Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
Clica aquí i ajuda'ns!
L’estiu és per a molts infants temps de llibertat, jocs i descobertes. No obstant, a Catalunya aquesta realitat no és compartida per tothom. Amb el tancament de les escoles, molts infants es troben sense accés a espais educatius, d’oci i de suport essencials.
Quan arriba l’estiu, el que hauria de ser un període de creixement i aprenentatge esdevé una època marcada per les desigualtats i la pèrdua d’oportunitats. Segons l’Observatori de la Infància, aproximadament el 20% dels nens i nenes no tenen accés a activitats educatives i lúdiques durant aquesta temporada. Aquesta situació agreuja les diferències educatives i socials, especialment en comunitats ja vulnerables.
El lleure educatiu és una eina fonamental pel desenvolupament integral dels infants. Casals, colònies i activitats comunitàries fomenten l’autonomia, les habilitats socials i el vincle amb l’entorn. Són espais on els infants poden créixer de manera segura i significativa, evitant situacions de soledat i inactivitat quan les escoles tanquen.
Tothom hauria de poder gaudir del dret a divertir-se, aprendre i menjar bé quan les escoles tanquen
L’estiu també posa de manifest un problema estructural greu: la pobresa infantil. Durant el curs escolar, molts infants tenen garantida una alimentació adequada gràcies als menjadors escolars, però quan arriben les vacances, moltes famílies es troben sense recursos per cobrir aquestes necessitats bàsiques.
Des del tercer sector, fa anys que es treballa per fer front a aquesta situació. Projectes com el Casal d’Estiu Tria, de la Fundació Comtal, donen una resposta completa: combinen activitats lúdiques i educatives amb un entorn acollidor, suport emocional i àpats saludables per a 100 infants i joves durant l’estiu.
Tothom hauria de poder gaudir del dret a divertir-se, aprendre i menjar bé quan les escoles tanquen. Fer-ho possible no és una qüestió tècnica, sinó de voluntat política i social. Cal que les institucions s’hi impliquin garantint que totes les beques d’estiu arribin al 100% de les famílies que ho necessiten i donin suport estable i recursos a les entitats socioeducatives que fan aquesta feina dia rere dia.
Fem que l’estiu sigui una oportunitat real per créixer i gaudir —i no un miratge— per a la infància.