Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Les universitats volen allargar Magisteri a cinc anys amb un últim curs de pràctiques intensives

    Sònia Calvódesembre 15, 20164 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Estudiants al campus Mundet de la UB. / SANDRA LÁZARO
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Les universitats catalanes estudien allargar un curs més els estudis d’Educació Infantil i Primària, que passaria de quatre a cinc anys, amb l’0bjectiu d’intensificar i potenciar les pràctiques curriculars alhora que augmentar la relació amb les escoles. Aquesta mesura és un dels punts clau a la reforma dels estudis de mestre, orquestrada pel Programa de Millora i Innovació de la Formació de Mestres (MIF). Segons el professor de Pedagogia de la Universitat de Barcelona, Enric Prats, codirector del programa, amb aquest canvi es busca que les pràctiques siguin “més empíriques i intensives, per tal d’augmentar-ne la qualitat”.

    Fa més de dos anys que el MIF treballa en les propostes de millora dels estudis de magisteri, i s’espera que al gener comenci a agafar forma el document que recollirà les novetats. Tot i això, “l’horitzó és ampli” i no se sap quan es podria implementar definitivament aquesta proposta. Prats ha remarcat que es tracta d’una proposta en procés de discussió i que es troba en fase de debat obert.

    L’exemple més semblant a unes pràctiques d’aquesta envergadura en altres disciplines és el MIR, les pràctiques de Metge Intensiu Resident, reclamades per molts sectors també com a forma de donar prestigi a la professió docent. Hi ha, però, una diferència bàsica respecte a aquesta proposta, i és que mentre que les pràctiques dels metges són ara per ara remunerades, els professors en pràctiques en principi no rebran cap tipus de retribució en forma de sou.

    Més pràctiques i de més qualitat: qui les paga?

    Si s’aconsegueix tirar endavant la proposta, durant un curs escolar sencer l’estudiant de magisteri farà pràctiques en una mateixa escola, tot participant de totes les activitats que fa un professor en el seu dia a dia. A diferència del model de pràcticum actual, es vol fer unes pràctiques molt més proactives per part de l’estudiant i durant més temps. Actualment les pràctiques de Magisteri suposen un 21% del total de crèdits de la carrera. Això es complementaria, a més, amb hores a la facultat. La situació òptima per als impulsors del programa és que la relació fos de dos terços de les hores a l’escola i un terç a la facultat, aproximadament.

    Per això caldrà que l’estudiant tingui un doble tutor, un a la facultat i un al centre escolar, entès com a mentor. Els impulsors de la iniciativa recomanen que sigui una persona amb dilatada experiència al centre o que estigui a punt de jubilar-se. Per poder fer un bon seguiment de l’estada i l’evolució de l’estudiant, aquest tutor hauria de reduir la seva jornada lectiva. Per poder fer això, però, cal que algun altre professor assumeixi aquestes hores lectives, i això voldrà dir un increment en el pressupost per part del Departament d’Ensenyament. És el Departament, doncs, qui haurà de calibrar el cost de les pràctiques d’aquest cinquè any. De moment no hi ha cap càlcul aproximat del pressupost que pot arribar a suposar, però es preveu que sigui un dels punts més polèmics a l’hora d’aprovar, o no, aquesta nova mesura.

    La directora de la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya (FMRPC), Pilar Gargallo, confia en aquesta ampliació d’un curs més “per mantenir l’estatus de qualitat dels estudis” però dubta del format de dos tutors per l’estudiant. “Hem d’apostar per una bona relació universitat-escola per assegurar unes pràctiques de qualitat”, opina Gargallo. Per això, diu, “cal contemplar espais de trobada amb temps suficient per parlar entre els dos tutors i poder detectar les necessitats de cada estudiant”.

    Canvis en les proves d’accés als estudis de mestre

    Dins el programa MIF també hi ha novetats en el sistema d’accés a la facultat de Magisteri. A partir del proper mes de juny, qui vulgui optar a aquests estudis haurà de superar un examen específic d’aptitud, a més de les tradicionals proves generals d’accés a la universitat. 2.700 estudiants de primer de magisteri es van sotmetre a l’octubre a la prova pilot d’aquests exàmens. Davant dels resultats, es mantindrà un 80% de la prova tal com va ser a la prova pilot i es modificarà el 20% restant, tant pel que fa a tipus de preguntes com a criteris de ponderació.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    accés a la universitat Accés a una plaça de mestre Departament d'Ensenyament educació infantil i primaria Magisteri MIF MIR Pràctiques pressupostos prova
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    “Per què Cuba inicia una nova etapa?”: a la revista Per Què
    Next Article
    Actualitat
    La infància que exerceix el dret a la ciutat
    Sònia Calvó
    • X (Twitter)

    Barcelona. Periodista y Master en Comunicación de Conflictos y Movimientos Sociales. Ha pasado por las redacciones de Barcelona Televisión (BTV), La Directa y eldiario.es

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Anàlisi
    Tria pragmàtica de places MIR

    maig 16, 2025

    Actualitat
    Equitat i bretxa de gènere, assignatures pendents a la universitat

    maig 2, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}