Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    L’escola som totes

    Redacciómarç 4, 20194 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    iStock

    Cada una de les citades parts s’ha de sentir important i necessària dins de la  comunitat educativa. Aquest gran conjunt s’ha segmentat, s’ha anat dividint en petits fragments per poder treballar millor, doncs ningú pot abraçar-ho tot. L’escola està formada per aules, nivells, cicles, ED, claustre, departaments, AMPA, etc. Però sovint ens sentim tan bé dins del mateix subconjunt que ens oblidem que formem part del gran, que és en realitat el que ens dóna la força. Ens repartim les feines però mai hem de deixar enrere l’objectiu primordial, que és l’educació de tots els infants.

    De ben segur que totes coneixem mestres enfocades en la seva classe, en els seus nens i nenes, en les seves mares i pares, fent una feina admirable com a tutores, però que potser han perdut la visió de comunitat. Algunes es centren tant en el seu petit nucli que obliden que formen part d’un conjunt més ampli, que aporta la gran riquesa de l’educació que és la seva diversitat.

    Els que consideren com els seus infants ho són de tota l’escola i, alhora, tota la resta també són seus. Cada mestra ha de sentir que ho és de tots els alumnes de l’escola, no només dels que té a la classe. S’ha d’involucrar en l’educació de qualsevol d’ells, hem de sentir-nos part d’un tot.

    A vegades dins les aules es desenvolupa una trajectòria aïllada de la resta de l’escola. També passa amb els cicles, essent notable el nombre d’escoles en les quals la interrelació entre els cicles és inexistent o molt minsa. Sempre hi ha d’haver una visió global de tot el que s’està fent, no poden haver-hi illetes. L’aula ha de ser un gra de sorra més dins de l’escola.

    Hi ha centres on les seves mestres tenen una gran mobilitat, canviant de curs o de cicle, i això fa que es conegui tota la complexitat de l’escola. Quan ens assentem molt en una realitat sovint ens costa molt entendre la que es viu en altres nivells i cicles. Podem pensar que el nostre és el més complex, que és on es necessita més ajuda. Si això ho fa cada mestra dins la seva zona es fa impossible ser empàtics amb la resta del claustre i companyes.

    Per tenir una visió global cal que hi hagi rotació de mestres dins la mateixa escola. La diversitat enriqueix als docents. Trobar nous reptes, anar coneixent diferents edats evolutives, diferents currículums, ens fa millors educadors. Tot canvi és un aprenentatge i d’ell hem de treure tot el positiu que puguem.

    En els centres que promouen aquesta mobilitat, les mestres tenen una visió general de l’escola, es fan seus tots els problemes, siguin o no del mateix nivell o cicle. I també se senten seus tots els alumnes d’altres aules, doncs han tingut l’oportunitat de conèixer la problemàtica que els envolta. Són més empàtiques i comprensives amb els problemes dels altres.

    Per les mestres és molt difícil deixar la zona de confort. Sovint aquests canvis els provoca neguit, prefereixen anar adquirint experiència en un determinat nivell o cicle, tenint així una seguretat que les ajuda en el dia a dia. Potser seria el moment de començar a educar assumint la possibilitat d’equivocar-se i podríem començar per nosaltres mateixes. No ens haurien de fer por els canvis, doncs amb ells s’aprèn i treuen de nosaltres competències que no sabem que tenim. Si volem que els nostres alumnes s’enfrontin a nous reptes estem obligades a fer-ho nosaltres també.

    Quan es porta molt de temps en el mateix nivell o cicle es consoliden moltes rutines en el dia a dia. En canvi, quan una mestra fa un salt de cicle aporta idees noves, maneres de fer, d’entendre, molts coneixements procedents d’on ha estat abans, ganes de fer coses diferents de les que s’han fet sempre. Tot això millora el cicle, entrant aire nou i una altra perspectiva.

    Amb la mobilitat de les mestres en el si de l’escola aquesta s’enriqueix i, el que és més important, s’enriqueixen els alumnes.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Educar des del menjador: quan el menú forma part del pla d’estudis
    Next Article
    Actualitat
    Una entitat promou grups d’ajuda mútua entre estudiants universitaris amb problemes de salut mental
    Redacció

    Related Posts

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025

    Opinió
    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    juny 3, 2025

    Opinió
    L’estiu: oportunitat o miratge per als infants?

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}