Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    L’alta inspecció educativa… executa sentències judicials?

    Joan Domènechmaig 12, 20224 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La funció i l’objectiu de l’Alta Inspecció és molt senzilla d’explicar, comenta Pepín Beltran: “El que fem és supervisar que la normativa de l’Estat es compleix a Catalunya i que la que genera el Departament d’Educació s’ajusta a la normativa bàsica de l’Estat”. Aquesta ha estat la funció d’aquest organisme, que pertany al Ministeri d’Educació i d’FP i que té un o dos representants a cada comunitat autònoma. A Catalunya en són dos. De fet, Catalunya i el País Basc van ser les primeres comunitats on es va crear aquesta figura, a començaments dels anys vuitanta, ja que van ser les primeres a rebre les competències de l’Estat en matèria d’educació no universitària. A mesura que la competència d’educació es va anar traspassant a la resta, també es van crear les altes inspeccions a la resta de comunitats.

    “La nostra feina consisteix a mirar-se cada dia el DOGC i tota la documentació que crea el Departament d’Educació, ja siguin decrets, resolucions, instruccions, etc.”, explica Beltran. “Si hi ha alguna cosa que no s’adapta a la norma estatal, fem un requeriment al Departament, i si no es corregeix ho notifiquem al Ministeri, però això no passa gairebé mai, hi ha bona relació i ens intentem entendre, perquè tots treballem per l’educació”, afegeix.

    També hi ha vegades que els ciutadans s’hi adrecen per presentar una queixa o demanar informació. Les queixes s’atenen i se segueix el mateix procediment: sempre adreçar-se al Departament, si és el cas. “No entrem als centres ni ens relacionem directament amb la inspecció educativa”, aclareix. Amb tot, la major part de consultes són de gent que pica la finestreta equivocada. “Aleshores els informem d’on s’han d’adreçar, encara que aquesta no sigui ben bé la nostra funció”.

    I el fet que un tribunal els encarregui la supervisió d’una sentència té sentit? Ha passat altres cops? Beltran afirma que no coneix cap precedent, que si més no a Catalunya no ha passat mai, perquè “mai en educació hi ha hagut un conflicte judicialitzat com aquest”, diu. En tot cas, aclareix, “un òrgan judicial té tota la potestat per encarregar-nos aquesta tasca, igual que l’hauria pogut encarregar a una altra persona física o jurídica”.

    “Només intervenim sobre documents”

    Beltran ocupa aquest càrrec des de mitjans de 2018, amb l’arribada del PSOE al Govern de l’Estat. Es tracta d’un càrrec de lliure elecció, però pel qual cal acreditar uns requisits, com ser funcionari del tipus A i tenir una àmplia experiència en l’àmbit educatiu: Beltran ha estat, entre altres càrrecs, directora d’escola, directora d’institut, formadora de l’ICE de la UAB, delegada dels SSTT de Terres de l’Ebre i directora del programa de descentralització del Departament d’Educació en temps d’Ernest Maragall.

    Quan la truquem està, de fet, de viatge a Madrid per trobar-se amb la resta d’alts inspectors de l’Estat. “Ara ens ve molta feina, perquè hem de revisar tots els nous currículums que s’estan aprovant a partir de la LOMLOE”, explica. A propòsit d’això, però, no entra a valorar l’anunci fet pel conseller Cambray segons el qual el nou currículum es podrà aplicar en tres anys en comptes de dos. “Nosaltres només intervenim sobre documents, sobre notícies i declaracions polítiques no ens hi posem, o sigui que en aquest cas haurem d’esperar a llegir el que diuen les instruccions d’inici de curs”, comenta Beltran.

    En altres èpoques havia corregut la brama que l’alta inspecció revisava també els llibres de text. “Això ve de quan hi va haver la polèmica sobre el suposat adoctrinament –aclareix Beltran–, però ja fa molts anys que el Tribunal Constitucional va sentenciar que la censura prèvia no existeix a l’Estat i que, per tant, no és funció ni de l’alta inspecció, ni del Departament ni del Ministeri supervisar un llibre de text abans de la publicació, només un jutge hi pot intervenir, i un cop s’ha publicat i denunciat, tal com va assenyalar el Tribunal Constitucional l’any 1999”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    alta inspecció d'educació Sentències sobre la immersió lingüística
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    La intolerància del sistema educatiu
    Next Article
    Actualitat
    La jornada escolar contínua no ajuda l’alumnat ni les famílies, segons un estudi
    Joan Domènech

    Related Posts

    Opinió
    El perill d’un concert sense perill

    febrer 28, 2025

    Actualitat
    Polèmica davant la proposta d’Educació de començar les classes el 8 de setembre

    febrer 18, 2025

    Actualitat
    La matrícula viva, nou criteri d’Educació per plafinicar l’oferta de places i reduir ràtios

    febrer 14, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}