Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Incerts passos cap a l’educació inclusiva

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    ‘Mediterráneo’ i ‘Maixabel’

    Consell de Redacció de la Revista Guixoctubre 8, 20214 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    ‘Mediterráneo’

    No és el Mediterrani que ens canta en Serrat, aquella mar pàtria comuna que ens aplega a tots els que vivim d’“Algeciras a Istambul”. Ni és el Mediterrani que sembla una dona “perfumadita de brea”, que també. És el Mediterrani frontera, mur, barrera plàcida o tempestuosa, que els mars tenen el seu caràcter. És la dona refugiada que espera dia i  nit l’arribada de la seva filla. I la dona que té un hotel petit i acull tothom. És el Mediterrani on no hi canten sirenes ni ens esperen gegants d’un sol ull. És el Mediterrani on navega i neda un home amb contradiccions, sensible, impulsiu, hi ha moments que antipàtic i tot.

    Un home que de tan humà el convertim en un heroi. Un home que davant la imatge d’un nen de dos anys mort a la platja abandona la seva feina de salvavides i se’n va a Lesbos, a rescatar nàufrags. Una mena de Quixot que arrossega, com sempre fan els Quixots, alguns Sanchos Panza que representen el principi de la realitat, però que acaben convençuts que només hi ha una realitat possible: la de l’acollida, la de la compassió –no pas de la pietat–, la de la solidaritat…, la de l’home que es fa càrrec de transportar persones a la costa però quan arriben a terra ferma ja no és cosa seva. Un home que confia en la nimfa Europa que dorm entre els musclos de Brussel·les. Un home que va perdent la confiança en les institucions però que mai la perd en els amics que té com a companys de compromís. Un home que sap que la seva filla l’admira i l’estima i, en segons quins moments, li ompliria la cara de mans. Però acaba abraçant-lo, abraçant la seva enteresa i les seves fortaleses i els seus dubtes i les seves pors. Abraçant el pare que no sempre ha estat al seu costat.

    Una pel·lícula que va més enllà de la denúncia de les nostres comoditats. Unes denúncies que ens parlen també de la solidaritat de persones sense nom i cognom, que és el que desitja el protagonista de la pel·lícula: mantenir-se sempre en l’anonimat. Més enllà de la denúncia, deia, és el retrat d’un ésser humà que un dia veu una fotografia que l’interpel·la i respon a aquesta crida. D’això se’n diu ètica.

    Mediterráneo és una pel·lícula dirigida amb molta traça per Marcel Barrena, que ens fa emocionar però que també sap com fer que el nostre pensament s’activi, i interpretada magistralment per Eduard Fernández, Dani Rovira i Anna Castillo, entre altres.

    Quan surten els crèdits la sala està en silenci, ningú gosa aixecar-se de la cadira.


    ‘Maixabel’

    Iciar Bollaín és una de les millors directores del panorama cinematogràfic actual i quan dic directores incloc també els directors. Si algú té algun dubte li aconsello que vagi a veure Maixabel. Mostra un domini de la planificació que sempre em meravella.

    Maixabel és una pel·lícula compromesa en un tema que encara és actual: el perdó, la reconciliació o, si ens sembla massa, aquell necessari de bany maria que ens permet conviure amb qui ens ha fet mal i que permet viure a qui n’ha estat el responsable.

    La pel·lícula retrata les converses entre l’etarra que va matar el polític Juan M. Jaúregui i la seva dona. L’inici de la pel·lícula ja ens submergeix en tot el que vindrà a continuació.

    Ja us podeu imaginar que en aquesta mena d’històries les paraules i els gestos són molt importants, que la directora ha de saber on situa la càmera per transmetre el trasbals interior que viuen els personatges. La pel·lícula té el ritme que la història necessita, sense moments buits de sentit.

    En aquesta mena d’històries cal trobar uns intèrprets que estiguin a l’alçada del repte d’emocionar, però de mantenir-nos amb el grau suficient de fredor per anar assimilant el que se’ns mostra. Blanca Portillo, Luís Tosar –quin actor tan immens– i Urko Olazábal ens ofereixen unes interpretacions que mereixen tots els nostres elogis.

    Pel·lícula sobre la memòria i el perdó, no pas sobre l’oblit. Pel·lícula, doncs, d’una enorme actualitat que hauríem d’anar a veure tots, sobretot els que tenen responsabilitats polítiques.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Catalunya, Madrid i País Basc és on la concertada cobra quotes més elevades
    Next Article
    Actualitat
    Un 19% més de famílies pobres accedeixen a les bressol de Barcelona des de la introducció de la tarifació social
    Consell de Redacció de la Revista Guix

    Related Posts

    Opinió
    L’estiu: oportunitat o miratge per als infants?

    juny 3, 2025

    Opinió
    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    juny 2, 2025

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}