Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Aida C. Rodríguez: “Cal una política ambiciosa per garantir el lleure inclusiu i equitatiu per a tots els infants”

    Yeray García
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Memòria de Cassià Costal i Marinel·lo

    Redacciósetembre 14, 20217 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Aquest empordanès fill de Mollet de Peralada (1876), procedent d’una nissaga de mestres, fill de mestres i amb un germà mestre, va ser  professor i director de l’Escola Normal Masculina de Girona ara fa més de cent anys. La Generalitat republicana el va cridar a dirigir l’Escola Normal Mixta, el 1931 a Barcelona. En fem memòria amb el convenciment d’ajudar a conèixer una personalitat molt desconeguda del nostre país, d’una gran categoria humana i professional en el camp de l’educació.

    Arribà a Girona el 1912 com a professor de Pedagogia, després de passar deu anys a Zuric i quatre a Madrid on va fer els estudis de Magisteri, ampliats a la Escuela Superior del Magisterio. Va ser el número u de la primera promoció de la Secció de Lletres. Si a Suïssa va connectar amb la filosofia idealista alemanya, a Madrid ho va fer amb els membres de la Institución Libre de Enseñanza. Els seus ensenyament el marcaren tota la vida.

    Dos anys més tard, a Girona es reobria l’Escola Normal Masculina (fins aquell moment els estudis de magisteri estaven incorporats a l’Institut de batxillerat) i es creava l’Escola Normal Femenina. Costal, a més de professor de Pedagogia i d’Història de la Pedagogia, va ser el primer director de la Normal Masculina. Mestre actiu, pròxim i apassionat, va dirigir un equip de professors en bona part gironins, joves, ben formats, carregats d’il·lusió, convençuts de la importància de la seva feina. Durant força anys un claustre dinàmic i renovador formarà els futurs mestres de gran nivell professional. Els claustrals més progressistes ja demanaven uns estudis de magisteri incorporats a la universitat. Un claustre que no va estalviar tensions pedagògiques i polítiques amb el col·legues conservadors professionalment i política. Varen ser anys plens d’activitats complementàries: conferències, visites culturals, publicació de la revista Minerva, creació de la càtedra de català amb el suport de l’Associació Protectora de l’Ensenyança Catalana, etc.

    Costal estava convençut que la importància de l’educació i del magisteri inculcava una bona formació, amb amplis coneixements. Mireu, per exemple, alguns dels temes de les seves classes d’Història de la Pedagogia del curs 1928-1929. “La influencia de la Reforma protestante en la educación”, “Filósofos alemanes influyendo en la educación”, “Damas ilustres que se distinguieron en las cuestiones pedagógicas”, etc. La darrera lliçó de l’assignatura era  “D. Francisco Giner de los Rios”: Giner de los Rios, fue, a nuestro entender, el español más grande del siglo XIX. En la meva vida universitària he tingut la sort d’entrevistar antics alumnes de Costal de la Normal gironina i de la Normal de la Generalitat. Soc testimoni directe de l’admiració i el reconeixement de la seva categoria com a professor, del seu mestratge directe, era el mestre company, en estat pur afirmaven, malgrat les discrepàncies polítiques per part d’alguns. En alguns àmbits era conegut com El Cossio catalán.

    Convençut de la importància del magisteri no es limitava a formar els futurs mestres. Va promoure la formació permanent dels mestres a través dels articles a la revista El Defensor del Magisterio, de la qual va ser-ne director uns anys. Hi exposava i defensava les propostes renovadores en els debats pedagògics que hi havia entre el col·lectiu sobre la qüestió religiosa, l’ensenyament de la religió, les millores salarials, les noves metodologies, l’escola privada confessional, el català a l’escola, etc. També amb articles com “Les aportacions de Decroly”, “Claparède”, “El mètode de projectes”, “Pestalozi”, etc. I també a través de “Conferències Pedagògiques d’Estiu”, “Lliçons Públiques”, etc. Des del primer dia en la direcció de la Normal va deixar clar que la Normal era la casa pairal de tots dels mestres

    I per altra part com a professor a les Escoles d’Estiu. A la del 1930, organitzada per la Diputació de Barcelona, era presentat com a “catedràtic exemplar, estudiós, serè, forjador de tota una generació d’intel·ligències i joventuts”. Va parlar sobre “Quelcom sobre el llenguatge i la intel·ligència del nen petit”.

    Estaria molt bé editar una tria d’articles de Costal que ens permetessin conèixer en profunditat aquest pedagog tan desconegut i així poder valorar les seves propostes

    Durant els anys gironins el seu compromís ciutadà a favor de la cultura no va parar: conferències, debats, etc. Amb altres intel·lectuals varen crear el 1922 un Ateneu amb la voluntat d’enriquir culturalment la ciutat. Amic de Claparède i de Piaget, els va fer venir a Girona. Aquest compromís social i cultural amb la ciutat tindrà el colofó quan, amb el canvi de Règim, va ser nomenat president provisional de la Diputació. Un càrrec que va exercir poc temps.

    Va ser present a moltes de les iniciatives ciutadanes per fomentar la cultura; no estalvià esforços per promoure una societat democràtica, també, mitjançant l’escola i l’educació. Ho manifestava clarament a la revista Scherzando el setembre del 1930: “Vinguin escoles i acadèmies, i centres d’educació i formació de l’home. Això és el que principalment manca en el nostre país. (…) El problema cabdal, doncs, el problema dels problemes, és un afer de cultura, d’educació i formació de l’home”.

    Demòcrata convençut, va deixar la direcció de la Normal amb Primo de Rivera; no participava amb determinats actes com la Jura de Bandera, etc. No va signar el manifest de constitució a Girona de la Unión Patriótica, com sí varen fer altres col·legues que s’adheriren al nou règim. Membre d’Unió Socialista de Catalunya, la seva actuació lligava sempre política i educació, educació i política.

    A la tardor del 1931 va ser cridat a dirigir l’Escola Normal de la Generalitat. A Barcelona hi va treballar amb entusiasme i convenciment, aportant-hi tota la seva formació professional, marcant l’estil i el clima pedagògic del nou centre, que es va convertir en una mena d’oasi pedagògic gràcies a la iniciativa i experiència del professorat. Bona part dels quals varen intervenir en altres àmbits educatius com l’Escola d’Estiu, els Cursets de Perfeccionament pels mestres en exercici, el Seminari de Pedagogia de la Universitat, etc. En aquest seminari, Costal parlà sobre “L’escola actual no és pas educativa; un dels seus més greus defectes”. etc.

    No ho va tenir fàcil. Només cal recordar la campanya contra la coeducació atiada per la premsa i sectors conservadors de la societat. En acabar el curs 1931/32, va renunciar a la direcció invocant l’estat de salut. El va substituir el gironí Miquel Santaló, amb la Margarida Comas en el nou càrrec de vice-director. Va dirigir poc temps el centre però gràcies al testimoni dels companys de claustre i dels alumnes queda molt clar que Costal va ser l’ànima de la Normal.

    Anys després, en una situació ben diferent, el 27 de juliol del 1936 Costal va ser cridat a formar part del Consell de l’Escola Nova Unificada (CENU) per la Normal de la Generalitat de Catalunya. Va morir el gener de 1937.

    Estaria molt bé editar una tria d’articles de Costal que ens permetessin conèixer en profunditat aquest pedagog tan desconegut i així poder valorar les seves propostes. Mirar enrere és bo, no tant per repetir i copiar les activitats del sector renovador del magisteri del nostre país, sinó per agafar trempera transformadora de la societat i l’escola. Segur que conèixer Costal ens pot servir per aprofundir en el convenciment de la importància de l’educació per consolidar una societat democràtica, més justa i oberta.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    memòria històrica normalistas Nucli Paulo Freire UdG opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Escoles d’educació especial a rebentar: mil alumnes més des del decret d’inclusió
    Next Article
    Actualitat
    El Síndic demana el tancament progressiu dels centres especials i la redefinició dels EAP
    Redacció

    Related Posts

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}