Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    ‘El Diari de l’Educació’ lidera un manifest “per un debat educatiu responsable i respectuós”

    Redacció

    Hem millorat. Els resultats PISA desorienten

    Joan M. Girona

    El menyspreu al professorat

    Rosa Cañadell

    En defensa de la renovació pedagògica

    Joan Domènech

    Canviem el batxillerat, plegats i en veu alta

    Fanny Figueras
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Les parelles lingüístiques més còmplices

    Actualitat
    Les parelles lingüístiques més còmplices

    Redacciógener 13, 20173 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Voluntaris i adults al programa 'Aprendre família en xarxa' de Casa Àsia a l'INS Rambla Prim
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Voluntaris i adults al programa 'Aprendre família en xarxa' de Casa Àsia a l'INS Rambla Prim
    Voluntaris i adults al programa ‘Aprendre família en xarxa’ de Casa Àsia a l’INS Rambla Prim

    La Sanya, de 30 anys, és l’alumna. I la Sara, de 13 anys, és la professora. No és el món al revés, és el programa Aprenem. Famílies en xarxa, que consisteix en que un estudiant voluntari ensenya català o castellà a adults immigrants del barri. La iniciativa és de la Casa Àsia i es fa de moment en dos instituts de Barcelona, el Milà i Fontanals del Raval i el Rambla Prim del Besòs.

    A aquest centre educatiu del barri del Besòs s’hi va apropar, com tantes altres veïnes –la majoria, com ella, paquistaneses–, la Sanya. Ella és dentista i necessita aprendre el castellà per exercir el seu ofici. La seva parella lingüística, la Sara, va arribar fa tres anys de Colòmbia i ara cursa Tercer d’ESO en aquest institut barceloní. Com ella, tots els estudiants voluntaris són immigrants, han passat per les aules d’acollida catalanes, “i això fa que siguin més conscients de les dificultats de l’altre, es converteixen en molt més còmplices”, explica Amad Hussein, el dinamitzador, també d’origen paquistanès, d’aquest espai que agrupa al voltant de catorze joves i adults.

    La iniciativa va néixer ara fa un any a l’institut Milà i Fontanals del Raval, on alumnes principalment paquistaneses feien classe de català a adultes, sobretot dones, membres de les seves famílies. “Amb això, no només aconseguim que les mares aprenguessin l’idioma d’una forma més individualitzada, sinó que el que fem és apropar-les al centre educatiu, un espai del qual havien estat allunyades a la força precisament pel desconeixement de l’idioma”, sosté Imma Llort, responsable de l’Escola Bambú, que aglutina els programes educatius de Casa Àsia.

    “A mi el que em motiva és ajudar la Sanya a que pugui tirar endavant”, raona la Sara, aquesta adolescent colombiana que també va haver de passar per un procés d’acollida (encara que en el seu cas comptava amb l’avantatge del castellà). Per a molts adults, sobretot les dones –que acostumen a carregar el pes de les tasques quotidianes–, el coneixement de l’idioma és una eina fonamental per a l’autonomia. “Pensa que moltes d’elles necessiten els seus fills com a intèrprets quan van al metge, o a canviar el padró, o a reclamar qualsevol cosa”, posa sobre la taula Hussein.

    Des de Casa Àsia esperen que amb el temps aquest programa de parelles lingüístiques, que requereix de poques despeses –només el que cobra el dinamitzador–, arribi a més instituts. De moment compten amb una subvenció de l’Ajuntament de Barcelona. En el futur, els agradaria que la iniciativa s’inscrivís també dins les hores de Servei Comunitari que els alumnes de Tercer i Quart d’ESO han de realitzar dins el currículum dels seus cursos.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    barcelona BTV Radio Casa Àsia Cultura immigració INS Rambla Besòs Llengua
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La policia investiga a Múrcia el suïcidi d’una nena de 13 anys que patia assetjament
    Next Article
    Actualitat
    ‘Train to Busan’
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Entrevista
    Blanca Garcés: “Determinades polítiques públiques creen malestars i l’extrema dreta els aprofita”

    desembre 15, 2025

    Opinió
    El nombre de municipis que planifiquen l’acció educativa necessita millorar

    desembre 5, 2025

    Actualitat
    La segona religió més estudiada a l’escola catalana és l’evangèlica

    desembre 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.