Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    L’avaluació i els informes a les famílies al segon cicle d’educació infantil

    Josep Maria Cornadónovembre 11, 20196 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    iStock

    L’avaluació és un dels aspectes del procés educatiu que més ha canviat en els darrers anys. La cultura de l’avaluació ha permès millorar la pràctica de les escoles, el procés d’ensenyament i aprenentatge, així com molts altres elements inherents i propers al fet educatiu. Sense avaluació no hi ha aprenentatge perquè forma part del propi procés i, avaluació i aprenentatge són com les dues cares d’una moneda, inseparables.

    És fonamental la coherència entre el que el mestre pretén i el que avalua. En aquest sentit, els experts diferencien entre l’avaluació dels aprenentatges i l’avaluació per aprendre. Mentre que la primera només es fixa en els resultats finals, sense tenir en compte el procés ni el progrés, la segona incorpora l’avaluació com una estratègia intrínseca al procés d’ensenyament i d’aprenentatge. Avaluar per aprendre implica que l’infant ha de reflexionar i d’adonar-se del seu propi progrés i encara que a la petita infància (parvulari) pot semblar més complex d’aconseguir, és assequible i, de fet, els mestres ho saben i es practica amb freqüència a les aules de P3, P4 i P5.

    Les mestres d’infantil, conscients que cada nen i cada nena arriba a l’escola amb uns trets diferenciats singulars (uns són de començaments d’any, altres de finals, uns tenen un entorn estimulador i altres no, uns han anat a la llar i altres han estat els primers anys a casa… cada infant té una història i unes capacitats diferents, etc.) tenen molt clar que han de respectar aquest punt de partida i que l’avaluació s’ha de centrar en l’evolució i en el progrés respecte de la situació inicial.

    Els objectius fonamentals de l’avaluació en aquesta etapa són:

    • Conèixer com aprèn cada infant i en quin moment del seu desenvolupament es troba i per això no s’avaluen resultats, sinó processos, estratègies i habilitats d’aprenentatge.
    • Reflexionar sobre la pràctica pròpia, i compartir i revisar amb l’equip de cicle les activitats.
    • Informar l’infant i la seva família sobre el procés de desenvolupament i aprenentatge, i així ajustar l’ajut pedagògic.

    Per les mestres d’aquest cicle hi ha poques coses més difícils que explicar per escrit a les famílies l’evolució dels seus fills. És una tasca complexa i no exempta de molta responsabilitat, ja que els pares poden interpretar el contingut de manera diferent. Un mateix missatge escrit pot ser entès de manera distinta en funció del receptor. El llenguatge escrit sovint dóna lloc a inexactituds i quan es fan descripcions de conductes, aprenentatges i interessos de nens i nenes, la complexitat augmenta. I clar, també cal tenir present que els pares i mares no són objectius llegint un missatge escrit en el qual tenen unes expectatives posades perquè fa referència a un ésser que estimen…

    L’objectiu de l’informe és compartir en quin moment es troba l’infant i el procés que està seguint. Cal fer-ho de forma clara i entenedora, transmetent que és un desenvolupament dinàmic. És important redactar el contingut evitant etiquetes, insistint en totes les coses bones que tenen, en les seves aptituds, actituds i habilitats, sempre sustentades en registres, observacions, diaris, llibretes, apunts… que de vegades estan contrastats amb altres professionals del centre.

    Les famílies han de tenir clar que l’experimentació i l’aprenentatge es produeix de manera discontínua i diferent per cada infant i que la mestra dóna valor al moment concret i l’evolució que segueix. I aquesta valoració té l’objectiu de portar cada nen i cada nena a la consciència dels seus límits i possibilitats, i esperonar-lo (això és clau) perquè els intenti superar.

    Els mestres han de comunicar a les famílies allò que és rellevant dins del plantejament educatiu de l’escola, i cal evitar que hi hagi indicadors que els condicionin. De vegades, la tradició escolar pot fer que es vegin amb la pressió d’informar de coses que no són significatives ni coherents en les metodologies emprades.

    L’informe tampoc no ha de pretendre transmetre tot allò que es coneix de l’infant, cal que la família entengui que és el complement de molts altres instruments de comunicació: entrevistes, agendes, àlbums, treballs, petites converses, reunions…

    L’equip de mestres del cicle ha de construir i elaborar un model d’informe a les famílies amb el qual se senti còmode, que no li suposi un mal de cap la seva elaboració, i que compleixi l’objectiu de compartir, de guiar, d’orientar… de ser un element clau per la conversa compartida, i sobretot que sigui coherent amb la forma de treballar. Les metodologies emprades han de condicionar el model d’informe.

    També cal plantejar-se si ha de ser el mateix informe per P3, P4 i P5, i si ha de ser igual el de Nadal o el de final de curs o final de cicle. El fet que el Departament d’Educació doni llibertat d’acció ha de servir per plantejar-se en l’àmbit de centre un model que compleixi l’objectiu d’informar, orientar, guiar i ajudar a les famílies.

    És fonamental que l’escola informi i formi als pares i mares, a la reunió d’inici de curs, sobre els continguts dels informes escrits que rebrà al llarg del cicle i de la importància que li han de donar. Cal explicar que serà una “excusa perfecta” per plantejar una bona conversa en la qual es puguin posar a debat els diferents punts de vista, opinions, expectatives i idees, i que això només beneficiarà l’infant. El punt de vista de la mestra és un i el de la família n’és un altre, i és normal que així sigui. I no es tracta d’imposar un criteri sobre l’altre sinó de completar i complementar visions.

    La majoria de les famílies necessiten orientacions i en especial de tot allò que fa referència a l’avaluació del seu fill. Entendre des del principi de l’escolaritat el nou concepte d’avaluació els pot ajudar molt a interpretar de forma sana els informes i així poder establir reptes amb els seus fills, potenciar les ganes d’experimentar, aprendre i millorar sense por a equivocar-se i sobretot gaudint del dia a dia a l’escola.

    L’escola té com a objectiu fonamental l’educació integral, però és un objectiu compartit, perquè no oblidem que el primer agent educador és la família. Per aquest motiu, és molt important que el mestre busqui en tot moment la complicitat de la família i que aquesta tingui plena confiança en la mestra i l’escola. L’avaluació i l’informe a la família pot ser l’instrument clau per assolir aquest objectiu si s’utilitza adequadament.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Mares blanques i racialitzades s’uneixen per denunciar el racisme a l’escola
    Next Article
    Actualitat
    ‘El colegio’
    Josep Maria Cornadó

    Related Posts

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025

    Opinió
    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    juny 3, 2025

    Opinió
    L’estiu: oportunitat o miratge per als infants?

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}