Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Catalunya, Madrid i País Basc és on la concertada cobra quotes més elevades

    Joan Manuel del Pozooctubre 8, 20214 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La transparència és quelcom cada cop més demandat i, al mateix temps, un dels elements que més costa aconseguir tant de les administracions públiques com de les empreses privades. Aquesta podria ser una de les dades més rellevants de l’últim informe que han realitzat Ceapa al costat de Cicae sobre els preus dels concerts educatius.

    L’estudi, realitzat per l’empresa Garlic B2B, mostra la dificultat que tenen les famílies per aconseguir informació fiable i oficial durant el període de matriculació quan la sol·liciten als centres. El cobrament de quotes, prohibit per llei quan té a veure amb el servei educatiu en les etapes obligatòries, és una pràctica absolutament estesa a tot l’Estat. Una pràctica que, en molts casos, es justifica pel fet que els diners que reben els col·legis privats a través dels concerts educatius no cobreixen totes les despeses que han d’afrontar. El concert està dissenyat per sufragar les despeses de personal.

    En l’edició d’enguany, Garlic B2B ha realitzat dos intents diferenciats d’acostar-se als centres. En el primer, va enviar una comunicació a tots els centres amb concert de la Comunitat de Madrid perquè participessin en l’estudi enviant informació sobre els cobraments mensuals a les famílies. Segons l’informe, dels 454 centres contactats en dues onades, només un centre va contestar al requeriment d’informació, és a dir, el 0,22%.

    L’altra eina per aconseguir la informació es basa en la tècnica del mistery shopper, segons la qual es contactava als centres (per telèfon, videoconferència o presencialment) simulant ser una família que vol informació per escolaritzar a algun dels seus fills en el centre. Segons l’informe, per unificar criteris, la simulació es va realitzar per un alumne que entrés en el segon cicle d’educació infantil. Encara que també es va sol·licitar informació sobre les quotes en etapes posteriors. En aquesta fase es van realitzar 338 simulacions.

    Segons recull l’informe presentat per CEAPAi CICAE, el 45% dels centres no lliura fulls amb la informació dels preus, hi ha un 13% que sí que ho fan però sense indicar la quota base, i un 11% que ho fa sense que consti la capçalera del centre o ho fa sense identificar-se. A això se suma que el 42% dels centres no lliura aquesta informació de manera voluntària, sinó que són les famílies les que l’han de sol·licitar, en alguns casos de manera insistent, quelcom que, a més, no garanteix que la coneguin en tots els casos. I quan es lliura la informació, no sempre es facilita el desglossament del cobrament, de manera que no se sap el motiu pel qual es cobra.

    Pel que fa a l’import en si, les diferències són importants segons centres i territoris. El més alt, segons l’informe, és de 930 euros al mes, encara que la quota màxima mitjana és de 220 €. Bé és cert que la diferència entre les tres comunitats en les quals es cobra més superen amb molt a la resta. En tot cas, el 87% dels centres privats concertats cobren a les famílies.

    L’equip investigador també ha aclarit quina és la denominació que utilitzen els centres a l’hora de cobrar. En el 32% dels casos s’usa la paraula «quota»; en el 31%, activitats complementàries, aportació i un 5% usa l’expressió «projecte de centre».

    Les quotes, que en principi han de ser voluntàries, en la major part dels casos no ho són. Segons l’informe de Garlic B2B, en el 77% dels casos no ho són, o bé perquè s’especifica directament que és així o bé perquè l’alumnat que no paga queda exclòs de les activitats complementàries. De l’altre 23%, asseguren els investigadors, tan sols set centres informen clarament que les quotes són voluntàries.

    També en això existeix una enorme diferència per comunitats autònomes. Mentre que el 57% dels centres d’Andalusia i el 72% dels d’Aragó informen de la voluntarietat del pagament, a Catalunya aquest percentatge és del 2% i al País Basc del 8%. Aquestes dues comunitats s’emporten la palma, ja que en la primera el 98% dels centres avisen de l’obligatorietat i en la segona, ho fan el 92%.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Escola concertada quotes
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    561 docents embarassades o amb permís de maternitat van perdre la plaça el curs passat
    Next Article
    Opinió
    ‘Mediterráneo’ i ‘Maixabel’
    Joan Manuel del Pozo
    • Website

    Professor de Filosofia de la Universitat de Girona.

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Reportatge
    Científiques que inspiren vocacions

    febrer 11, 2025

    Opinió
    Incrementar el finançament de l’escola concertada minva les desigualtats educatives

    gener 14, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}