Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Merlí: aquest és el professor de filosofia que es colarà al ‘prime time’ de TV3

    Pau Rodríguezsetembre 9, 20154 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Paco Orella en el paper de Merlí Bergeron (Foto: TV3)
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Paco Orella en el paper de Merlí Bergeron (Foto: TV3)
    Paco Orella en el paper de Merlí Bergeron (Foto: TV3)

    Quan sembla que la filosofia surt de les aules –de la mà de la llei Wert– entra ara a les pantalles gràcies a en Merlí, un polièdric professor d’institut que dóna nom a la sèrie de televisió que estrena TV3 el proper 14 de setembre, el dia que els alumnes catalans tornen a classe. Fins ara els instituts només s’havien colat als prime times televisius en format de telesèrie juvenil, –des de Compañeros fins a Física o Química– i tothom sap que el més important passava sempre –amb perdó– al salir de clase. Però amb Merlí no: el protagonisme el té el docent i també les seves classes. Ens ho avança Héctor Lozano, el creador de la sèrie, que ens revela alguns dels detalls de la seva obra.

    El centre de gravetat de la trama és, per tant, en Merlí, mestre de filosofia de Primer de Batxillerat de personalitat desbordant interpretat per Francesc Orella. La seva passió per la docència, l’enorme -i a “vegades excessiva”, segons Lozano- proximitat amb els alumnes, elevades dosis d’ironia i un particular codi moral converteixen en Merlí en un professor capaç de provocar els alumnes i despertar-los la curiositat per la filosofia, però a la vegada desencadenar autèntics terratrèmols al claustre de l’institut. Ni llibres ni apunts: el currículum aflora segons les vivències dels joves, que en ocasions s’apropen al nivell d’entusiasme dels joves que assistien a El club dels poetes morts. “Però en Merlí no és exactament el professor Keaton”, recorda Lozano, “és més polèmic, diu les coses a la cara i sovint creua línees vermelles per solucionar problemes”.

    En Merlí té el seu origen en un professor de literatura barceloní l’origen del qual Lozano no revela, però que li va servir d’inspiració: “En una conversa, ara ja fa tres anys, em va explicar com s’ho feia per motivar els alumnes, i em va explicar dues coses que em van fer pensar que allà hi havia un personatge”. En primer lloc, el professor, com també en Merlí, es cuida d’un alumne que pateix agorafòbia. Com que el jove no pot anar a classe, és el mestre qui va a casa seva i l’ajuda a superar la seva fòbia. En segon lloc, aquest profe de literatura anima els seus alumnes a fer trampes al certamen literari de l’institut per motivar uns joves que, fins llavors, passaven del concurs.

    Divulgar la filosofia

    Lozano aspira a “apropar la filosofia a tots els públics”, sobretot al juvenil. Cada capítol lliga la seva trama amb l’obra d’algun gran pensador, en una estructura argumental que recorda el llibre El món de Sofia. Per exemple, el capítol que giri a l’entorn del jove amb agorafòbia s’abordarà el Mite de la Caverna de Plató, que servirà per contextualitzar l’experiència del noi que no viu la realitat, sinó que creu que la coneix des de la foscor de casa. Desfilaran també per Merlí pensadors com Schopenhauer, Focault, Epicur o els peripatètics, nom amb que en Merlí bateja els seus alumnes el primer dia.

    “És la sèrie que m’hagués agradat veure quan tenia 16 anys: que em fes pensar i em divertís al mateix temps, que m’ajudés a prendre decisions, a qüestionar algunes coses”, reconeix Lozano. No es tracta de “salvar” la filosofia, matisa, però sí posar damunt la taula la seva vàlua.

    Però no tot serà filosofia, a Merlí. Ni tan sols tot girarà a l’entorn de la docència. Com qualsevol sèrie que aspira a trencar la coraça emocional dels espectadors, la trama és a la vegada un pretext per abordar conflictes vitals com són les relacions entre pares i fills, l’amor o inclús els maltractaments.

    La tele no és per a mestres

    En plena febre de les sèries, no hi ha cap professor amb les seves classes s’hagi fet un lloc en la ficció de la petita pantalla. Hem vist docents cremats que es posen a fabricar drogues gràcies als seus coneixements de química (Breaking Bad), o policies reconvertits en mestres que sobresurten en la seva tasca social en barriades de Baltimore (The Wire), però cap d’ells posa el focus a l’aula. “Més que de sèries, en qüestió d’educació he begut més de pel·lícules”, exposa Lázaro, “i no només El club de los poetas muertos, que també, sinó Rebelión en las aulas o El profesor Lazhar“.

    https://youtu.be/r9vbGckm_bg

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Quina mena de consens educatiu?
    Next Article
    Actualitat
    La mortalitat infantil s’ha reduït més de la meitat des de 1990
    Pau Rodríguez
    • X (Twitter)

    Periodista. Exdirector del Diari de l'Educació.

    Related Posts

    Actualitat
    Comença el curs escolar 2024-25 amb 1,6 milions d’alumnes i més de 82.000 docents

    setembre 6, 2024

    Entrevista
    Miquel Àngel Alegre: “Les trajectòries educatives no poden solucionar-se només des de l’escola, calen polítiques educatives en sentit ampli”

    juliol 11, 2024

    Opinió
    El compromís del moviment feminista amb la coeducació: Primera Escola d’Estiu d’USTEC-STEs (IAC)

    juliol 10, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}