El curs 2019/20 va començar amb 6.989 places perfilades, una xifra que representava el 9,6% de la plantilla que hi havia en aquell moment. El curs anterior (2018/19) havien estat 5.460, i l’anterior (2017/18) 4.260. Segons informa el Departament d’Educació, el curs 2021/22 aquestes places s’eleven a 8.441, que són el doble que fa quatre cursos [no tenim dades del curs 2020/21] i representen el 10,92% del total de la plantilla d’enguany en els centres de titularitat pública.
La línia evolutiva sembla indicar que cada any s’han anat afegent prop d’un miler de llocs de treball específics al sistema d’educació públic, una xifra que tendeix a alentir-se en els dos últims cursos. Així, si fins fa dos anys el ritme de creixement d’aquests llocs de treball específics era de més del 20% d’un curs a un altre, la xifra d’enguany respecte a la de fa dos anys representa un increment del 20,7%.
La possibilitat de crear places específiques (que, per tant, no segueixen l’ordre de la llista d’inscrits a la borsa de treball del Departament) la tenen les direccions dels centres educatius des de l’aprovació del decret de plantilles (2014). Es tracta d’una opció que pot arribar a suposar fins al 50% de la plantilla d’un centre, que l’administració i moltes direccions defensen com una eina per cohesionar equips i consolidar projectes, i que a la vegada és molt criticat per pràcticament tots els sindicats de docents, ja que consideren que fomenta l’amiguisme i pertorba la democràcia als claustres.
En la roda de premsa d’inici de curs, el conseller Gonzàlez-Cambray la va tornar a defensar: “Des del Departament d’Educació –va dir– entenem que moltes incorporacions als centres educatius, funcionaran millor si ja d’inici tenen la motivació, l’actitud i el perfil per ocupar aquell lloc de treball. I, per tant, sense vulnerar cap tipus de procés d’accés, i respectant les llistes, sí que permetem als centres educatius que, dins d’uns marges, puguin fer aquesta selecció d’aquest mestre amb un perfil determinat. Seguirem apostant per això, però, com no pot ser d’una altra manera, les decisions les han de prendre els centres educatius i és cada centre educatiu qui decideix si aquella plaça l’agafa perfilada o directament de la borsa”.