Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Malaties mentals: la punta de l’iceberg

    Dolors Queralt Moresonovembre 9, 20216 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    «La iaia es desperta molt prompte, quan surt el sol ja es desperta.
    Suposem que es desperta tan prompte perquè es pensa que ja és de dia.
     Després, sempre va al sofà i trau els comandaments a distància de la bossa,
    perquè ella pensa que si se’ls deixa fora, algú els hi robarà.»

     

    Amb aquest fragment del conte de la Núria i la Júlia, alumnes de 6è del centre que dirigeixo, l’Institut Escola Daniel Mangrané, he volgut començar aquest escrit de reflexió. Què està passant perquè les malalties mentals hagin emergit del fons de l’iceberg i s’hagin situat al vèrtex, just a la vista de tothom? Potser l’iceberg s’està desfent? Què ho està provocant?

    Factors múltiples donaran explicació al perquè d’aquest fenomen, potser tindrem temps a parlar-ne, però no em resisteixo a posar la mirada en les malalties mentals de l’adolescència, i més encara després d’haver pogut assistir a la jornada organitzada fa uns dies a les Terres de l’Ebre, que just portava per títol aquest tema, i que pretenia esdevenir un espai per compartir els diferents recursos i el treball en xarxa que des de les administracions s’està implementant per prevenir-les, detectar-les i actuar-hi.

    Moltes són les preguntes, els interrogants que em va despertar aquesta jornada, potser més dels que ja portava en assistir-hi, i que van ser la causa que em decidís a anar-hi. Potser això és bo. Com passa amb el nostre alumnat, es tracta no de donar respostes, sinó d’ajudar-los a fer-se bones preguntes. O potser no?

    Potser pel que fa a l’acompanyament a les malalties mentals de l’adolescència, per la urgència, per la importància, per la invisibilitat, per la vulnerabilitat dels nois i noies que les pateixen, caldria ja poder oferir més respostes, que no pas preguntes? Com comentava una de les ponents, Maria Domènech, potser amb tant acrònim ens perdem: AIS, SIEI, EAP,  CRETDIC,  CREDA,  CREDV,  CSMIJ… són molts els recursos, els professionals, els plans i projectes implicats. Cal esforçar-nos, com va repetir-se en diferents moments de la jornada, per reforçar la comunicació, la coordinació i el treball en xarxa.

    Dades com les que ens ofereix l’ESCA 2020 amb indicadors com que un de cada deu infants i adolescents té probabilitat de patir un problema de salut mental, o com l’inici del consum de drogues situat als catorze anys, amb la depressió com la primera causa d’incapacitat en joves, denoten la necessitat de posar-nos ja com a prioritat l’abordatge d’aquest àmbit de treball.

    Un de cada deu adolescents té probabilitat de patir un problema de salut mental, l’inici del consum de drogues se situa als 14 anys, la depressió és la primera causa d’incapacitat en joves…

    L’increment exponencial de casos s’atribueix a l’ús desmesurat de les noves tecnologies, als llargs períodes de confinament que els nostres joves han hagut de viure, amb molts moments tancats, sols, aïllats, potser interconnectats, amb realitats i relacions virtuals i no sempre sinceres que els han abocat a desenvolupar ansietats, trastorns de l’estat d’ànim, trastorns obsessivo-compulsius, conductes alterades pel que fa a l’alimentació, situacions límit en l’àmbit relacional, especialment dins la família, agressivitat o apatia. Resulta inevitable recordar la importància del benestar emocional entès en un sentit global, per poder gaudir d’una bona salut mental. La definició de l’OMS es refereix a la salut com un estat complet de benestar físic, mental i social.

    I els i les joves? Què hi tenen a dir? Com ho estan vivint? Què és el que els fa llegir la vida com ho fan? Malauradament parlem massa d’ells i elles, i els escoltem massa poc. Als instituts tenim l’oportunitat i, al mateix temps, el deure de fer-ho. Els centres educatius han de ser un espai per acompanyar l’alumnat en estratègies i recursos per ser resilients, competents socialment, per resoldre conflictes constructivament o assertivament, per adaptar-se a noves situacions, per tolerar la frustració i prendre de decisions, un espai d’observació i d’escolta. Podem escoltar amb la mirada, amb l’anàlisi, amb el seguiment, amb el monitoratge del seu dia a dia, oferint-los moments perquè expliquen, des de l’escolta sincera i atenta, sense jutjar-los, només deixant-los dir, acompanyant-los en la conceptualització d’allò que volen compartir, del que molts cops no en són ni conscients. Als centres aquest seguiment és constant, hi ha molts indicadors que ens desperten l’alerta: canvis d’actitud, ansietats, irritabilitats, el fet d’adormir-se durant les classes, menys relació amb els altres, menys activitat física, impulsivitat, poca tolerància a la frustració…

    Aquesta mateixa setmana vaig rebre, pocs minuts després que l’alumnat sortís del centre al migdia, un whatsapp d’una docent de l’ESO. Sortint es va creuar amb un alumne i li va preguntar: «Què fas? Ja has dinat?» I la resposta va ser: «No, jo no menjo. Només quan tinc gana».

    Incapaç de marxar amb aquesta càrrega, ha necessitat compartir-ho amb mi, de seguida. Sap que jo estaré al centre durant la tarda i coincidiré amb l’alumne que es queda a fer una extraescolar: «Pregunta-li tu, a veure què et diu», em comenta. I ja tenim tema. Després avís per si de cas a la tutora, al coordinador pedagògic, i l’endemà, tots durant l’esbarjo atents: avui duu esmorzar? Se’l menja? I en això estem, i d’això es tracta. De prevenir, detectar i actuar si cal, en un món que no sempre és tan amable com voldríem.

    De ben segur que en el moment del plantejament del Decret 150/2017 d’atenció a l’alumnat en el marc d’un sistema educatiu inclusiu, no es podia preveure fins a quin punt aquest component de les malalties mentals lleus i greus, de la necessitat de suports addicionals i fins i tot intensius anirien agafant relleu, convertint-se malauradament en protagonistes de la gestió en l’atenció a la diversitat del nostre alumnat.

    I per acabar, ho farem de nou de la mà de la Núria i la Júlia, les quals amb el seu relat han merescut el primer premi del concurs organitzat per la Taula de Salut mental i els Consells Comarcals de les Terres de l’Ebre i han après, per prevenir i donar veu a la problemàtica. Esperem que, com elles fan, també tots i totes n’aprenguem, en parlem i ho tractem com es mereix, acompanyant des del respecte i l’estima.

     

    «-Una cosa! S’ha fet tard, he de marxar. Va dir Júlia una mica disgustada.
    -No passa res! Un altre dia seguim parlant, d’acord? Va dir Núria també una mica disgustada, però recordant aquestes paraules: la salut mental i el benestar emocional
    és la nostra prioritat amiga».
    Núria Balagué i Júlia Luque. 6è de Primària IE Daniel Mangrané

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió salut mental
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Transformacions de les aules amb mentories digitals
    Next Article
    Anàlisi
    Per què l’educació física és clau per prevenir l’assetjament escolar
    Dolors Queralt Moreso

    Inspectora d'Educació

    Related Posts

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025

    Opinió
    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    juny 3, 2025

    Opinió
    L’estiu: oportunitat o miratge per als infants?

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}