Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Lleis pels ciutadans servides en formats que no ajuden a entendre-les.

    Elisenda Gonzàlezfebrer 4, 20143 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Les lleis que solen acompanyar les Lleis de pressupostos es serveixen massa enrevessades i es tramiten sense prou debat per a les conseqüències que acaben tenint sobre els ciutadans

    El diari oficial de la Generalitat de Catalunya de 30 de gener, junt amb la Llei de pressupostos, publicava la Llei 2/2014, de 27 de gener, de mesures fiscals, administratives, financeres i del sector públic, que es sol conèixer com una Llei d’acompanyament. Si hi ha unes lleis prohibitives pels ciutadans de carrer que les acabaran patint, només puntualment comprensibles per a lectors molt experimentats, aquestes són les lleis òmnibus del tipus d’aquesta Llei d’acompanyament, unes lleis que toquen una mica totes les matèries, sovint modificant articles d’altres lleis. Costa  veure’n l’abast  si no es coneixen prou les lleis modificades i no es té una mirada de conjunt de les mateixes. Són lleis que poden possibilitar canvis transcendentals en un afegitó de no res,  sense aixecar debat, sense a penes adonar-nos-en.  La Llei d`’acompanyament suara publicada en el DOGC té 186 pàgines,  gens fàcils de llegir i, molt menys, de pair. Modifica diversa legislació en matèria fiscal i tributària, així com la llei d’estabilitat pressupostària (el braç executor de la reforma de l’article 135 de la Constitució que col·loca la subsistència dels ciutadans per darrera del retorn d’un deute de contorns confosos), la llei del patrimoni de la Generalitat (important quan les polítiques sense futur menen a polir-se’l), la llei de taxes i preus públics de la Generalitat (la major part, en l’àmbit de l’educació), la llei de funció pública, la llei del cos d’agents rurals, la legislació sanitària i farmacèutica (inclosa una nova personalitat jurídica per un hospital emblemàtic, el Clínic, a l’ull de l’huracà),  la llei d’aigües,  la llei del dret a l’habitatge, la llei d’urbanisme, la llei d’espais naturals, la Llei del Consell Audiovisual de Catalunya,  la llei del joc (una altra de les potents prioritats polítiques) o la previsió d’una nova Llei per a l’Institut Català de Finances després d’una primera no eixida transformació en societat anònima. La Llei d’acompanyament s’ocupa d’altres assumptes no menys importants sense necessitat d’acudir a la modificació d’altres lleis, com és la previsió de  nous òrgans d’autonomia de gestió sense personalitat jurídica, una nova regulació del personal directiu del sector públic o d’un registre d’òrgans de representació de representació del personal.

    Alguns dels continguts tenen una incidència més directa en  l’educació com succeeix amb la reforma de la Llei de taxes i preus públics de la Generalitat, que procura esgarrapar una mica de tot arreu per recaptar més, especialment en el preu de cursos i en les taxes d’homologació i expedició de certificats i títols o d’inscripció en proves per aconseguir-los. Hi ha també un precepte dedicat als compromisos de despesa dels centres docents públics (disposició addicional 17a) o un mandat precís al Govern -que no existeix per a crear centres públics-  a renovar o establir concerts educatius a centres de titularitat privada (disposició addicional 31a). Tant la Llei de pressupostos com la d’acompanyament dediquen especial atenció a la Universitat. Convé que també li dediquem nosaltres. La reforma de les Universitats, segurament menys sorollosa,  podria ser el proper escenari després de la reforma de l’educació no universitària de la LOMCE. Abordarem amb més detall en una propera entrada què en diuen la llei de pressupostos i la llei d’acompanyament sobre les Universitats.

     

     

     

     

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Administració de la Generalitat Legislació catalana diversa
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Plans educatius d’entorn: bandejant la crisi, consolidant fonaments i definint noves estratègies
    Next Article
    Actualitat
    Publicada la Llei de pressupostos de la Generalitat de Catalunya per a 2014
    Elisenda Gonzàlez

    Related Posts

    L’emergència educativa: protegir el dret a l’educació en contextos de crisi

    juny 11, 2020

    Reorientar les finalitats educatives per a afrontar la tempesta

    maig 29, 2020

    10 anys de la repressió policial al ‘No a Bolonya’: veus d’uns mesos que no només van canviar les universitats

    març 18, 2019
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}