Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    L’art de celebrar amb art

    Inma Buñuales Rodriguez

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    Yeray García

    Per què no parlem de Palestina?

    Joan M. Girona

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Quina mena de consens educatiu?

    Jaume Carbonellsetembre 9, 20153 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Tothom parla de consens i d’estabilitat del sistema educatiu. I no pot ser d’altra manera, perquè portem set lleis educatives des de la transició democràtica i sembla que cada nou ministre en porta una a la cartera. Es més, hi ha lleis que ni tant sols s’han començat a aplicar (la LOCE), d’altres que han tingut un recorregut molt breu (el cas de la LOE) i d’altres, com l’anomenada LLei Wert, que sembla que tingui els dies comptats, quan tot just entra en el segon any de vida. Les conseqüències d’aquesta mutabilitat no fan altra cosa que desconcetar als diferents agents de la comunitat educativa i dificulten la construcció d’un projecte i d’una política educativa sòlida i amb perspectives de futur.

    Ara bé, com es construeix aquest consens? A partir de quins actors i de quines premises? On cal situar el debat i la presa de decisions? Queda fora de dubte que, en un Estat democràtic, les lleis s’aproven al Parlament. I per això i, paral·lelament, s’establexixen pactes i complicitats entre les diverses forces políques parlamentàries. Ara bé, el compliment de la legalitat democràtica és necessari però insuficient. La història recent és plena d’exemples. De què serveixen les lleis i les normes si el professorat i altres agents educatius no hi estan implicats, no són convidats en el debat i no se les fan seves? Quan això no succeix -i ha passat unes quantes vegades- la legalitat va per un costat i la realitat educativa quotidiana dels centres per un altre. I per salvar aquest abisme només hi ha un remei: que la denominada democràcia institucional o formal s’enriqueixi i es refermi amb la més àmplia participació democràtica. D’aquí la necessitat d’impulsar, no només un pacte polític d’Estat, sinó un ampli acord polític i social.

    La idea del Documento de bases para una nueva Ley de Educación, discutit i consensuat per diversos col·lectius i organitzacions social i educatives de tot l’Estat español, va en aquesta direcció. El text acaba de sortir i es pretén que sigui àmpliament difós i debatut. El document parteix dels principis bàsics d’igualtat, laicitat, diversitat, inclusió, autonomia, participació democràtica, coeducació i escola pública. L’objectiu prioritari és oferir una educació integral a cada persona mitjançant el reconeixement més ampli del dret universal a l´educació, amb una escolarització pública i gratuita dels 0 als 18 anys.

    En aquest debat es plantegen algunes de les qüestions més cabdals del sistema educatiu: fins a on ha d’arribar la gratuïtat; quines relacions s’estableixen entre l’escola pública i la privada perquè aquesta vagi perdent pes -sens dubte un dels punts més polèmics-; com es combina l’educació comuna per a tot l’alumnat amb la possible opcionalitat gradual al final de l’ESO, en funció dels seus interessos i capacitats; quines regulacions legals se’n deriven a partir del reconeixement del caràcter plurinacional de l’Estat espanyol; com s’avança vers l’escola laica; com s’aconsegueix més autonomía pels centres i pel professorat; quin sentit i quin ús se’n fan de les diverses avaluacions; quina aposta es fa en relació a l’estatut del professorat, així com a la seva formació inicial i permanent; o quin és el finançament necessari per a tot això.

    Potser en un primer moment caldrà simplement aturar la llei Wert i restablir la LOE. Però, a la llarga, serà imprescindible propiciar un ampli debat educatiu per arribar al màxim consens polític i social per bastir una nova llei d’educació duradera. Aquest és el gran repte i també l’esperança.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    L'escola després de la LOMCE: Propostes opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    El model d’escoles lliures guanya cada cop més presència
    Next Article
    Actualitat
    Merlí: aquest és el professor de filosofia que es colarà al ‘prime time’ de TV3
    Jaume Carbonell
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Opinió
    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    maig 13, 2025

    Opinió
    El lleure d’estiu, un dret de primera pendent

    maig 9, 2025

    Opinió
    L’Anella Verda: pedalar cap a un futur sostenible

    maig 7, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.