Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Les famílies ‘suspenen’ els entorns escolars: massa contaminació, soroll i inseguretat

    Redacciógener 18, 20224 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Imatge d'un tall de trànsit al costat d'una escola el curs passat | Foto: VS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Divendres 14, diversos grups d’associacions de famílies d’escoles de Barcelona van tornar a tallar el trànsit durant mitja hora, com havien fet cada quinze dies el curs passat, per protestar per la contaminació acústica i ambiental que envolta el centre educatiu dels seus fills. A la vegada, es van presentar els resultats d’una enquesta que la plataforma Revolta Escolar ha fet, en col·laboració amb la Universitat de Barcelona i la Universitat Autònoma de Barcelona, per “oferir una visió actual sobre la pacificació i la seguretat en els entorns escolars”.

    En l’enquesta hi ha participat 83 associacions (AMPA i AFA) i 4.500 persones, que sumen 6.500 infants de 183 escoles, la major part de Barcelona però també d’altres localitats de l’àrea metropolitana. La immensa major part de famílies que han contestat tenen infants a infantil (38%) i primària (55%), mentre que només el 7% els tenen a l’ESO, batxillerat o cicles formatius.

    La primera part de l’enquesta se centra a analitzar les condicions dels centres educatius. Així, el 78% es troben envoltats o molt a prop d’una o més vies considerades bàsiques de la xarxa viària. Això no obstant, el 75% de les famílies viuen a 15 minuts o menys de la seva escola, i majoritàriament (82%) s’hi desplacen a peu o en bicicleta. Però l’enquesta també revela que en una de cada tres escoles no hi ha carrils bici al voltant i que en una de cada quatre no hi ha aparcament per bicicletes.

    També es pregunta per la velocitat del trànsit. En el 62% dels casos, el límit de velocitat està situat a menys de 30 kilòmetres per hora, però només en l’1% hi ha un radar sancionador pels conductors que incompleixen aquesta norma, i en el 21% s’han situat altres elements a la via per obligar els conductors a reduir la velocitat, com podrien ser marques viàries, bandes rugoses o els anomenats coixins berlinesos.

    Contaminació atmosfèrica i acústica

    L’enquesta també pregunta per la contaminació atmosfèrica i acústica. En el cas de les AFA, el 51% contesten que sí a la pregunta de si cal apujar el to de veu en els accessos al centre, una circumstància que per un 32% dels enquestats es manté un cop a dins del centre. En la part d’enquesta a famílies, el 79% respon que el soroll del trànsit rodat a prop de l’escola “és excessiu”. També, la gran majoria de famílies enquestades considera que a Barcelona (el 96%) i al voltant de la seva escola (el 86%) hi ha massa contaminació, mentre que el 89% d’AFA opina que en els seus centres hi ha exposició constant a elements amb potencials riscos per la salut.

    A banda de la contaminació atmosfèrica, un 13%  d’AFA afirma que al centre o en alguna instal·lació contigua hi ha presència d’amiant, mentre que el 39% diu que no i un 48% ho ignora. Aquesta darrera dada la subratllen els autors de l’estudi, que aprofiten per reclamar a les autoritats municipals que elaborin un cens sobre la presència d’amiant a la ciutat, “i que sigui públic i disponible per a tota la població (equip docent, famílies, veïnat)”.

    Protegim les escoles

    En l’estudi també es pregunta pel programa Protegim les escoles, impulsat per l’Ajuntament de Barcelona fa dos anys, arran de l’atropellament mortal d’un nen de 5 anys a la sortida de l’Escola Grèvol, al districte de Sant Martí. Aquesta va ser la primera escola que va entrar en aquest programa l’objectiu del qual és pacificar els entorns escolars. De les AFA enquestades, només el 26% pertany a un centre que ja s’ha beneficiat d’aquest programa, i d’aquestes el 58% respon que està bastant o molt satisfeta amb les actuacions realitzades, mentre que el restant 42% respon que ho estan poc o gens. Segons els autors de l’estudi, les AFA indiquen sobretot que el programa afavoreix molt les entrades i sortides, però no suposa millores en la qualitat de l’aire entorn de l’escola.

    El resultat de l’enquesta a les famílies sobre aquest programa és similar: el 57% considera que les actuacions realitzades al voltant de l’escola són suficients, el 32% que són insuficients, i l’11% no contesta. Més de la meitat dels enquestats (53%) considera que l’espai de vorera del seu centre no és suficient per les entrades i sortides en condicions, una valoració que no varia gaire quan es diferencia entre les que pertanyen un centre que ha entrat en el programa Protegim les escoles i les que no.  

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Contaminació Entorn escolar medi ambient Salut infantil
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Pedagogies de la desobediència
    Next Article
    Opinió
    Contra la penetració de la ideologia transgenerista a l’educació primària
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    La comunitat educativa es mobilitza contra els desnonaments 

    desembre 2, 2024

    Opinió
    A la taula d’en Bernat, qui no hi és, no hi és comptat

    setembre 3, 2024

    Un estudi associa menys capacitat d’atenció en infants amb la contaminació vinculada al trànsit

    juliol 1, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}