Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    La Santa Festivitat

    Álex Mesamarç 28, 20244 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Fulles de palma, corona d'espines i una creu són alguns dels símbols de Semana Santa | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Hi ha un fenomen cíclic que les xarxes socials fan visible cada vegada que arriben certes dates, especialment durant les festes nadalenques i de Setmana Santa: un grup força nombrós de persones –i cada vegada més– carrega contra qui gaudeixen d’aquells moments fora de la feina quan no professen la fe per la qual van sorgir aquestes commemoracions (naixement i mort de Jesucrist, per si algú va una mica despistat). Més enllà que aquest tipus de missatges probablement no procurin tant escurçar les vacances de ningú sinó més aviat mostrar determinades “incoherències”, la veritat és que potser ens podem preguntar: què celebrem?

    Jesús de Natzaret no va néixer el 25 de desembre. Tot i que hi ha diferents dates possibles que apunten al seu naixement, i no s’ha pogut determinar amb exactitud el dia, hi ha consens que va ser en una data diferent a la del dia de Nadal. Aquest quòrum es produeix perquè se sap de bona tinta que la celebració del 25 de desembre es fa com a substitució de les saturnals, festivitats paganes que se celebraven per a aquesta data, commemorant el solstici recent d’hivern (21 de desembre).

    En aquest sentit, l’elecció del 25 de desembre per a commemorar el naixement de Jesús, tot i saber que no guarda relació directa amb el seu autèntic i desconegut natalici, té com a mínim un doble propòsit. En primer lloc, es desplaça una festivitat pagana que s’aspira a eliminar. En segon lloc, i encara més important per aquest escrit, s’aprofita una data que ja posseïa un caràcter festiu per donar-li un altre significat, però mantenint aquest esperit festiu, fent-lo fàcil de recordar i tenint a tothom pendent de l’arribada de tan marcada data.

    Però quin sentit té transcórrer aquí sobre l’origen del Nadal? Doncs un de força elemental: és freqüent en la cultura humana l’adaptació dels costums, així com el sincretisme i, també, la secularització. Això significa que estem acostumats a que unes mateixes dates, així com uns mateixos edificis, llocs i un llarg etcètera, siguin utilitzades i reutilitzades una vegada i una altra. Al cap i a la fi, és una cosa força pràctica i té fins a cert sentit ecològic: reciclem tot el que podem, encara que simplement sigui perquè confiem en la memòria (o, segons com es miri, perquè en desconfiem una mica: millor no introduir noves dades).

    Aleshores, posem alguns punts sobre algunes “i”. Espanya, com d’altres països, té una tradició catòlica innegable i evident. Això es tradueix no només en l’elevat percentatge de persones batejades (siguin practicants o no) i en l’existència d’una arquitectura eclesiàstica monumental (fixeu-vos en la quantitat d’anys que porta construint-se la Sagrada Família de Barcelona: hi va haver piràmides a Egipte que es van fer més ràpid), sinó en el seguiment d’un calendari que es recolza en els esdeveniments i fites fonamentals de la religió catòlica.

    No obstant això, almenys als països no-teocràtics, que hi hagi una tradició religiosa determinada no fa automàticament que tots els seus ciutadans professin la fe relacionada amb aquesta tradició, i encara menys ad aeternum. N’hi ha amb creences diferents. I n’hi ha, fins i tot, que no són religiosos.

    En qualsevol cas, el calendari és el que és, i ho és per a tothom. La consecució dels diferents drets laborals (tan àrduament aconseguits i, per desgràcia, alguns d’ells qüestionats i injuriats avui dia) va configurar una setmana i any en què es van consignar diferents dies de descans i no-laborables: caps de setmana, períodes de vacances i dies festius. Aquest calendari laboral es va fer sobre la base d’una cosa preexistent: el calendari gregorià i catòlic que se seguia a Espanya (i a altres indrets). Per tant, es va aprofitar la familiaritat i el costum d’un calendari conegut per distribuir els diferents dies no-laborables en base al que es va estimar oportú.

    Així que no, José Luis. Quan deixo d’anar a treballar el dia de Nadal o Divendres Sant, o quan decideixo viatjar en aquestes dates (si és que puc fer-ho, i aquesta és una altra fastigosa qüestió), no he de sentir-me avergonyit per fer-ho sense ser creient, ja que no descanso per ser catòlic, sinó per treballador. Igual que tu ja no penses en el Solstici d’hivern i ets aquí, menjant gambes sense reparar que, a partir d’aquell moment, els dies comencen a ser més llargs.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Anàlisi
    Com desmentir les narratives negacionistes de la desigualtat de gènere que arriben als estudiants
    Next Article
    Anàlisi
    El cooperativisme com a via per abordar les necessitats actuals en l’educació
    Álex Mesa

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025

    1 comentari

    1. Josep on abril 3, 2024 7:13 am

      Molt bona reflexió, m’ha agradat força.
      Gràcies!

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}