Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Alumnat sord, classe a cegues: el drama de les mascaretes transparents

    Víctor Sauraoctubre 28, 20205 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Dos membres d'ACCAPS, amb mascaretes transparents
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Fa sis setmanes que ha començat el curs escolar i les mascaretes transparents segueixen sense arribar. L’alumnat sord escolaritzat en modalitat oral (el que es comunica en llengua oral, amb le suport de pròtesis auditives i lectura labial) les necessita, les administracions ho saben i quan són preguntades ho qualifiquen de prioritat. Però passen els dies i les setmanes, i segueixen sense arribar. En realitat, ja han passat mesos des que ACAPPS, la federació d’entitats de sords oralistes, es va adonar que aquí hi hauria un problema i ho va comunicar ràpidament a la Generalitat. Segons Raimon Jané, president de l’ACAPPS, a finals d’abril i començaments de maig ja en van començar a parlar. Sis mesos, doncs.

    El principal problema, segons explica ACAPPS en una secció de preguntes freqüents que ha penjat al seu web, és que la norma que permet homologar mascaretes higièniques (UNE0065) no contempla l’ús del plàstic davant les vies respiratòries. És a dir, la norma diu que per homologar una mascareta higiènica cal que aquesta demostri la seva eficàcia a l’hora de filtrar partícules de 3 o més micres que expulsem amb la respiració, i que garanteixin un nivell de respirabilitat que cap tipus de plàstic permet. I encara caldria un tercer requisit, que és que no es degradi després de passar per cinc rentats a 60 graus.

    Molts adults sords oralistes s’han fet fabricar una mascareta transparent, a partir d’un patró i un tutorial penjat per la mateixa federació, o les han comprat a algun dels pocs fabricants que n’han fet. Però els docents que tenen alumnes sords a l’aula segueixen impartint classe amb la cara tapada, ja que l’administració educativa només pot enviar als seus treballadors material que hagi estat homologat. Segons explica Jané, l’Ajuntament del Vendrell va tirar pel dret i va subministrar mascaretes transparents als centres educatius del seu municipi. El Departament d’Educació va demanar que no es fessin servir a l’aula.

    Davant d’aquest carreró sense sortida, s’està investigant amb nous plàstics, s’estan analitzant altres materials transparents, s’està mirant la viabilitat jurídica d’altres normes que potser permetrien una certificació que no fos la UNE0065, i fins i tot han aparegut unes mascaretes fabricades amb un teixit semitransparent. Amb tot, un estudi de funcionalitat realitzat per la mateixa federació ha demostrat que només són útils quan la distància és curta i el lloc està ben il·luminat.

    “Parlem amb Educació i amb Salut diversos cops per setmana, i ens van dient sempre que es tracta d’un tema prioritari i que aviat tindrem una solució, però seguim igual”, explica Jané. En l’àmbit estatal, el col·lectiu de sords oralistes té el mateix problema. “La nostra confederació estatal ha parlat amb el Ministeri de Sanitat, que l’ha enviat a l’Agencia Española de Medicamentos y Productos Sanitarios, però allà els han dit que no poden canviar la norma perquè això no és un producte sanitari i que s’ha d’anar al Ministeri de Consum”, afegeix.

    Amb l’etiqueta #VullLlegirElsLlavis, en les darreres setmanes ACAPPS ha fet una campanya de difusió a les xarxes socials per sensibilitzar a la població sobre aquesta problemàtica. Amb vídeos com aquest:

    La Cel té 12 anys i estudia segon d’ESO.Té sordesa. Tot i els audiòfons, amb les mascaretes no sent bé i tampoc pot llegir els llavis. @educaciocat: Fa un mes d’ençà l’inici de curs. L’alumnat amb #sordesa necessita solucions,ara. #VullLlegirElsLlavis #mascaretesaccessibles pic.twitter.com/QgqOljHKBv

    — Federacio ACAPPS (@federacioacapps) October 20, 2020

    Ni permet llegir ni permet sentir

    De retruc, la inesperada crisi de les mascaretes ha fet aflorar altres dèficits educatius que fa anys arrossega el col·lectiu d’alumnes sords oralistes, segons va exposar recentment Jané en una compareixença virtual davant la Comissió d’Educació del Parlament de Catalunya. L’alumnat sord que tria l’escolarització en modalitat oral (1.993 infants i joves, segons dades de la Generalitat) basa la seva comunicació en una combinació de lectura labial i pròtesis auditiva, ja sigui a través d’un audífon o d’un implant coclear. Però perquè aquesta comunicació sigui plena cal que el professor dugui penjat al coll un aparell emissor que fa arribar la seva veu directament a l’oïda de l’alumne. Les mascaretes també dificulten l’emissió d’aquest senyal, en especial, diu Jané, “les FFP2 apaguen el so i distorsionen la veu”. I aquestes són les mascaretes preferides dels docents, perquè protegeixen més que les higièniques.

    Segons Raimon Jané, “fa anys que l’administració fa un mínima inversió en emissores FM i en bucles magnètics als centres educatius, així com tampoc té pressupost per la subtitulació de materials i continguts audiovisuals”. Els alumnes que disposen d’aquestes emissores, i per tant poden demanar als seus professors que l’utilitzin, és perquè les han pagat de la seva butxaca. Jané estima que no seran més del 20% del total.

    Per sortir de l’atzucac, i mentre no arriba l’esperada mascareta accessible homologada (que sí que s’està usant, per exemple, als EUA), l’ACAPPS ha proposat a Educació que en aquelles aules on hi hagi un alumne sord oralista es proposi al seu professor l’ús d’una pantalla transparent combinat amb una distància de més de dos metres. “I Educació i Salut ens diuen que han parlat d’això, que ho veuen bé, i que els han d’acabar d’aprovar el canvi en el protocol, i així van passant els dies…”

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Alumnes sords Escola inclusiva
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    A espatlles de gegants
    Next Article
    Actualitat
    Una Escola Popular per fer fora el patriarcat de les noves tecnologies
    Víctor Saura
    • X (Twitter)

    Periodista i professor de secundària. Exdirector del Diari de l'Educació i secretari de la Fundació Periodisme Plural. Autor de 'Aquest confús i desigual món explicat als joves' (Octaedro)

    Related Posts

    Opinió
    600 anys convivint

    febrer 18, 2025

    Reportatge
    Científiques que inspiren vocacions

    febrer 11, 2025

    Actualitat
    Només el 10% de l’alumnat amb necessitats especials fa batxillerat

    gener 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.