Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    L’educació a la Cuba de Fidel Castro

    Jaume Carbonelldesembre 1, 20166 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    L'escolarització de Fidel Castro / GERARGO GRANDA
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L’escolarització de Fidel Castro

    Les primeres lletres i les taules de sumar, restar multiplicar i dividir les va aprendre a casa amb la seva padrina. “Me les vaig aprendre tan bé que mai més se m’han oblidat. A vegades compto amb la rapidesa amb què ho faria una màquina computadora”. Quan tenia set anys l’envien al col·legi de La Salle, proper a la seva llar de Santiago de Cuba, i, més endavant, ingressa en un altre de la mateixa ordre, com a intern. “Per mi va ser un alliberament”. El seu pas per aquest centre li va deixar un sabor agredolç: va gaudir amb les sortides al camp i la pràctica de l’esport però no va suportar que li peguessin en més d’una ocasió, el que va motivar un enfrontament amb un inspector i l’abandonament de l’escola. “Era una orde molt menys exigent i preparada que la dels jesuïtes. Vaig poder adonar-me’n quan vaig ingressar més tard en un dels seus col·legis”.

    Una professora negra -Fidel la subratlla- el va preparar per a l’ingrés al Batxillerat que cursà en un centre de jesuïtes espanyols. “Em trobo amb gent d’un altre estil, uns professors i uns homes que s’interessen per formar el caràcter dels alumnes. Es combina l’esperit i l’organització militar dels jesuïtes amb el caràcter espanyol”. Fidel es converteix en un gran aficionat a l’esport, sobretot a les llargues caminades i a l’escalada. En aquells dies comença a mostrar les seves discrepàncies amb les idees polítiques dominants i per la forma dogmàtica d’impartir la religió: “Em sembla que una fe religiosa, com una fe política, ha de fundar-se en el raonament, en el desenvolupament del pensament i en el desenvolupament del sentiment: són dues coses inseparables”.

    Fidel Castro, procedent d’una família de camperols molt pobres però que havien obtingut certa riquesa, critica el caràcter classista de la institució tot i que reconeix que no hi havia cap caràcter mercantilista en sostenir que els jesuïtes portaven una vida molt austera. En conjunt, i malgrat alguns disgustos, es mostra agraït per l’educació jesuítica rebuda: “Tinc un sentiment de gratitud cap a aquells professors, cap a aquelles institucions perquè, almenys, algunes coses positives que podria haver-hi en mi no es van frustrar, diria que es van desenvolupar en aquestes escoles”.

    Escola pública, laica i gratuïta per a tota la població

    Per a la revolució cubana dels barbuts de 1959 en el si d’aquesta singular barreja de socialisme caribeny i soviètic -on la tradició nacional martiniana es fon amb el marxisme més ortodox-, l’educació i la salut es converteixen en dues de les seves icones més emblemàtiques des dels seus inicis, amb una inversió quantiosa que garanteix la prestació universal d’aquests dos serveis públics després de la nacionalització dels col·legis i hospitals privats. Heus aquí algunes dades: el PIB en educació oscil·la de les dècades del seixanta al noranta entre el 12 i el 8%, i en els anys més pròspers, el pressupost de l’Estat arriba al 23%. Abans de 1959 pràcticament la meitat dels nens i nenes no van a l’escola primària, mentre que el 1960 l’escolarització arriba gairebé al 90%, amb la creació de 5.000 aules que donen feina a 10.000 docents; el 1960 s’atén el 97% de la infància de 0-5 anys en les seves diverses modalitats; i sis anys després hi ha a tot el país 370 centres que atenen a més de 100.000 persones adultes.

    Però una de les gestes educatives de major transcendència és la campanya d’alfabetització. El 1961, declarat Any de l’Educació, es mobilitza sota el lema “Qui no sàpiga llegir, que n’aprengui; qui en sàpiga, que n’ensenyi”, a milers de mestres, estudiants i treballadors voluntaris que, amb el fanal i la cartilla, arriben als llocs més recòndits del país per alfabetitzar 707.000 persones adultes, i fan passar la taxa d’analfabetisme del 23,6% al 4%. D’aquesta manera Cuba es converteix en el primer país de Llatinoamèrica lliure d’analfabetisme. Aquest model de campanya alfabetitzadora s’exporta posteriorment a altres països com Nicaragua, Angola i Veneçuela.

    Missatge a una paret a Cuba / cc Don Meliton (Flickr)
    Missatge a una paret a Cuba / cc Don Meliton (Flickr)

    Educació per al treball, patriòtica i militar

    L’ideari de José Martí, el líder que va portar l’illa a la independència i sens dubte l’heroi nacional més nomenat i respectat, contempla com a proposta estel·lar la combinació de l’estudi amb el treball, en sintonia amb el pensament marxista.

    Aquesta es tradueix en diverses modalitats en el conjunt del sistema educatiu: horts escolars i parcel·les productives; el treball socialment útil; l’escola al camp -durant 45 dies l’alumnat d’ensenyament mitjà es desplaça al camp per participar en plans agrícoles-; i l’anomenada Esbec (Escola Secundària Bàsica en el Camp). Aquesta es converteix en el vaixell insígnia tant per a les autoritats cubanes com als ulls dels nombrosos visitants d’altres països llatins. El seu propòsit és desenvolupar una consciència de béns socials, combinant orgànicament el treball físic amb l’intel·lectual -en sessions de tres hores en cada cas-, i fomentant l’interès per l’entorn i els processos productius. Aquests centres en règim d’internat es construeixen en la dècada dels setanta i, a més de combinar l’estudi amb el treball participant en plans agropecuaris, es desenvolupen activitats artístico-recreatives i d’educació política, científica i tecnològica.

    El currículum inclou les habituals matèries científiques i humanístiques, però amb una destacada càrrega d’educació patriòtica, moral i ideològica, exempta de pluralisme. Això es percep en els manuals i lectures; en els rituals, consignes i murals del centre; en les constants al·lusions als herois de la revolució; i en el complex sistema d’estímuls i emulacions.

    La formació militar la justifica el govern perquè Cuba viu en permanent “estat de guerra” i cal estar preparat per a qualsevol eventual atac de l’imperialisme americà. Així ho expressava el ministre d’Educació Luis I. Gómez Gutiérrez el 1993 en ser entrevistat per la revista Cuadernos de Pedagogia: “Aquí, el que no disposa d’un fusell disposa d’una granada i d’un lloc a la defensa de cadascun dels mil·límetres quadrats del territori nacional. Impartim la preparació militar als estudiants del nivell mitjà superior, com una assignatura. Tots els nostres estudiants aprenen a disparar, se’ls ensenya una mínima noció d’instrucció militar”.

    La situació canvia radicalment amb l’enfonsament de la Unió Soviètica -el seu principal valedor i subministrador- a principis dels noranta, i el sistema educatiu també ha d’afrontar el desastre econòmic, assetjat per les mancances materials, el deteriorament de les instal·lacions i els baixos salaris del professorat, una part del qual emigra de forma significativa cap a altres sectors millor remunerats com el turisme. Només una dada a títol il·lustratiu: una mestra de primària que vaig entrevistar el 1999 cobrava en aquell moment 255 pesos (uns 15 dòlars), el que a mi em costava exactament un taxi per desplaçar-me d’una punta a una altra de l’Havana.

    Malgrat aquestes penúries i deficiències, segons el Banc Mundial, Cuba segueix disposant avui del millor sistema educatiu d’Amèrica Llatina i el Carib. Un diagnòstic que confirma la UNESCO, alhora que sosté que ocupa el primer lloc entre els països amb ingressos baixos que més gasten en educació.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    alfabetització Cuba educació Fidel Castro opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    El pressupost de 2017 preveu 1.200 mestres més pel curs vinent i millorar substitucions
    Next Article
    Actualitat
    “Això també és violència masclista”: els perquès de la Carlota
    Jaume Carbonell
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}