Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    Martí Teixidó

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    Yeray García

    Feu-los llegir… Com?

    Josep Maria Turuguet Salgado
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Experts nacionals i internacionals reivindiquen el llegat de Ferrer i Guàrdia, 120 anys després

    Redacciósetembre 10, 20213 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Les dues jornades del Simposi han estat dedicades a recuperar la memòria del projecte educatiu de Ferrer i Guàrdia, fundat el 8 de setembre de 1901 al carrer Bailèn 56, el qual incorporava les noves idees de renovació pedagògica que sorgien a Europa. Es tractava d’una escola revolucionària per l’època que buscava la transformació social a través de l’educació a partir d’un ensenyament laic, la coeducació de sexes i classes socials, la supressió d’exàmens i càstigs, i el foment de l’aprenentatge a través de l’experiència i la descoberta de la natura.

    Dimecres el Simposi va comptar amb un acte de commemoració amb la participació de l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau. En la seva intervenció va apel·lar a seguir defensant els pilars educatius de l’Escola Moderna davant l’augment dels discursos d’odi. “Ens comprometem a mantenir viu el seu llegat i que desplegui la seva força perquè el necessitem més que mai en un temps ple d’amenaces i incerteses”. En l’acte també va intervenir el president de la Fundació Ferrer i Guàrdia, Joan-Francesc Pont, qui va reivindicar el propòsit de l’Escola Moderna en la seva lluita contra la segregació escolar per “superar els condicionants d’origen de classe i de família, que continua com a assignatura pendent”.

    En aquestes jornades també s’han presentat catorze noves investigacions sobre l’Escola Moderna i la pedagogia llibertària. Els autors han exposat al llarg del Simposi aquestes comunicacions que han deixat veure la influència internacional del llegat educatiu de Ferrer i Guàrdia en països com el Brasil, Portugal, Suïssa i Costa Rica, entre altres.

    L’esdeveniment ha reunit durant dos dies a especialistes en el món de l’educació, la pedagogia i la història per aprofundir i debatre sobre els principals reptes educatius en l’actualitat com la segregació, la coeducació, la laïcitat i la vinculació amb l’entorn. També hi ha hagut una conferència de l’historiador francès Sylvain Wagnon sobre la dimensió europea de Ferrer i Guàrdia, així com una taula rodona sobre la tradició pedagògica llibertària a diferents països.

    El Simposi Ferrer i Guàrdia forma part del programa de l’exposició “Per una educació en llibertat. Barcelona i l’escola. 1908-1979” que acull en l’actualitat El Born Centre de Cultura i Memòria.

    Les jornades han estat organitzades per la Fundació Ferrer i Guàrdia, la Societat d’Història de l’Educació dels Països de Llengua Catalana i El Born Centre de Cultura i Memòria. També hi han col·laborat l’Ajuntament de Barcelona, l’Associació de Mestres Rosa Sensat, la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya, la Fundació Marta Mata i la Càtedra de Renovació Pedagògica de la Universitat de Girona.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Fundació Ferrer i Guàrdia
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Les places de docents ‘amb perfil’ segueixen pujant però tendeixen a estabilitzar-se
    Next Article
    Actualitat
    Barcelona aprofita la davallada de matrícula per baixar ràtios, sobretot a P3
    Redacció

    Related Posts

    Reportatge
    Vull Català, aprendre i ensenyar català a través de la ràdio

    maig 13, 2025

    Opinió
    L’Anella Verda: pedalar cap a un futur sostenible

    maig 7, 2025

    crònica
    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    maig 6, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.