Els alumnes de Tercer de Primària s’han sotmès fins aquest divendres a una sèrie de proves externes per copsar el seu nivell de llengua i matemàtiques. Tots els alumnes? No. Més de 700 famílies, segons els comptes de la Xarxa d’Escoles Insubmisses, en més d’una trentena d’escoles d’arreu de Catalunya, s’han negat a sotmetre els seus fills a aquests tests. D’una banda, perquè consideren que els tests formen part del desplegament de la llei Wert, i de l’altra, perquè desconfien de l’ús que es pugui fer dels resultats de les proves.
De res ha servit que el departament d’Ensenyament assegurés que es tracta d’unes proves similars a les que ja es venen fent en els darrers anys a final de Quart i Sisè de Primària, per fer un diagnòstic de les competències bàsiques dels alumnes. Tampoc no ha convençut a aquestes famílies les paraules de la consellera Irene Rigau afirmant que en cap cas la informació derivada dels exàmens serviria per elaborar rànquings entre els centres educatius. De fet, la Generalitat ha subratllat en més d’una ocasió que aquestes proves no formen part de l’aplicació de la LOMCE, malgrat que s’han situat a Tercer de Primària tal com preveu la llei Wert.
En aquest sentit les famílies demanaven al departament que desobeís la reforma educativa aprovada pel PP, seguint els passos de comunitats autònomes com Astúries, que s’ha negat a celebrar les proves, o Andalusia, que ha intentat esquivar la llei amb una mena de diagnòstics d’avaluacions continuades. Com les proves, la campanya de desobediència acaba també aquest divendres amb la celebració d’un recital poètico-legislatiu a les portes del departament d’Ensenyament.
La insubmissió a les proves ha estat desigual en els diferents territoris i a vegades dins els propis centres. De fet, segons la XEI, es podria considerar que la casuística de cada centre ha estat molt particular. Hi ha hagut escoles que s’han negat frontalment a fer les proves i hi ha hagut AMPA que han capitanejat la desobediència; hi ha hagut famílies que no han portat els seus fills a cap de les proves i d’altres que no els han portat només en alguna d’elles; hi ha hagut centres que han patit les reprimendes de la inspecció i d’altres que sols han hagut de comunicar-los les absències; hi ha hagut famílies que ja estaven informades del calendari de les proves d’altres que han hagut d’improvisar la desobediència per manca de detalls per part del seu centre.
Des d’Ensenyament s’ha insistit fins ara en la importància que tots els nens i nenes se sotmetessin a aquestes proves diagnòstiques, però no han comunicat quines mesures preveuen per als que no les han fet.