Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    La Justícia acaba amb la immersió lingüística i obliga a un mínim del 25% de classes en castellà

    Oriol Solédesembre 17, 20204 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Institut Joan Salvat Papasseit
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha acabat amb el sistema d’immersió lingüística a Catalunya. La Sala del Contenciós Administratiu de l’alt tribunal català ha acceptat el recurs que l’Advocacia de l’Estat va interposar el 2015, durant el Govern del PP, i obliga que un mínim del 25% de les classes siguin en castellà. La sentència, que pot ser recorreguda davant del Suprem, estableix que tots els alumnes han de rebre “de manera efectiva i immediata” el nou model d’ensenyament.

    En la seva sentència, els jutges consideren que l’ús vehicular de la llengua castellana en el sistema d’ensenyament de Catalunya “és residual, o almenys així és en una part significativa de centres”, la qual cosa suposa “una infracció del marc jurídic vigent”. En conseqüència, els magistrats veuen necessari fixar un ús vehicular mínim de les llengües oficials, cosa que no passava fins ara, per “redreçar l’actual situació contrària a l’ordenament”.

    Els jutges determinen “una presència mínima” del castellà a l’escola a Catalunya del 25% de les hores lectives, i que, a més de l’ensenyament de la pròpia llengua oficial, ha d’incloure íntegrament com a mínim el d’una altra assignatura no lingüística curricular de caràcter troncal. És la primera vegada que el TSJC fixa aquest percentatge per al conjunt d’escoles catalanes, ja que fins ara només ho havia acordat per una desena d’alumnes les famílies dels quals havien recorregut a títol particular el sistema d’immersió.

    Tractant-se d’un recurs del Govern de 2015, els jutges no es pronuncien sobre la nova llei d’Educació que aprovarà el Congrés i que, segons el Govern català, blinda el sistema d’immersió. En qualsevol cas, la nova norma no podria revertir al final del sistema d’immersió establert en la sentència d’aquest dijous, ja que la seva interpretació pels tribunals estaria condicionada per la jurisprudència del Tribunal Constitucional, que des de la seva sentència de l’Estatut va establir que la naturalesa oficial de les dues llengües “imposa necessàriament el seu ús vehicular” a les aules. Això es tradueix, recorden els jutges, en el fet que no existeix “preferència” del català sobre el castellà en el sistema educatiu.

    A més del marc legal i de la doctrina constitucional, per prendre la seva decisió els jutges van demanar a la Generalitat una mostra sobre la llengua emprada en els centres. De 184 escoles i instituts analitzats, només en un 2% dels centres de primària i en un 12% de secundària s’impartien un 25% de classes de matèries troncals en castellà. La “mitjana d’hores d’utilització de l’castellà” en els centres, afegeixen els jutges, és del 18% en el cas de l’educació primària, un 19% a l’ESO i un 26% en el batxillerat.

    Un cop el Suprem confirmi la sentència, la Generalitat estarà obligada a adoptar “les mesures que siguin necessàries” per “garantir un ús vehicular normal” del català i el castellà en el sistema educatiu, que els jutges fixen en aquest mínim de 25% de les hores lectives i una matèria troncal que no sigui la llengua, amb l’objectiu “d’evitar un ús simbòlic i residual” de l’espanyol.

    Actualment, la llengua d’ús a les aules de Catalunya és el català, encara que cada centre educatiu té potestat per aprovar un projecte lingüístic que permeti fer més docència en castellà, anglès o els idiomes que es considerin necessaris. De fet, la mateixa conselleria d’Educació va aprovar un pla lingüístic a l’inici de la legislatura que animava a reforçar el castellà en zones més catalanoparlants i viceversa, segons la competència lingüística de l’alumnat.

    La nova llei d’educació que està a punt d’aprovar Espanya, la LOMLOE, introdueix canvis en matèria de llengües cooficials i elimina la menció del castellà com a llengua vehicular. Els impulsors d’aquesta modificació, els partits nacionalistes, van defensar que servia per blindar la immersió. Així ho van interpretar també els partits de dretes, com PP i Ciutadans, per atacar l’Executiu. Però la veritat és que el text segueix reconeixent el “dret” a rebre ensenyament en castellà.


    Aquest article s’ha publicat originalment a eldiario.es

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Immersió lingüística Sentències sobre la immersió lingüística
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Canvi de regles a mitja partida: repensant el model formatiu dels estudiants d’Educació
    Next Article
    Actualitat
    Barcelona envia #Migmiliódagraïments a la comunitat educativa per mantenir les escoles obertes malgrat la pandèmia
    Oriol Solé
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Opinió
    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    maig 13, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}