Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Incerts passos cap a l’educació inclusiva

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    L’assignatura de Cultura Valenciana passa de la llengua pròpia

    Toni Cuquerellasetembre 3, 20144 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Vestits tradicionals valencians / CC-by-sa: inferis (Flickr)
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Vestits tradicionals valencians / CC-by-sa: inferis (Flickr)
    Vestits tradicionals valencians / CC-by-sa: inferis (Flickr)

    Article publicat a eldiariocv

    Molta geografia del medi valencià, història, Estatut d’Autonomia i festes i gastronomia, però la gran absent en el material curricular de l’assignatura Cultura Valenciana que ha implantat aquest any la Generalitat és la llengua pròpia, el valencià.

    Ni en l’apartat de geografia, on s’arriba a estudiar la demografia valenciana, s’explica que al territori valencià hi ha dos llengües cooficials ni en quin territori es distribueixen, molt menys per tant s’expliquen les variants dialectals.

    És més, en l’apartat d’història hi ha un apartat específic que explica la conquesta i períodes d’ocupació de Jaume I sobre el Regne de València. Però tampoc explica que va ser en aquest període quan es va començar a difondre la llengua al nostre territori, ja que tampoc s’explica qui van ser els repobladors ni com es van distribuir.

    Les úniques pinzellades lingüístiques que s’ofereixen són l’explicació que a l’edat mitjana es comencen a distingir les “llengües romàniques” provinents del llatí. A més en aquesta matèria s’ofereix una activitat comparativa sobre paraules de llengües romàniques per demostrar les similituds, els alumnes han de completar amb la seva intuïció quines són les paraules en castellà i valencià veient diferents paraules mostrades en francès, italià i portuguès.

    Pel que fa a la literatura i els escriptors l’assignatura destaca el Segle d’Or Valencià i els seus prolífics autors, a més de la Renaixença del segle XIX. Però ni rastre del segle XX amb autors com Vicent Andrés Estellés o Joan Fuster, ni tampoc de la fita de les Normes de Castelló, molt menys els representants valencians de la ‘Nova Cançó’ en valencià.

    En definitiva, la Conselleria no ha volgut explicar l’origen i la dimensió social del valencià, un pilar fonamental no només de la cultura, sinó també dels senyals d’identitat del poble valencià.

    Història

    Pel que fa a l’apartat d’història l’assignatura abunda especialment en la conquesta del Regne de València per part de Jaume I i els Furs. Però mentre en altres apartats si es fan visions més generals sobre el conjunt peninsular, en aquest punt s’evita oferir cap mapa de la Corona d’Aragó i únicament apareix el territori valencià.

    Però aparentment contradictori és que la pèrdua dels Furs, a causa de la derrota a la Guerra de Successió del segle XVIII i la conquesta de Felip V, només mereix una pàgina, sense esmentar personatges com Joan Baptista Basset. Sorprenentment el període de ‘La Guerra de la Independència i l’origen del liberalisme’ mereix sis pàgines i és molt més exhaustiu en dates i personatges, sense deixar córrer capítols com el de ‘el Palleter’ o que fos nomenada “generala dels exèrcits del Regne la Verge dels Desemparats”.

    I la història valenciana s’acaba abruptament al segle XIX. El segle XX no existeix, per tant no hi ha ni rastre ni de la II República, ni de la Guerra Civil, ni de la dictadura franquista, ni de la transició democràtica.

    Cultura i tradicions

    L’últim apartat es destina a la cultura i tradicions a grans trets, amb explicacions de la importància del foc en les festes populars. Concretament es parla de festes com les Falles, els Moros i Cristians, les Fogueres de Sant Joan, la Magdalena i Sant Antoni. Ni rastre dels ‘bous al carrer’, punt polèmic que es va demanar que quedés fora de la docència.

    Finalment també té la seva importància els jocs i la gastronomia, on destaquen l’orxata i l’arròs, però no específicament la paella. La tradició musical posa el colofó ​​a la matèria desglossant des de l’organització de les bandes de música fins matèries concretes com el ‘Cant d’estil’.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Català Generalitat Valenciana país valencià valencià
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Alemanya expulsa McDonalds del programa escolar sobre consum
    Next Article
    Actualitat
    Les famílies del CEIP Cremona porten els fills de 3 anys a l’escola malgrat la supressió de P-3
    Toni Cuquerella

    Related Posts

    Entrevista
    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    maig 30, 2025

    Actualitat
    La Diputació de Barcelona s’adhereix al Consorci per a la Normalització Lingüística

    maig 29, 2025

    Opinió
    Pacte nacional per la llengua i educació

    maig 26, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}