Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    La LOMCE, paraula per paraula: molta “avaluació” i poca “creativitat” i “innovació”

    Daniel Sánchez Caballeromaig 15, 20154 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    La LOMCE, paraula per paraula
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La LOMCE palabra a palabra

    Aquest és un article publicat a eldiario.es

    Vagi per endavant que no és l’objectiu d’aquest text fer una anàlisi científica de la LOMCE. Una Llei Orgànica plasmada al BOE és el que és, les paraules que la componen de vegades tenen una intenció, i d’altres no. I si està referida a una llei educativa, com és el cas, planteja unes bases, un sòl sobre el qual es construeix després tot el sistema.

    En la Llei Orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa (LOMCE) la paraula que més es repeteix és “educació”, seguida d'”alumne”. Normal. Ho diu la primera línia del text: “L’alumnat és el centre i la raó de ser de l’educació”. Crida l’atenció per poc habitual que el text esmenti més la versió femenina, “alumna” (166 vegades), que la masculina (162). Als professors també els distingeix específicament per sexe cada vegada que apareixen.

    A més de les més òbvies (les famílies “educació”, “centre”, “matèries” o “assignatura”) ocupa un lloc destacat “avaluació”. Tampoc sorprèn. És un dels conceptes en què més ha insistit el Govern central durant l’elaboració de la llei. El terme es repeteix en alguna de les seves derivades fins a 180 vegades en 64 folis. Tant aposta per ella el Govern que els alumnes de la LOMCE -si l’oposició no la tomba tal com s’ha compromès després de les eleccions generals, si es dóna el canvi de majories- faran una prova cada tres anys, es digui revàlida o de fi de cicle. En la LOE aquest concepte apareixia amb molta menys freqüència.

    “Competències”

    També mereix un lloc destacat la idea de “competències”, dotzè concepte més repetit en reflex de l’aposta de l’executiu per aquest ensenyament, que ja apareixia a la LOE encara que no amb tanta profusió. L’aposta hi és, encara que després molts defensin que en aquest aspecte el Govern governa amb el seu estil contradictori habitual: diu una cosa i fa just el contrari. És el que defensen els crítics amb les revàlides. Es preconitza una educació per competències a l’estil OCDE però es prepara una prova final memorística.

    Entre les presències també destaca la Formació Professional, un terme que es repeteix en la llei d’acord amb l’aposta que el Govern fa per aquesta modalitat formativa -o diu fer almenys, perquè després l’executiu afirma que aquesta es basa en un canvi de discurs principalment-. “Professional” és l’onzena paraula més repetida en el text del BOE.

    Però en les lleis compta tant el que s’hi posa com el que no. O tot allò al qual no es presta atenció. Sota aquest punt de vista pot sorprendre que en una llei educativa aprovada gairebé el 2015 les referències a la “tecnologia” són limitades (26 vegades). Més evident passa amb nocions tan de moda a l’educació com la “innovació” (quatre presències), la “creativitat” (tres) o el mostrar-se “crític” (quatre).

    Bé, és que són termes més específics que queden reservats per als decrets que defineixen els currículums de Primària o Secundària, es podria pensar, i no en l’articulat general d’una llei. Error a mitges. Al currículum de Secundària de la LOMCE que ha aprovat el Ministeri d’Educació els termes apareixen, sí. Però no entre els 800 més repetits.

    Poca “comunitat autònoma”

    La presència de les comunitats autònomes també és relativament escassa, tot i que són elles les que tenen les competències en educació. Les comunitats apareixen menys citades que el Govern (42 vegades enfront de 47), per exemple, un fet que potser no sorprengui si es té en compte que totes les regions que no governa el PP porten quatre anys lamentant que no són tingudes en compte i que els decrets que surten de Madrid, que en teoria són de mínims perquè les comunitats després els ampliïn a nivell regional, tenien tan nivell de detall que no els deixa molt marge d’actuació.

    Si afina la vista també descobrirà en el núvol de tags paraules com “aprenentatge”, “artístic”, “diversitat” o “emocional”, conceptes molts d’ells que són els que els opositors a la LOMCE (tota la comunitat educativa i l’oposició política, de fet) retreuen al Ministeri que no hagi tingut en compte a l’hora d’elaborar la llei. Una LOMCE que margina els ensenyaments artístic , un Govern que en quatre anys de pressupostos ha eliminat pràcticament (s’ha reduït un 95%) la partida destinada a l’educació compensatòria .

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    avaluació Lomce
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La família Bélier
    Next Article
    Actualitat
    Les proves externes es tanquen amb un boicot de més de 700 famílies
    Daniel Sánchez Caballero

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Opinió
    Si no planifiques no saps on vas (ni tampoc d’on vens)

    abril 28, 2025

    Reportatge
    Científiques que inspiren vocacions

    febrer 11, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}