Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    La tecnologia a l’ESO serà residual

    Toni Moreno Reyfebrer 4, 20224 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Professors de Tecnologia a Robolot 2021 - Fira de projectes STEAMakers | Foto: Robolot
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Sempre és una bona notícia saber que hi ha dinamisme a les institucions per tal d’afrontar problemes i cercar solucions. I és que el sistema educatiu té dificultats. La societat ha fet un canvi disruptiu on la tecnologia, inclosa la digital, ha estat un catalitzador rellevant que ha accelerat aquest canvi.

    Tenim la sort de disposar a Catalunya de bons professionals de la pedagogia, de l’educació i de la innovació educativa que cerquen adaptar el sistema als nous canvis. Els hem d’escoltar i saber destil·lar com aplicar el seu coneixement al dia a dia de l’escola per al bé dels nostres alumnes, del seu futur. Els alumnes han de sortir de l’escola amb una motxilla plena de recursos i competències que els hi serveixin per a caminar per la vida, a ser reflexius, crítics i assolir l’autonomia necessària per a navegar cap a una millora social i personal.

    “La Tecnologia a l’ESO serà residual, al mateix nivell que la Religió”, va ser la frase que fa pocs dies vaig piular i que en poques hores, més de 13.000 persones havien visualitzat. Estic convençut que no hi ha una voluntat a Educació que això sigui així, però potser el desconeixement profund de com funciona per dins el dinamisme dels centres educatius, on treballen grans professionals amb experiència que lluiten dia a dia per millorar el que hi ha, pot provocar l’efecte contrari al desitjat: deixar la tecnologia sense els professionals de l’educació experts en el tema, els tecnòlegs. Aquests docents són tan necessaris i imprescindibles com els pedagogs que dissenyen l’arquitectura. Els arquitectes són importants, molt importants, així i tot els constructors, els que es troben amb els problemes del dia a dia sobre el terreny, també ho són i no es poden obviar.

    El decret del Ministeri d’Educació i FP intenta potenciar la tecnologia donant competències i continguts molt actuals, com són l’IoT, BigData, intel·ligència artificial, pensament computacional, etc., així com d’una càrrega horària de 270 h que permet implementar el programa durant tots els cursos de l’ESO, amb una càrrega més gran al 4t que ben segur crearà vocacions cap a la formació professional. A Catalunya, aquestes 270 hores es queden en 105h, casí una tercera part, clarament insuficients, per implantar l’ambiciosa i coherent programació.

    El tecnòleg és algú amb habilitats per fer realitat els projectes transversals, hauríem de potenciar-los en comptes de prescindir-ne o reduir-ne el seu pes

    D’altra banda, i com a novetat interessant i que dona suport al que alguns centres ja fa temps que experimenten, s’intenta donar suport al treball per projectes fomentant la integració dels aprenentatges dedicant un temps de l’horari lectiu a la realització de projectes transversals, significatius i rellevants i a la resolució col·laborativa de problemes, a fi de reforçar l’autoestima, l’autonomia, la reflexió i la responsabilitat de l’alumnat.

    Enhorabona per l’objectiu. Totalment d’acord, però si volem que sigui així, recordem que el tecnòleg és algú amb habilitats per fer realitat els projectes transversals, hauríem de potenciar-los en comptes de prescindir-ne o reduir-ne el seu pes.

    Podem decidir entre totes cap on anem, això no obstant ens cal algú que sàpiga conduir l’autobús, el tecnòleg. La tecnologia és una eina tan potent que avui dia cal conèixer-la per tal d’utilitzar-la de forma adequada i per al nostre progrés. La potència de la tecnologia possibilita que pugui ser molt constructiva si la usem adequadament, o perversa i destructiva si la usem de forma inadequada com és el cas de les aplicacions tecnològiques militars.

    En determinats períodes de temps, a la nostra societat, involuntàriament, s’han utilitzat tecnologies que servien per fer funcions interessants, tanmateix que han acabat provocant uns efectes col·laterals inassumibles. El motor d’explosió n’és un exemple. És per això que, ara més que mai, cal fer coneixedors de la tecnologia als nostres alumnes, però de forma experta, és a dir, on experts de la tecnologia –docents de tecnologia o tecnòlegs– tenen molt a aportar.

    Ep! Educació: endavant amb la millora del sistema educatiu i recordeu que disposeu de grans professionals i molt engrescats que si compteu amb ells a l’hora de crear propostes constructives per al nostre alumnat els tindreu al vostre costat.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió STEAM
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Cau l’abandonament escolar prematur, especialment entre les noies
    Next Article
    Opinió
    “Joangi, profe, no tinc futur!”
    Toni Moreno Rey

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}