius que promoguin l’estimulació dels sentits: les cançons i les ampolles sensorials, per exemple, ajuden a identificar nous sorolls, la panera de tresors incita a cercar objectes per palpar noves textures i els contes fomenten la imaginació. En aquest context, tant les teles com els materials no estructurats segueixen sent una bona opció.

    Jocs per infants d’1 a 2 anys

    L’acció canvia en aquesta franja d’edat. Aquí, l’infant comença a dominar el llenguatge i la psicomotricitat, fet que li permet interactuar de manera fluida amb la figura adulta. Seguint aquesta idea, es recomana introduir el joc heurístic -l’objectiu principal del qual és la manipulació i l’experimentació de diferents objectes i materials per desenvolupar la coordinació de moviments ocular-manual-, els circuits psicomotrius i les activitats de transvasaments, ja que són excel·lents per promoure l’increment de l’atenció i concentració dels infants.

    Jocs per infants de 2 a 3 anys

    El joc simbòlic és ideal pels nens i nenes que es troben en aquesta etapa. Aquest es basa en la seva capacitat d’imitar moments viscuts o escenes de la vida quotidiana dels adults, fet que impulsa la seva creativitat i imaginació.

    A part del joc simbòlic i de l’experimentació, s’aconsella la inclusió de jocs de construcció que els ajudin a idear combinacions, així com jocs d’encaixos per ensenyar-los a apilar formes i encaixar estructures. Per la seva banda, la música i la dansa juguen un paper primordial en l’expressió corporal dels nens i nenes, així com en el descobriment de noves possibilitats de moviment.

    Aplicar aquests coneixements és sinònim d’apostar per un creixement sense fronteres que, lluny d’encasellar-se amb joguines que marquen un rol de gènere, estimula i desenvolupa les capacitats dels infants a través d’una acció tan natural, diversa i transparent com és el joc.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    L’escola torna el dia 10 amb les mateixes mesures anticovid que fins ara
    Next Article
    Actualitat
    La directora d’un centre de màxima complexitat, nova responsable dels SSTT Barcelona Comarques
    Rosa Garcia Roura

    Educadora infantil i membre de l'equip de Comunicació i Innovació pedagògica de Cavall de Cartró

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}