Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    L’art de celebrar amb art

    Inma Buñuales Rodriguez

    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    Yeray García

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    Martí Teixidó
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    La selecció de directors, més dura i controlada per l’Administració

    Redacciósetembre 16, 20143 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Foto: Edu Bayer
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L’amenaça de la llei Wert ha centrat la mirada de la comunitat educativa en els aspectes que més podien influir en el desenvolupament de les classes, sobretot amb l’inici de l’actual curs, però hi ha punts que han passat més desapercebuts, com el que modifica el procés de selecció dels directors de centres. En les darreres setmanes la Generalitat ha presentat al Consell Escolar un esborrany que adapta la llei catalana -el decret de direccions- a l’elaborada pel Govern central. Els canvis endureixen la selecció i otorguen un paper més decisiu a l’Administració -en detriment del centre-, fet que ha sublevat els principals sindicats de professors.

    Si s’acaba aprovant la primera proposta formulada al Consell Escolar -que no ha estat rebuda amb bons ulls, segons fonts de l’organisme-, un dels requisits per a presentar-se com a candidat a director serà haver passat un curs de formació “sobre l’exercici de la funció directiva”, que podrà ser impartit pel departament d’Ensenyament o pel ministeri d’Educació. Per incorporar aquesta formació hi haurà un marge de cinc anys. Una altra novetat serà l’eliminació de la preferència de les candidatures del centre. Que un professor de la mateixa escola o institut es presenti a director no serà un impediment perquè ho puguin fer altres docents d’altres centres -fins ara ho era-. Això sí, tenir experiència al mateix centre donarà mèrits als candidats.

    Però si hi ha una mesura que enerva els sindicats és la que canvia la composició de les comissions de selecció, encarregades d’avaluar les capacitats dels candidats. Si fins la representació del centre en aquestes comissions era majoritària, ara ho serà la de l’Administració. Dels nou components, cinc seran proposats per l’Administració, dos pel Claustre de professors i dos més pel Consell Escolar. Dels membres col·locats per l’Administració, quatre seran triats per Ensenyament -un d’ells l’inspector que presideix la comissió, com fins ara- i l’altre per part de l’Ajuntament. Fins ara, la proporció era de tres membres per l’Administració, el Claustre i el Consell, respectivament.

    “És inacceptable perquè perjudica encara més la democràcia als centres, i evidencia clarament que el departament es vol fer amb el control de la selecció”, s’expressa Marc Sangüesa, responsable d’educació pública de CCOO. Emmarquen els canvis en la voluntat de la Generalitat de donar més poder a les direccions -com passa amb la perfilació de places del decret de plantilles-, una tendència que tanmateix Ensenyament mai ha negat, ja que sempre ha confiat en el un major “lideratge pedagògic” de les direccions. Amb tot, els sindicats censuren que la Generalitat no només accepta aquest precepte de la LOMCE, “sinó que va més enllà”.

    No ho veu així, en canvi, Juanjo Garcia, president de l’associació de directors Axia, que considera que els canvis són “mínims” per adaptar-se a la LOMCE sense alterar les línies generals de la LEC. Sobre l’enduriment de la selecció, assegura que “s’ha de garantir que els candidats són els més professionals, capacitats per ajustar-se al projecte de centre, gestionar pressupostos, conflictes familiars”.

    Malgrat els canvis, a priori el procés tècnic de selecció serà el mateix, amb dues fases. La primera d’elles consisteix en avaluar -per punts- l’experiència laboral i les competències professionals, així com la formació específica acreditada. La segona, avalua el projecte de direcció i les capacitats de lideratge del candidat. Pel que fa a la primera fase, sí que hi haurà petites variacions, i a partir d’ara es valorarà també “el treball previ desenvolupat com a càrrec directiu i la tasca docent realitzada”, així com la participació en projectes d’innovació.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Decret de direccions Democràcia als centres LEC Lomce Selecció dels directors
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Els llibres de text són cars: els recursos oberts són una alternativa?
    Next Article
    Actualitat
    Docents de Mallorca i Formentera comencen el curs amb una vaga per fer un toc d’atenció al Govern
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Entrevista
    Belén López: “El sistema educatiu ha de millorar en tots els sectors, des de l’educació primària fins a la formació professional o universitària”

    abril 17, 2025

    Actualitat
    Eduardo Núñez, nou secretari general de la Federació d’Educació de CCOO Catalunya

    març 31, 2025

    Actualitat
    Més drets i més democràcia centren el 14è congrés de CCOO Educació

    març 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.