Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    La literatura i la vida

    Xavier Besalúabril 22, 20154 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Guadalupe Jover és una professora de secundària de Madrid que l’any 2006 va guanyar el Premi Rosa Sensat de Pedagogia amb un treball titulat Un món per llegir. Educació, adolescents i literatura. En vigílies de Sant Jordi, faig meva la pregunta que es feia: Com podria contribuir la literatura a l’educació integral dels infants i joves? Quin valor afegit pot aportar a la seva formació?

    En primer lloc, la literatura ens pot ajudar a perfilar una nova ciutadania que inclogui tothom: homes i dones, autòctons i estrangers, joves i vells, blancs i negres, homosexuals i heterosexuals, capacitats i discapacitats, catalans i andalusos, espanyols i francesos, catòlics i musulmans, rics i pobres… La literatura, sense que calgui esforçar-s’hi gaire, ens ofereix un munt de situacions i arguments sexistes, un piló de narracions etnocèntriques o directament xenòfobes o, gratant una mica més, també hi trobarem el patiment d’un infant pobre, la doble vida d’un jove homosexual o la valentia i intel·ligència d’una dona cega. Tant és: la bona literatura ens posa al davant les desigualtats i les indignitats quotidianes, i interpel·la directament les nostres percepcions i visions dels altres; fa avinent que les persones, totes les persones, som diferents i que les diferències –no les desigualtats- han de ser reconegudes i respectades i, en alguns casos, fins i tot estimulades. El treball rigorós i amatent dels educadors hauria d’acompanyar els educands a omplir de contingut l’article 1 de la Declaració Universal dels Drets Humans que proclama que tots els éssers humans neixen lliures i iguals en dignitat i en drets.

    En segon lloc, la literatura és una eina extraordinària per explorar i esclarir la condició humana fins a límits que no podem o no estem disposats a recórrer físicament. Hi trobem les cavil·lacions i dubtes dels personatges abans d’actuar; podem resseguir com es fan grans els protagonistes, com construeixen la seva identitat, com resolen els dilemes i les pors que se’ls presenten; podem desxifrar o sublimar el que portem a dins però no som capaços de plantejar-nos; podem ficar-nos en altres universos socials o morals; podem identificar-nos amb criminals o herois; podem viatjar a les antípodes o a la galàxia més llunyana; podem viure vides que no viurem mai… En definitiva, tant els contes com les novel·les són un descobriment permanent que obre les ments, eixampla el terreny de joc de la vida, ens fa conscients de la seva complexitat i ens permet fantasiejar, reflexionar i prendre decisions. La feina dels professors aquí és la de proposar, detectar els interessos i els reptes que inquieten els alumnes, empènyer a sortir dels llocs comuns i coneguts, convidar…

    La literatura entronitza la paraula. Ja sabíem que el llenguatge és un instrument imprescindible per al desenvolupament intel·lectual. Ara sabem també que és un factor d’humanització: el llenguatge expressiu, metafòric, poètic, els que expressa idees o sentiments és el que ens fa persones. Ho sabien prou bé els homes i dones que van viure l’inexorable procés de deshumanització dels camps d’extermini nazis, on la paraula estava prohibida més enllà de les ordres, del sí i el no, o de la repetició mecànica del número d’identificació. Ho veiem prou davant de la xerrameca cridanera i buida de molts programes de televisió, seguits per milions de persones, davant de les banalitats i obvietats de moltes de les entrevistes que sentim quotidianament pels mitjans de comunicació, singularment en l’àmbit esportiu, o davant les mentides, les promeses o les falses certituds amb què ens obsequien tertulians i polítics professionals… Necessitem la literatura per tornar a estimar la paraula, per sentir la veu dels que no tenen veu, dels que s’ha fet callar, de les víctimes, de les minories; necessitem la literatura per sentir-nos humans, per construir coneixement, per establir relacions d’amistat i confiança. Aquí els mestres han d’encomanar el plaer que ells senten quan llegeixen, han de llegir, declamar o parlar amb plenitud, alegria i passió; no valen màscares: el contagi no vindrà mai de la imposició.

    Finalment, la literatura apel·la directament a la nostra imaginació. Perquè els textos insinuen, suggereixen, però no ho diuen tot. Perquè cadascú de nosaltres llegeix des de la seva realitat, des de les seves expectatives i, doncs, encara que la lletra sigui la mateixa, llegim coses diferents. Perquè la literatura és art, és interpretació, és singularitat.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Literatura juvenil Lliteratura infantil opinió Sant Jordi 2015
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Ara i sempre, desmilitaritzem l’educació
    Next Article
    Opinió
    Com llegir amb els que encara no en saben?
    Xavier Besalú
    • X (Twitter)

    Professor i Membre del Nucli Paulo Freire de la Universitat de Girona/ Institut Paulo Freire

    Related Posts

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025

    Opinió
    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    juny 3, 2025

    Opinió
    L’estiu: oportunitat o miratge per als infants?

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}