Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    ‘L’assassina de Venècia’, de Pol Castellanos Mayós

    Albert Bayotabril 30, 20245 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La literatura juvenil és un dels recursos més utilitzats per apropar a la lectura els estudiants d’ESO de manera que, quan hom planteja els llibres que es treballaran en un curs, és convenient comptar amb propostes de qualitat.

    Per mi, parlar de qualitat en les obres de literatura juvenil implica que aquestes compleixin tres aspectes fonamentals: cura dels aspectes lingüístics (lèxic, sintaxi i estructura del text), tractament de temes profunds i que convidin a la reflexió, fugint dels tòpics que atribuïm a la franja d’edat dels destinataris, i capacitat de proposar la descoberta o l’ampliació d’horitzons culturals diversos (música, literatura, filosofia, arts plàstiques, gastronomia, geografia, història, etc.) que eixamplin la mirada al món que en poden fer els lectors.

    Amb la publicació de la seva primera novel·la, L’impostor de Viena, l’any 2019, Pol Castellanos Mayós (Barcelona, 1991) s’estrena com a autor de literatura juvenil de qualitat amb una obra atractiva i molt ben elaborada que va merèixer el Premi Alba al millor llibre fantàstic per a joves. Una història emmarcada històricament entre la Itàlia i l’Àustria de la Primera Guerra Mundial que ens endinsa en una recerca en el món dels contes populars i les llegendes de la cultura germànica i recrea una història entorn de la flauta del popular conte El flaustista de Hamelin.

    Un parell d’anys més tard, publica la segona novel·la, L’assassina de Venècia, que torna a emmarcar-se en la Primera Guerra Mundial i que va rebre el Premi Ramon Muntaner 2021.

    Una història plena de sobresalts i intrigues constants capaces de mantenir l’atenció de qualsevol lector

    L’assassina de Venècia és una història que atrau per l’equilibri que estableix entre els fets que narra, situats en un context històric prou suggeridor, la Venècia de 1914, i la connexió d’aquests amb elements màgics lligats a símbols i llegendes que afegeixen un element fantàstic que donarà joc a l’argument que pivota sobre el poder de la protagonista, una noia de catorze anys, de preveure successos negatius i desgràcies una mica abans que ocorrin.

    Amb una història plena de sobresalts i intrigues constants capaces de mantenir l’atenció de qualsevol lector, el recorregut d’aquesta protagonista, els poders de la qual no agraden gens a algunes de les persones adultes amb qui es relaciona, ens convida a descobrir els secrets ancestrals d’aquesta estranya i misteriosa capacitat de predir el futur immediat que li permet vèncer tot tipus de contrarietats.

    La trama es mou entre l’honestedat de la Carla, la protagonista, i dels seus companys, que provenen d’entorns i situacions prou malaurades, i la corrupció i les males arts de personatges de diversos estaments que detenen el poder.

    D’aquesta manera, més enllà de les aventures que van teixint el fil argumental, es tracten temes de fons realment interessants: s’estableix una contradicció entre la veritat i l’ètica, d’una banda, i el poder i la mentida, de l’altra. Al voltant d’aquest eix, hi ha una reflexió sobre el que està bé i el que no ho està, sobre quan la veritat resta oculta sota aparença de falsedat, sobre com la riquesa s’imposa a la pobresa i determinants estatus socials se situen per damunt de la realitat imposant el seu discurs i també sobre què hi ha de veritat i què no en una situació fantàstica. Planteja, per tant, un conjunt de temes ben interessant per portar els lectors cap a l’aprofundiment i cap a la reflexió.

    Es tracten temes de fons realment interessants: s’estableix una contradicció entre la veritat i l’ètica, d’una banda, i el poder i la mentida, de l’altra

    La Carla, a més, serà acusada de bruixeria i perseguida pels qui representen la llei, però ella només té l’objectiu de saber ―i de fer-nos saber― quin és l’origen del seu estrany poder. Un secret que, una vegada més, s’amaga entre pàgines escrites que narren històries i llegendes antigues. Aquesta circumstància permet oferir una ampliació de la mirada al món i a la cultura, cosa que caracteritza una bona novel·la juvenil, perquè portarà l’acció a connectar-nos amb les Nornes, deesses de la mitologia escandinava que interpreten el pas del temps. Aquestes deïtats femenines són Urd, que fa referència a allò que ha succeït; Verdandi, que representa la veu del present, o sigui, del que està passant, i Skuld, que es refereix al futur, a allò que encara ha de succeir. Aquest univers fantàstic, ambientat en la mitologia nòrdica, dona a la novel·la un pòsit cultural ben interessant que pot obrir portes cap a interessos de lectura i de coneixements futurs als lectors adolescents.

    I tot això, a més, resulta molt ben lligat amb una cura exquisida de la narració, amb fragments descriptius i amb fragments dialògics ben estructurats, amb una sintaxi assequible i rica al mateix temps i amb un lèxic acurat que, sens dubte, dona categoria al llibre.

    Si teniu l’oportunitat de preparar una bona experiència lectora per als vostres estudiants de segon, de tercer i, fins i tot, de quart d’ESO, us recomano que valoreu aquesta possibilitat o la de l’altra novel·la de Pol Castellanos a què hem fet referència. Estic convençut que respondrà a les expectatives que teniu per fomentar el gust per la lectura entre els nois i noies adolescents.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Literatura juvenil Llibres opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous ArticleSuspens, fantasia i absurditat al desert
    Next Article
    Opinió
    Dades i IA: Qui educa a qui?
    Albert Bayot

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Actualitat
    La Diputació de Barcelona s’adhereix al Consorci per a la Normalització Lingüística

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}