Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    La majoria d’universitaris depèn del suport econòmic de la família per estudiar

    João Françamaig 25, 20164 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Estudiants durant la presentació del curs / Universitat d'Andorra
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Les dades no deixen lloc a dubtes: la majoria d’universitaris depenen principalment del suport familiar per poder estudiar. En més de la meitat dels casos els estudiants viuen a casa dels pares, que a més han de finançar els estudis i altres despeses com alimentació, roba, telèfon i internet. Aquesta situació, que és la més habitual a casa nostra, difereix d’altres països europeus. Segons l’enquesta Eurostudent 2015, la majoria d’estudiants europeus no viuen a casa dels pares i financen les seves pròpies despeses. L’enquesta Via Universitària, impulsada per la Fundació Jaume Bofill i la Xarxa Vives d’Universitats en 19 universitats dels Països Catalans, posa llum sobre les condicions de vida dels estudiants i les desigualtats socials a la universitat.

    “Sens dubte el problema més greu de la universitat espanyola és que no té un sistema d’ajuts i beques a l’alçada de la necessitat de les famílies”, lamenta Antonio Ariño, catedràtic de Sociologia de la Universitat de València i un dels responsables de l’estudi. “Les beques que s’estan donant són tan raquítiques que no permeten l’autonomia d’un estudiant per estudiar, i caiem en el familisme, la dependència dels ingressos familiars, i llavors es quan es reprodueixen les desigualtats socials”, sentència Ariño.

    La classe social predominant a la universitat segueix sent la classe alta, que representa un 43,6% del conjunt d’estudiants universitaris, molt per sobre del que representa sobre el total de la societat. Si bé el bagatge educatiu dels estudiants –mesurat a través del nivell d’estudis de la mare– és cada cop menys condicionant alhora d’accedir a la universitat, el tipus d’ocupació dels pares sí que segueix determinant l’accés. Els fills de pares amb posicions de directors, gerents o professionals de tipus científic o intel·lectual segueixen notablement sobrerepresentat a la universitat en relació al conjunt de la societat. “El nivell d’ocupació dels pares és molt decisiu i segurament serà molt decisiu encara pel tipus de carrera que es tria, pel temps que es triga en trobar feina i pel tipus de feina que es troba”, apunta Ariño.

    No obstant, el sociòleg és optimista. Assegura que ens trobem en una universitat “en transició” que és cada cop més equitativa. Ara bé, diferencia entre equitat i igualtat. L’equitat, diu, passa perquè els grups socials estiguin presents a la universitat en la mateixa proporció que en la societat. En canvi la igualtat passa per corregir les desigualtats socials i permetre que la universitat faci la seva funció d’ascensor social. “Ja ho deia Voltaire, que les universitats eren plenes de nobles, però que en termes estadístics era més probable trobar talent en les cabanyes que en els palaus”, recorda Ariño per assenyalar la necessitat de generar oportunitats per qui ve d’entorns socials més baixos.

    L’ascensor social, qüestionat

    Una de les qüestions que queden reflectides en l’informe és que els estudiants ja no creuen en la funció d’ascensor social de la universitat. Només un 33% ha triat els seus estudis perquè creu que l’ajudarà a aconseguir una professió de prestigi o ben pagada i només el 25% creu que els seus estudis els permetran aconseguir una posició social alta. Altres estudis ens mostren que aquests criteris tenen pes en la tria dels estudis sobretot per a estudiants de classe treballadora, que tendeixen a optar per estudis més curts, que troben menys difícils d’aprovar i amb més sortides laborals.

    Una altra dada que mostra l’enquesta Via Universitària és la realitat dels estudiants de classe baixa que accedeixen més tard a la universitat. Un 18% dels estudiants enquestats ha arribat a la universitat a través de la formació professional. És el cas d’un de cada quatre estudiants d’origen socioeconòmic baix, mentre que només un 13% dels d’origen social alt la fan servir.

    “Les vies alternatives d’accés i els estudiants amb edats avançades normalment són d’estrats socials més baixos”, explica Elena Sintes, directora de l’estudi. “Els estudiants d’aquests estrats habitualment són més grans, hi entren més tard i quan ja estan treballant, perquè en aquell moment ja poden pagar-se els estudis”, apunta Sintes. Per a la majoria d’estudiants de classe baixa, l’aportació familiar representa menys del 50% del finançament dels estudis.

    El 42% dels estudiants de classe baixa treballa a temps parcial o temps complet. Segons l’estudi, compaginar “de forma intensa” estudis i feina no té perquè influir negativament en els resultats acadèmics, o com a mínim no en aquests casos. Els efectes negatius, apunta Ariño, es veuen sobretot en “aquelles persones de classe mitjana que treballen no per necessitat sinó per tenir uns ingressos que et permetin una autonomia recreativa personal”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    accés a la universitat equitat Fundació Jaume Bofill Via Universitària Xarxa Vives
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Filosofem: Ser i semblar.
    Next Article
    Actualitat
    Quins plans té per educació Donald Trump si arriba a la Casa Blanca?
    João França
    • Website
    • X (Twitter)

    Periodista. Ex-redactor en cap de Catalunya Plural

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Anàlisi
    Tria pragmàtica de places MIR

    maig 16, 2025

    Actualitat
    Equitat i bretxa de gènere, assignatures pendents a la universitat

    maig 2, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}