Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El Consell d’Educació enviarà una queixa a TV3 pel ’30 minuts’ sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    Prohibició total del mòbil a l’educació obligatòria a Catalunya

    Ana Basanta

    La Teoria de l’Embut Educatiu

    Joan Subirats Berengué

    Defensar l’escola concertada és defensar Catalunya

    Joan de Santiago Bayona
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » L’educació contra la violència contemporània

    Opinió
    L’educació contra la violència contemporània

    Francesc Imbernonmarç 23, 20205 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Aquests missatges m’han fet pensar que també últimament veiem insults racistes a jugadors de futbol, ​​violència entre equips rivals, partits polítics xenòfobs, agressions físiques a persones d’altres llocs, baralles nocturnes, destrosses de mobiliari, augment de violència de gènere, etc. El que podem anomenar violència contemporània.

    I és veritat que el tema és molt ampli i complex, però som conscients de la necessitat d’acotar, en el camp de l’educació, per poder abordar-lo. I ja sabem que el context social és important i que la humanitat es deixa influir per qüestions de vegades incomprensibles, però no podem acceptar que la violència és un instint innat, i que l’agressivitat no és més que un fenomen adquirit en el context social. Per als educadors l’important és la educabilitat, mitjançant l’ajuda mútua i la preocupació pels altres.

    Per tots aquests motius, he arribat a meditar sobre el paper que l’educació pot fer davant de tot això. Sóc conscient que l’educació no ho pot fer tot, i que necessita molts suports externs, però sí que podem fer el possible i l’impossible perquè es redueixi aquesta violència contemporània.

    I per això estic convençut que hem d’impulsar l’educació de ser millor ciutadà o ciutadana, diguin el que diguin els que defensen més llengua, matemàtiques, informàtica o qualsevol disciplina acadèmica que també és important. La pregunta clau en aquesta temàtica és: com gestionar la violència en la infància de cara a la seva limitació o eliminació en la societat adulta?

    En primer lloc, l’educació per la democràcia que ens permet analitzar quina democràcia és la que desitgem per la ciutadania i reflexionar sobre si hem, i com, de reinventar la democràcia dia a dia. En aquesta ciutadania seran fonamentals la cultura de la pau, la justícia social en un procés democràtic, la formació cívica o el pluralisme, per aquesta constant recreació de la democràcia.

    I s’acompanya de l’educació en la ciutadania social. L’educació per la solidaritat ens permet, en aquest món ple d’exclusió social i discriminació, intentar crear una nova consciència social dels ciutadans i ciutadanes on tingui cabuda una diversitat del “nosaltres”. Com s’intenta ara amb la crisi sanitària. No es tracta únicament d’introduir elements curriculars sobre la base de discursos retòrics, sinó d’incorporar el compromís, de l’educació i d’aquells que la protagonitzen en les institucions educatives, de lluitar contra la pobresa, contra l’exclusió social, contra tot tipus de discriminació i a favor de la comunicació entre les diferents identitats. Educar és comunicar. Cal desenvolupar mecanismes de comunicació que permetin construir nous imaginaris socials que ajudin a una major participació, treball i projectes en comú entre les persones.

    I no oblidar-nos de l’educació per la igualtat. És la creació d’una realitat que es viu amb l’altre i que permet a tot ciutadà o ciutadana lluitar contra la desigualtat, i a intervenir perquè no es produeixi aquesta desigualtat. És, per suposat, el dret de tots a accedir a la cultura, a l’educació, a portar una vida millor. Relacionada amb l’educació intercultural en la convivència en qualsevol tipus de diversitat. Avui dia existeixen múltiples figures de la diversitat i moltes d’elles són incompreses en l’actual estructura social. El respecte a la identitat en la diversitat, la confluència de diferències i el diàleg constructiu entre cultures per aconseguir uns drets col·lectius per a tothom, i no només d’una minoria o majoria ètnica, de sexe, de religió, etc. Desenvolupar, des de la diversitat individual i social, una visió pluralista, una expressió de particularitats i diferències, requereix de la feina educativa.

    I finalment, una educació ambiental en un planeta on no hi ha hagut respecte per la natura. La humanitat, a través de tots els mitjans, necessita retrobar-se amb la natura, crear una nova ètica de relació amb ella. L’educació pot i deu ser molt útil en la lluita pel desenvolupament sostenible.

    Tot això ha de provocar una nova forma de veure i practicar l’educació i la convivència entre els humans. Amb aquesta formació ciutadana no es pretén únicament introduir nous elements curriculars i ambientals, sinó que es pretén que la infància i la joventut les assumeixin com una actitud ètica i moral, i això implica una nova manera de veure l’educació i les seves pràctiques. Una educació que ens ha de portar a una nova ètica de la comunicació i el diàleg, entès aquest com el reconeixement de l’altre, i a un redimensionament o reconfiguració de l’educació mitjançant projectes comuns alternatius, on tots els protagonistes de l’educació tinguin experiències democràtiques, d’autoreflexió i d’autoestima.

    La millora de la societat i l’eliminació d’aquesta violència contemporània tindrà lloc quan tots els que treballen per aquest món millor integrin en el seu comportament educatiu aquestes ciutadanies. O almenys ho hem d’intentar. Recordem que les idees i pràctiques feixistes, la xenofòbia, les agressions es curen amb moltes coses, però sobretot amb més educació ciutadana. Un bon moment per reflexionar sobre tot això.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    I quan tornin a classe, què?
    Next Article
    Opinió
    25 recursos educatius ‘on line’ per descobrir durant el confinament
    Francesc Imbernon
    • X (Twitter)

    Catedràtic de Pedagogia de la UB

    Related Posts

    Opinió
    L’educació en temps de pobresa

    juny 16, 2025

    Opinió
    Adolescence: lleure educatiu per combatre l’alienació juvenil

    juny 13, 2025

    Opinió
    El que la IA em va ensenyar

    juny 12, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}