Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    L’avaluació de l’alumnat millora els seus aprenentatges?

    Neus Giménez Turjuny 2, 20144 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Eugeni Garcia Alegre
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L’alumnat és el membre de la comunitat educativa més avaluat a Catalunya. Els docents l’avalua contínuament des dels 3 fins als 18 anys, el Consell Superior d’Avaluació dissenya una avaluació diagnòstica per a 4rt de primària i 2n d’ESO, i també fa una avaluació al finalitzar primària i l’ESO. PISA l’avalua als 15 anys i la llei Wert té previst avaluar  l’alumnat a 3r i final de primària, a final de l’ESO i a final de batxillerat.

    Amb tanta avaluació  seria raonable pensar que hem après molt, que tots els agents que intervenen en el sistema educatiu i la societat catalana saben què passa a l’aula, i  perquè . I, per tant, la conselleria, els serveis territorials, la inspecció, els serveis educatius,les  escoles, el professorat, les famílies i l’alumnat estan immersos i col·laborant en un procés de millora continua dels aprenentatges, ja sigui de l’alumnat, de la governança o de la gestió del sistema educatiu.

    El procés de millora continua anterior, probablement, hauria de tenir la seva gènesis en el coneixement derivat de la reflexió del professorat, dels centres educatius, de la inspecció i dels serveis educatius, i també en la recerca realitzada pel Departament d’Ensenyament, el Consell Superior d’Avaluació, les universitats i altres centres de recerca. Tot gràcies a la “facilitat” que tots  tenen per accedir als resultats de les  avaluacions i a les dades estadístiques de PISA, del Departament d’Ensenyament i d’altres ens públics, i al seu ús altruista i compromès d’investigadors, doctorands i altres alumnes universitaris amb la finaltiat de  generar coneixement útil. I també gràcies al finançament de diferents institucions públiques i privades interessades en el progrés econòmic i social del país.

    El coneixement derivat dels resultats de la reflexió i la recerca a partir de les dades de l’avaluació hauria d’haver permès: implicar  tots els agents del sistema educatiu a través de la concreció de reptes compartits i alineats; disposar de millors i/o innovadores estratègies i línees de treball sobre com aconseguir-los a tots els nivells, i, sobretot, actuar a partir de la confiança i la probabilitat d’èxit que aporta el coneixement.

    Complementàriament, el sistema educatiu català compte amb la complicitat de la LEC per facilitar l’ús de l’autonomia i la responsabilitat, el rendiment de comptes, l’avaluació de tots els agents implicats i la cooperació entre l’administració educativa i l’administració local. També són rellevants les aportacions de la UE i l’OCDE, en base als seus estudis basats en evidències, que proposen una assignació equitativa i eficient  dels recursos per assegurar unes condicions d’educabilitat adequades i l’assoliment de l’èxit educatiu de tot l’alumnat. I, per últim, també resulta d’interès el treball realitzat per l’OCDE per millorar el marc de l’avaluació actual com a font rellevant d’aportació de coneixement.

    Però realment estem aprenent i utilitzant el potencial coneixement derivat de les avaluacions? Em temo que no. I  el que és pitjor, en general, no hi ha indicis que la presa de decisions a tots els nivells i la millora continua en la governança, la gestió educativa i el procés d’E/A (procés d’ensenyament aprenentatge) es basi en evidències i en el coneixement existent, encara que aquesta sigui la línea de treball desitjable.

    Tenim molt marge de millora? Em temo que sí. Malauradament, l’escenari del sistema educatiu català descrit en els primers paràgrafs no es correspon amb la realitat. Les raons que l’expliquen, les possibles conclusions i estratègies innovadores o de millora en aquest moment les deixo a consideració dels agents del sistema educatiu implicats i convido el lector, com a ciutadà, professional de l’educació o polític, a reflexionar, a incidir, a demanar o a articular millores i/o innovacions en la governança, la gestió educativa i el procés d’E/A, perquè l’avaluació no sigui una vegada més una oportunitat perduda.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Avaluació diagnòstica Dades estadístiques Departament d'Ensenyament ESO finançament LEC Llei Wert OCDE PISA UE Ús altruïsta
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Les cinc escoles aplicaran el 25% de castellà la mateixa setmana del final de curs
    Next Article
    Actualitat
    La curiositat sexual i el seu acompanyament en educació infantil
    Neus Giménez Tur

    Related Posts

    Entrevista
    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    maig 30, 2025

    Actualitat
    La inestabilitat de les plantilles penalitza els centres de màxima complexitat

    maig 27, 2025

    Opinió
    Infrafinançan l’escola pública i aquí no passa res

    maig 26, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}