Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Jaume Funes: “Mentre ens dediquem a protegir falsament, no ens dediquem a ensenyar a pensar”

    Ana Basanta

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Les pel·lícules espanyoles per adolescents perpetuen els estereotips de gènere

    Pau Rodríguezgener 27, 20164 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Mario Casas i Maria Valverde a 'Tres metros sobre el cielo'
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Un jove rebel i malcarat es fixa en una noia innocent. El seu objectiu és seduïr-la, però la jove, estudiant aplicada i filla exemplar, d’entrada s’hi resisteix. El noi peca sovint d’agressiu i egoïsta, però el seu enamorament inqüestionable acaba superant el rebuig inicial de la noia, que cau rendida als seus braços. Aquesta és la síntesi de Tres metros sobre el cielo, la pel·lícula espanyola més taquillera del 2010, però podria ser-ho de molts films dirigits al públic adolescent. Un estudi recent de la Universitat de Salamanca que ha analitzat les pel·lícules juvenils més vistes de producció espanyola des de 2009 constata que la gran pantalla és un dels puntals de les desigualtats de gènere.

    No és casual, doncs, que a la pel·lícula protagonitzada per Mario Casas i Maria Valverde “ella fos la noia perfecta”, i “ell un cas perdut”. La recerca constata que un de cada quatre personatges principals masculins en aquestes pel·lícules respon al clixé de jove dolent o rebel, mentre que cap de les noies juga aquest paper. És més, per a la majoria de dones –en un 71% dels casos– es reserva un rol passiu, mentre que en el cas dels homes és a la inversa: el 83% tenen un paper actiu o agressiu.

    “Veiem com els estereotips es perpetuen en la ficció”, constata Beatriz González, una de les tres investigadores que ha participat en l’estudi. “On trobem les dones en aquestes pel·lícules? En l’espai privat, a casa, fent de bones nenes, en un rol similar al que en el cinema clàssic tenia la típica esposa abnegada amb la qual l’home es vol casar”, exposa González. La dona com a objecte de seducció.

    Com apunta la investigadora, el 43% de les protagonistes es mouen en marcs privats, per només el 16,6% dels protagonistes homes. Pel que fa a l’espai públic, les xifres són d’un 14,29% per un 58%, respectivament. Per fer aflorar les desigualtats de gènere en el cinema no només s’ha d’analitzar la quants homes i dones ocupen la pantalla, sinó quines actituds adopten o quins objectius tenen. És habitual en les pel·lícules per adolescents, segons González, que les dones no tinguin objectius definits, més enllà de complaure l’home o de deixar-se conquistar.

    Els autors reconeixen que el resultat de l’estudi no els ha sorprès. El masclisme en les pel·lícules per a joves és recurrent, tot i que hi ha excepcions. “La veritat és que hi ha certa diversitat, però el problema és que aquestes pel·lícules són les que més es veuen, per això les hem analitzat”, apunta González. Els autors només diseccionen al seu treball llargmetratges que hagin estat entre els 10 amb més taquilla en el seu any: Tres metros sobre el cielo, Fuga de cerebros –quarta pel·lícula més taquillera de 2009–, Promoción fantasma –vuitena el 2012– o Perdona si te llamo amor –la setena més vista el 2014–.

    Aquesta no ha estat la primera aproximació sobre els rols de gènere al cinema. Alison Bechdel s’hi va apropar des de l’òptica del còmic. En una de les seves tires còmiques dues protagonistes comenten com descarten mirar una pel·lícula si no compleix tres requisits: que hi surtin com a mínim dues dones, que interactuïn entre elles i que les seves converses no girin a l’entorn dels homes. Aquests tres punts s’han acabat convertint en la base del conegut com a test de Bechdel per a detectar les pel·lícules –o obres de teatre, o novel·les– masclistes. Moltes pel·lícules comercials, com La Guerra de les Galàxies, Pirates del Carib o Pulp Fiction, no superarien aquest test.

    El mite de l’amor romàntic

    En l’origen de l’estudi de la Universitat de Salamanca hi ha la preocupació dels seus autors per notícies recents que assenyalen un auge del masclisme entre els joves, sobretot a través del control de la seva parella.  De fet, constaten també que les pel·lícules reprodueixen en la majoria de casos el mite de l’amor romàntic, és a dir, la idea de que les relacions de parella duren per sempre, no alberguen mai dubtes i els dos estan disposats a tot per satisfer l’altre.

    “La idea d’amor romàntic justifica molts comportaments: a les pel·lícules, per exemple, que el jove seductor sigui agressiu o vulgui controlar la parella”, exposa González. A la vida real, tres quarts del mateix: una de cada tres joves acceptaria que la seva parella li controli l’horari o les amistats.

    https://youtu.be/TVBIQrg0dJc

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    adolescència cinema Cultura gènere
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Aquesta biblioteca valenciana és la segona del món en unir-se al projecte Tor
    Next Article
    Actualitat
    “La comunitat educativa hauria de sumar per posar punt i final a la LGTBIfòbia”
    Pau Rodríguez
    • X (Twitter)

    Periodista. Exdirector del Diari de l'Educació.

    Related Posts

    Entrevista
    Jaume Funes: “Mentre ens dediquem a protegir falsament, no ens dediquem a ensenyar a pensar”

    juny 6, 2025

    El cinefòrum sobre ‘Hedy Crilla, maestra de actores’ obre un debat sobre pedagogia teatral i pensament crític

    maig 30, 2025

    Actualitat
    La Diputació de Barcelona s’adhereix al Consorci per a la Normalització Lingüística

    maig 29, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}