Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    L’hora d’entrada a l’institut afecta els resultats dels adolescents

    Redacciómarç 28, 20144 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Foto: Love Krittaya.
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Una jove estudiant que patia cada matí quan li sonava el despertador, la Jilly Dos Santos, ha aconseguit a través d’una insistent i enginyosa campanya des de l’institut, el Rock Bridge de Columbia (Estats Units), catapultar el debat sobre la necessitat de retardar l’entrada als centres educatius dels adolescents. La batalla de la Jilly, tot s’ha de dir, ha coincidit amb la presentació d’un estudi de la Universitat de Minnesota que demostra que els alumnes que entren a l’institut més tard de les 8.30 h presenten múltiples millores, que van des dels resultats acadèmics fins a la major estabilitat mental.

    El principal problema és que els alumnes no dormen prou. Almenys vuit hores de son seria el que qualsevol metge recomanaria. Així doncs, per entrar a classe a les 8 h, per exemple -com passa en molts instituts catalans- haurien d’anar a dormir com a molt tard a les 23 h. Però segons subratlla l’informe, els adolescents no acostumen a tenir son fins passada aquesta hora. “Estudis recents han identificat canvis en el cicle de son dels adolescents, processos específics que fan que no només necessitin dormir més, sinó que tenen són més tard”. És més, la manca de son es podria allargar fins entrada la matinada si els adolescents han estat exposats a pantalles -d’ordinadors, de mòbils, de televisors-, la llum dels quals genera la sensació oposada a l’endormiscament.

    En aquest sentit, els adolescents que dormen regularment entre vuit i nou hores aconsegueixen una major atenció a classe, embolicar-se en menys baralles, patir menys lesions quan practiquen esport, consumir menys cafeïna i, fins i tot, patir menys accidents de cotxe -tenint en compte que als Estats Units es pot conduir a partir dels 16 anys.

    Aquestes últimes són algunes de les conclusions de l’estudi elaborat per la Universitat de Minnesota -concretament, pel Center for Applied Research and Educational Improvements-, que s’ha proposat posar negre sobre blanc la creença àmpliament compartida de que els alumnes descansats rendeixen més, sumada al fet de que els instituts que obren més tard les seves portes són els que realment s’adapten al cicle de son adolescent.

    Així doncs, després d’analitzar vuit instituts que abans començaven a les 7.30 h i que ara ho fan a les 8.30 h o més tard -en total, prop de 9.000 estudiants-, l’estudi plasma que abans de fer el canvi horari només un de cada tres estudiants complia amb la recomanació de dormir més de vuit hores. Actualment, són el 60% els que han adquirit aquest hàbit.

    Taula que demostra com un major nombre d'alumnes arriba a les vuit hores de son si l'institut comença més tard. (Font: Universitat de Minnesota)
    Taula que demostra com un major nombre d’alumnes arriba a les vuit hores de son si l’institut comença més tard. (Font: Universitat de Minnesota)

    La batalla horària de la Jilly

    La seva història la recollia el The New York Times aquesta setmana. Jilly Dos Santos va decidir passar de la indignació a l’acció quan va saber que el seu institut pretenia avançar l’inici de les classes de les 7.50 h a les 7.20 h, amb l’únic argument d’aconseguir una major combinació d’horaris del transport escolar. Això suposava llevar-se a les 6 h, i per a la Jilly ja era massa.

    Els professors la van esperonar a fer alguna cosa, atès que la decisió se sotmetia a discussió al cap de cinc dies. En aquest temps, la Jilly va crear una pàgina de Facebook i un compte de Twitter, i es va posar en contacte amb Start School Later (‘comença l’escola més tard’), els quals la van proveir de material acadèmic i científic per rebatre amb arguments la decisió del seu centre.

    El debat el va guanyar, i el centre va decidir no avançar l’hora d’entrada.

    La gesta de la Jilly ha tornat a posar sobre la taula el debat als Estats Units, però el cert és que en els darrers dos anys ja hi ha hagut diverses ciutats que han canviat l’horari dels seus centres de secundària. Les primeres van ser a Connecticut, Carolina del Nord, Kenticky i Minnesota.

     

     

     

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous ArticleEl futur de les biblioteques, si és que en tenen
    Next Article
    Opinió
    Primeres impressions del decret
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Anàlisi
    Nostàlgia pels estius dels noranta a l’adolescència

    maig 6, 2025

    Opinió
    ‘Adolescence’ posa el focus en el malestar juvenil: educar en valors democràtics per revertir-lo

    abril 23, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}