Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    L’escola que educa en l’escolta. El llegat del papa Francesc en l’àmbit educatiu

    Eloi Aranabril 29, 20254 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Papa Francesc | Flickr
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    S’ha fet públic recentment el darrer breu missatge gravat del papa Francesc als joves: aprendre a escoltar. Escoltar i observar a aquell qui parla com una eina indispensable per a construir la pau al món. Era un missatge que estava guardat per una trobada amb adolescents que, malauradament, no ha tingut lloc, però resumeix el llegat del papa Francesc per a l’educació.

    Tots els gestos, accions i paraules del papa Francesc han tingut un cert caràcter profètic, és a dir, d’assenyalar allò que realment era important. Assenyalar és també ensenyar; indicar i significar-se, perquè no hi ha educació neutra. El papa Francesc educava tot prenent partit. El seu primer viatge va ser a l’illa de Lampedusa, per portar la nostra mirada al món dels migrants; va renunciar a les seves estances per viure al costat dels altres capellans i treballadors de l’Estat de la Ciutat del Vaticà; com ja feia  

    a l’Argentina, anava sovint a visitar la presó per tenir present les realitats més amagades; va fer cardenal, és a dir, va donar capacitat de decisió per a tota la institució, a un jove missioner a Mongòlia, on el cristianisme és una minoria oberta al diàleg intercultural, i així un llarg etcètera mantingut al llarg de dotze anys. Identitat, com apuntava el filòsof Paul Ricoeur, és el conjunt de respostes mantingudes en el temps, una actitud, un mode de viure coherent. Educar en la identitat és perseverar en els valors i testimoniar-los en el quotidià, també a l’escola.

    El papa Francesc educava tot prenent partit. El seu primer viatge va ser a l’illa de Lampedusa, per portar la nostra mirada al món dels migrants

    L’escolta, aquesta actitud de sortida envers l’altre, és també constant en els documents específics del papa Francesc adreçats a l’àmbit educatiu. Just abans de la pandèmia pel COVID-19 va anunciar una proposta concreta que va sortir a la llum tot després, l’octubre de 2020, el Pacte Educatiu Global. La idea és ben diàfana: fer una escola “en sortida”, atenta, com també volia que la institució eclesial ho fos. A què cal prestar atenció o a qui escoltar des de la comunitat educativa? Doncs, independentment de si el centre educatiu és de titularitat confessional, laica o governamental, el papa Francesc va demanar posar el focus en set compromisos per a tots: posar la persona al centre; escoltar els joves; promoció de la dona; comptar amb les famílies; obrir-se a l’acollida; renovar l’economia i la política; tenir cura de la casa comuna (ecologia). En definitiva, una escolta que mena a teixir vincles en una societat que, a voltes, es mostra esfilagarsada i es deshumanitza.

    Un altre aspecte a tenir en compte en aquesta relació entre l’escolta i l’escola proposada pel papa Francesc queda mediatitzada per un altre sentit: la vista. Poques vegades a la història un papa ha estat prèviament també mestre d’ensenyament de secundària per a joves adolescents. El papa Francesc era químic de professió, abans de fer-se jesuïta i entrar a la Companyia de Jesús, però la formació d’aquesta orde religiosa dona molta importància a l’educació humanista dels seus membres i això el va portar a ser professor de literatura. El passat mes d’agost va escriure una carta amb el títol “Sobre la importància de la literatura en la formació” que és un tresor que ens deixa perles com aquesta: «Una obra literària és, doncs, un text viu i sempre fecund, capaç de tornar a parlar de moltes maneres i de produir una síntesi original a cada lector que troba». Educar en la literatura és capacitar la vista de l’alumnat per a l’escolta d’aquell qui és diferent i construir així un espai de trobada i diàleg.

    Finalment, sobre aquest punt del diàleg, cal una darrera anotació adreçada, ara sí, a les escoles de titularitat catòlica però que interessa a tot el conjunt del sistema educatiu de Catalunya. Al llarg d’aquests anys, el “ministeri” d’educació del Vaticà ha produït diversos documents. Quedem-nos amb el títol del darrer: «La identitat de l’escola catòlica per una cultura del diàleg». No és un escrit del papa Francesc, però hi trobem una citació interessant per a tots: «El diàleg pot ésser afavorit si es conjuguen bé tres indicacions fonamentals: el deure de la identitat, la valentia de l’alteritat i la sinceritat de les intencions». Tota comunitat educativa és cridada a respondre sobre qui és i quines opcions pren; no pot restar reclosa en interessos exclusius; cal que sigui transparent i tingui respecte per a tots els seus membres. Pot semblar senzill, però sobre aquests tres pilars es pot fonamentar i construir l’escola que educa en l’escolta. I falta que ens fa.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    cristianisme Escola Cristiana escoles cristianes Federació d'Escoles Cristianes de Catalunya opinió religió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    La Metamorfosi Educativa. Un canvi paradigmàtic cap a la transformació del sistema educatiu
    Next Article
    Opinió
    Magisteri, ascensor social en crisi
    Eloi Aran

    Cap d’àrea de Identitat i Missió de la Fundació Escola Cristiana de Catalunya

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}