Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Incerts passos cap a l’educació inclusiva

    Pablo Gutiérrez de Álamo
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Les experiències migratòries del barri entren al museu i els alumnes són els comissaris

    Yeray S. Iborrajuny 18, 20184 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    L'exposició al Museu de la Migració
    L'exposició al Museu de la Migració
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L'exposició al Museu de la Migració | Cedida
    L’exposició al Museu de la Migració | Cedida

    “Per tirar endavant la família, els meus avis van haver de menjar pa sec durant mesos!”, exclama un alumne de 3r d’ESO de l’Institut Barres i Ones, a Llefià, que mostra el resultat a classe de les seves entrevistes a familiars sobre el fet migratori.

    L’experiència de la migració és propera, però fins que no s’aprofundeix en les arrels dels congèneres i de l’entorn proper, no se sap fins a quin punt. Així ho van creure també al centre públic de Badalona, ​​Barres i Ones: què millor que explicar els èxodes de l’últim segle a partir de les històries de vida dels familiars dels estudiants i de les persones del seu voltant.

    Llefià és un districte de no més de 50.000 habitants que abasta Sant Antoni de Llefià, Sant Joan de Llefià i Sant Mori de Llefià. I que té una forta presència de persones migrades. Als anys 30 van arribar, després de la Guerra Civil, des de la regió de Múrcia. Però partir dels anys seixanta, les procedències es van diversificar. Ara, la població d’ascendència xinesa, pakistanesa i marroquina encapçala la llista de persones migrades. És per això que, en el districte, l’experiència de les migracions es pot trobar a qualsevol lloc.

    A no massa distància del Barres i Ones està situat el Museu d’Història de la Immigració de Catalunya (MHIC). I fa un parell d’anys, institut i museu van començar a col·laborar. El MHIC va demanar els alumnes que recollissin les veus dels seus, tot explicant els seus viatges migratoris, i la cosa va anar bé. “Era una pena que tot allò es quedés en un disc dur”, comenta Irene Lop, professora de Socials del Barres i Ones, i que ha participat en el projecte migracions des del curs 2016-2017.

    Aquella exploració etnogràfica va funcionar a tal nivell que, aquest curs (2017-2018), el museu i el centre van tornar a col·laborar, aquest cop per fer una exposició, Històries a cub, que també té la seva traducció en web, gràcies a un dels graus que el mateix centre oferta.

    En total, disset històries de vida dels alumnes i del seu entorn proper, que els han permès, en sis hores a la setmana i durant uns sis mesos, parlar dels països d’origen i de la seva història, de les causes dels moviments migratoris, i fins i tot de la Crisi de la Mediterrània.

    Detall de l’exposició | Cedida

    “L’objectiu era que les seves històries guanyessin valor, i que deixessin de banda els estigmes sobre la migració, que s’empoderessin sobre el seu entorn i la seva identitat. Posar en consideració les seves motxilles, i alhora treure els museus d’aquesta idea rígida. L’exposició l’havien de fer ells!”, comenta Lop.

    De fet, els alumnes van documentar, catalogar i van crear íntegrament l’exposició, que es basava –a grans trets– en un cub amb la història de vida de la persona, una fotografia i un objecte de referència. “El treball amb la institució ha estat molt bo, perquè els han permès ser comissaris i responsabilitzar-se del resultat final”, rasa Lop.

    L’experiència ha format part d’un projecte pedagògic anomenat treball globalitzat, una nova manera d’entendre l’aprenentatge entre alumnat i professorat. La idea consisteix a “globalitzar algunes matèries per aproximar-se a processos i fenòmens del món de forma no fragmentada”.

    En el cas de 3r d’ESO, el fil conductor han estat les migracions i les matèries globalitzades han estat Plàstica i Visual, Ciències Socials i Cultura. “L’alumnat ha treballat les competències –específiques i metodològiques– i els continguts que marca el currículum d’una manera integrada”, destaca el centre.

    Fa un parell de setmanes que es va estrenar la mostra. Va ser un èxit. Van acudir els familiars dels alumnes, però també els protagonistes de les històries de vida; les experiències del barri, però també la seva gent, entraven al museu. Històries al cub es podrà veure fins al proper 14 de juliol al MHIC.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    exposició museu racisme
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    “Cal tornar a posar l’escola pública com a motor del sistema, amb més inversió i més formació als docents”
    Next Article
    Actualitat
    Èxit, un programa de reforç escolar diferent: “no ensenyem, sinó que acompanyem en l’equitat”
    Yeray S. Iborra

    Related Posts

    Opinió
    Quan les cançons de casa no sonen a l’aula. Per una educació antiracista

    maig 2, 2025

    Opinió
    Què passa quan les cançons de casa no sonen a l’escola?

    abril 22, 2025

    Opinió
    L’educació antiracista no és opcional, és imprescindible  

    març 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}