Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Anàlisi
    Les competències digitals de la joventut: ni natives, ni alienes a les desigualtats

    Sandra Gómezjuliol 19, 20234 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Istockphoto
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L’Assemblea General de les Nacions Unides va decidir, en la seva resolució A/RES/69/145, designar el 15 de juliol com el Dia Mundial de les Habilitats de la Joventut amb l’objectiu de conscienciar sobre la importància d’invertir en el desenvolupament de les habilitats de la joventut.

    El desenvolupament de competències resulta un factor clau en l’educació o l’ocupació, però també per a la vida quotidiana i la participació activa i plena en la societat. Per tant, resulten essencials polítiques i pràctiques que millorin les competències per al conjunt de la ciutadania i, per descomptat, també per a les persones joves.

    La transició cap a una societat digital és un dels grans reptes del segle per les seves profundes implicacions socials, econòmiques, polítiques i culturals. Ens trobem enmig d’un procés de digitalització de les ciutats, les administracions, les empreses, les institucions i les llars. En aquest context, les competències digitals prenen una rellevància central en la construcció de la ciutadania.

    Posant el focus en les competències digitals de la joventut, hi ha dues tendències contraposades. La primera s’entén amb una visió adultocèntrica, que no considera les persones joves com a subjectes actius. Des d’aquest punt de vista, el desenvolupament de competències digitals té un objectiu instrumental, sense fomentar el pensament crític ni apoderar la ciutadania.

    La segona tendència consisteix a considerar la població jove com a nadius digitals. Sota aquesta premissa, es dilueix la importància de les competències i s’ignoren les profundes desigualtats existents entre la joventut en considerar-la com una massa homogènia, la qual es desenvolupa de forma autònoma i que participa de manera igualitària en la societat digital.

    Considerar la població jove com a nadius digitals, dilueix la importància de les competències i ignora les desigualtats entre la joventut

    Però la realitat és que les competències digitals en la joventut ni són natives, ni són alienes a les desigualtats. En l’estudi Enquesta de la Bretxa Digital a Espanya 2022 de la Fundació Ferrer Guardia, les dades mostren que les persones joves tenen millor capacitació digital que les persones de major edat. Però entre les persones joves hi ha diferències segons el nivell d’estudis, si treballen o estudien, o segons els seus ingressos. Una persona jove amb estudis primaris, inactiva o amb poca renda és més probable que tingui una baixa capacitació digital.

    Aquestes diferències es fan evidents en l’autopercepció de competències digitals més crítiques: com la creació de continguts, la seguretat i el benestar o la resolució de problemes. També es mostren en qüestions com els nivells d’autoconfiança o les percepcions sobre la seva inclusió o exclusió digital.

    En aquesta complexitat, cal remarcar que entre les persones joves es manté una bretxa digital de gènere transformada. Si bé hi ha una reducció de l’escletxa pel que fa a l’accés i l’ús de les tecnologies digitals, sí que es destaquen desigualtats entre nois i noies pel que fa a les actituds davant d’aquestes. De mitjana, elles perceben que tenen menys capacitats i habilitats digitals que ells, així com tenen uns menors nivells d’autoconfiança.

    Aquesta és la primera investigació a Espanya que demostra l’impacte de les desigualtats socials en la capacitació digital de la població. Els seus resultats agafen com a conclusió que la progressiva transformació digital de la societat amplificarà aquestes desigualtats i a llarg termini pot obrir una bretxa profunda entre la ciutadania.

    Necessitem promoure i protegir activament els drets digitals, especialment els d’aquells col·lectius més vulnerables

    En la defensa i promoció de les habilitats de les persones joves no podem obviar els impactes dels processos de transformació digital. Per a això és necessari abordar les desigualtats sociodigitals i fer-ho comprenent que no es tracta de qüestions únicament tecnològiques, sinó que es tracta de qüestions estructurals. No només és imprescindible abordar les desigualtats, sinó que necessitem promoure i protegir activament els drets digitals, especialment els d’aquells col·lectius més vulnerables.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Bretxa digital digital educació digital opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Revifar les biblioteques escolars, clau del pla català per fomentar l’hàbit lector
    Next Article
    Opinió
    El retorn de l’antipedagogia vintage i l’obsessió nacionalcatòlica
    Sandra Gómez

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}