Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Les escoles d’estiu celebren el seu centenari en re major

    Pau Rodríguezjuliol 7, 20143 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Acte cent anys escoles d'estiu.
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    “Renovar, recuperar, reformar, reivindicar, repenesar… Si haguéssim de resumir les intervencions en una nota, seria el re“. Amb aquestes paraules feia broma el mestre Jaume Cela, jubilat aquest curs, mentre moderava l’acte central dels 100 anys de les escoles d’estiu, impulsades per la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya. Però, a més a més, es podria afegir que les ponències van ser en re major, per la seva tonalitat distesa, alegre i propositiva, i per trobar-se en un context de celebració en què no hi cabria cap tonalitat menor.

    Centenars de persones es van aplegar dissabte a l’auditori de la facultat de Filosofia i Lletres de la UAB per commemorar el naixement de les escoles d’estiu, motor dels canvis educatius que ha viscut Catalunya. Coneguda ja la seva història -a El Diari de l’Educació hi hem dedicat una sèrie d’articles-, la jornada de celebració va consistir sobretot en xerrades i debats per mirar al futur. El més important va ser el que va aplegar Joan Domènech -director de l’escola Fructuós Gelabert-, Joan Badia -mestre i president del Col·lectiu de Docents del Bages- i Montse Antón -directora de l’ICE de la UAB-, sota l’ambiciós nom de L’educació i formació del professorat amb perspectiva de futur.

    Una de les idees que van planar sobre la majoria d’intervencions van ser l’autonomia dels centres i dels mestres -amb el corresponent rol de l’Administració-, el sempre qüestionat valor actual de la formació inicial dels mestres o el paper transformador de l’educació.

    “L’educació ha de ser capaç de formar persones lliures capaces de decidir, i amb l’objectiu d’evitar que es repeteixi la barbarie, tal com va dir Adorno”, expressava Domènech, que afegia que si el filòsof alemany es referia a Auschwitz quan parlava de barbàrie, en el nostre cas, salvant les distànies, hauríem d’identificar la barbarie en l’exclusió, les desigualtats i el fracàs.

    “La formació ha de tenir un efecte col·lectiu, socialitzador i de construcció d’identitats”, aprofundia el professor Joan Badia, que va centrar la seva intervenció en defensar una suficient autonomia dels centres com perquè els seus docents fossin capaços d’autogestionar-se la formació per millorar la docència. “Hem d’entendre la formació no com un taller o un curs, ni una imposició del director, sinó que ha de ser assumida pel professorat i ha d’aconseguir que els experts i assessors externs, que serveixen de motor de canvis, acabin sent prescindibles als centres”, opinava Badia.

    En aquest sentit, Domènech va assenyalar l’Administració com un escull a l’hora d’avançar cap a aquesta autonomia. “Hem d’assolir una quota de professionalitat que defugi la subordinació“, expressava, per afegir que l’Administració en els darrers anys no ha valorat prou la feina dels docents -i les seves propostes d’innovació- com per atrevir-se a fer les coses de manera diferent.

    L’altre eix del debat, introduït sobretot per Montse Antón, va ser la formació inicial dels docents, és a dir, el paper de les universitats, com la UAB, en la creació dels docents. En aquest punt, i malgrat els canvis que està introduïnt actualment la Generalitat, la sensació va ser més aviat pessimista. El “divorci” de la universitat i els centres educatius, en paraules de Badia, resultava evident quan Antón evocava els seus inicis a la institució. Hi havia llavors la determinació de que tots els docents universitaris havien de tenir un peu a l’aula, cosa que ara no passa.

    La jornada, acabada la taula d’intervencions, va prosseguir amb quatre debats en paral·lel, per després cloure l’acte amb un concert de Miquel del Roig i un dinar popular.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    100 anys d'escoles d'estiu
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Batudes de dones índies contra el treball infantil
    Next Article
    Actualitat
    Chemi Martín, membre d’Aules al Carrer: «Som tots»
    Pau Rodríguez
    • X (Twitter)

    Periodista. Exdirector del Diari de l'Educació.

    Related Posts

    Actualitat
    Comença el curs escolar 2024-25 amb 1,6 milions d’alumnes i més de 82.000 docents

    setembre 6, 2024

    Entrevista
    Miquel Àngel Alegre: “Les trajectòries educatives no poden solucionar-se només des de l’escola, calen polítiques educatives en sentit ampli”

    juliol 11, 2024

    Opinió
    El compromís del moviment feminista amb la coeducació: Primera Escola d’Estiu d’USTEC-STEs (IAC)

    juliol 10, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}