Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    Yeray García

    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    Martí Teixidó

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    L’art de celebrar amb art

    Inma Buñuales Rodriguez
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    La polèmica contractació de mestres a secundària sense el màster arriba al Congrés

    Pablo Gutiérrez de Álamomaig 29, 20184 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    El ministre d'Educació, Íñigo Méndez de Vigo. (Foto: congreso.es)
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Fa dues setmanes que es va tancar el termini perquè persones amb diferents titulacions universitàries poguessin apuntar-se a la borsa de professors de secundària tot i no comptar amb el màster de formació del professorat. Una obertura extraordinària organitzada pel Departament de Ensenyament per intentar pal·liar els efectes de la falta de docents qualificats.

    Aquest matí la Comissió d’Educació del Congrés dels Diputats ha rebut la visita del ministre d’Educació, Íñigo Méndez de Vigo, per contestar a algunes preguntes dels diputats. Entre les qüestions, que no ha arribat a respondre, es trobava la de la portaveu de Ciutadans al Parlament, Marta Martín, que li ha preguntat per les actuacions que duria a terme el Ministeri en relació a la contractació d’aquest professorat sense l’acreditació obligatòria.

    Martín ha assegurat que aquesta situació fa que el professorat català tingui condicions diferents a les de la resta de l’estat i si això suposarà que l’Alta Inspecció prengui cartes en l’assumpte o si el propi Ministeri anul·larà la convocatòria realitzada, “com ja hem demanat”, va finalitzar Martín.

    Des de CCOO es qualifica l’obertura de borsa de “mal menor” davant la necessitat, important, de cobrir llocs vacants. “No es poden quedar alumnes sense docent”, expliquen. El sistema permet una moratòria als qui s’han apuntat de fins a tres anys per matricular-se en el màster. Això vol dir que algú pot arribar a treballar durant una mica més de dos anys sense habilitar-se. En cas contrari, pot sortir de la borsa sense majors conseqüències.

    El dubte que sobrevola és en què queda el discurs de la necessitat d’una formació docent, sobretot en secundària, més específica i important. El debat de fons, com assenyalen fonts de CCOO està relacionat efectivament amb el model de formació inicial i de carrera docent. També amb el fet que des de la Generalitat no s’ha fet una bona planificació de les necessitats de personal docent, de manera que al no tenir en compte la corba demogràfica dels docents no han vist que en poc temps faltarien milers de docents habilitats. “Nosaltres, diuen des del sindicat, ja havíem avisat”.

    Sobre la taula, també, la situació de desigualtat en la qual queden aquelles persones que han hagut de cursar el master. “És legal” defensen des del sindicat, encara que “és un nyap” també, que, a més, ha ocorregut en altres moments i latituds. En la Comunitat de Madrid es va donar la mateixa situació de necessitat de docents per a Formació Professional i també es va obrir la borsa als qui estaven estudiant encara. Situació davant la qual es “va fer els ulls grossos”, segons fonts sindicals madrilenyes, per evitar problemes a la xarxa pública d’ensenyament.

    Llibres de text

    També s’ha parlat sobre el contingut dels llibres de text a Catalunya. Sobre l’informe que s’ha encarregat a l’Alta Inspecció en relació a possibles casos de falta de rigor en els textos. El representant de PdCat ha demanat al ministre que comentés quina és la situació d’aquest informe, si s’ha realitzat i quins són les seves conclusions.

    En aquest sentit, Marta Martín, de C’s, també ha preguntat al ministre per la denúncia sindical en relació a la “mala utilització de llibres de textos”. Preguntes que ha eludit Méndez de Vigo adduint que no existeix “censura prèvia” en el sector del llibre de text, com era el costum fa diverses dècades, de manera que són les editorials, en funció dels requisits del Ministeri, les que redacten els materials. I són els centres, segons la llibertat de càtedra, els qui trien els seus materials didàctics.

    I dels docents catalans als qui la fiscalia vol que l’Audiència segueixi investigant entorn de la polèmica sobre el seu tracte cap a cert alumnat en relació a l’1 d’octubre, el ministre tampoc es va voler pronunciar, tot i que, tant des d’ERC com des del Grup Mixt, en el qual s’integra el PdCat, s’hagi parlat en la mateixa Comissió parlamentària.

    “On estava vostè com a ministre d’educació i conseller d’educació de Catalunya quan alguns pares s’han saltat tots els procediments i han denunciat davant la justícia a professors?” li ha preguntat el diputat d’Esquerra, Joan Olòriz.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    màster formació del professorat
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Reportatge
    La infantesa de Josep Maria Jarque
    Next Article
    Actualitat
    Escoles per fer xarxa de barri i esport per a la inclusió: les Comunitats que Eduquen prenen forma
    Pablo Gutiérrez de Álamo
    • X (Twitter)

    Periodista especializado en educación. Director de El Diario de la Educación. Antes en Periódico Escuela

    Related Posts

    Actualitat
    Comença el curs escolar 2024-25 amb 1,6 milions d’alumnes i més de 82.000 docents

    setembre 6, 2024

    Entrevista
    Miquel Àngel Alegre: “Les trajectòries educatives no poden solucionar-se només des de l’escola, calen polítiques educatives en sentit ampli”

    juliol 11, 2024

    Opinió
    El compromís del moviment feminista amb la coeducació: Primera Escola d’Estiu d’USTEC-STEs (IAC)

    juliol 10, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.