Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Més educació, menys abusos (econòmics)

    Andreu Misséoctubre 21, 20143 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Assessorament a membres de la PAH. /Edu Bayer
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Aquest és un article publicat a Alternativas Económicas

    Com lliurar-se dels abusos bancaris? La crisi financera no ha suposat només desenes de milers de milions d’euros de pèrdues de les entitats financeres pagades pels contribuents, sinó que ha posat en relleu una gran indefensió dels ciutadans que han estat estafats en les seves relacions directes amb els bancs.

    Centenars de milers d’estalviadors titulars de participacions o obligacions subordinades s’han vist atrapats en inversions d’altíssim risc que desconeixien per complet. Uns quatre milions de subscriptors d’hipoteques han estat enganyats amb clàusules sòl abusives que els han impedit beneficiar-se de la baixada de tipus d’interès. Les hipoteques i préstecs en general han estat objecte d’un altre tipus de manipulacions com les permutes financeres en les seves múltiples modalitats (clips i swaps) mitjançant contractes annexos que han causat grans perjudicis amb la baixada del preu del diner. Els bancs, amb molta millor informació que els clients, van córrer a col·locar aquests productes quan van olorar que els tipus baixarien.

    La llista de productes financers tòxics és inesgotable i la seva complexitat dificulta la comprensió dels riscos, fins i tot per a persones amb estudis superiors.

    Podrien haver-se evitat aquests abusos amb més formació financera per part dels usuaris? Una resposta afirmativa no pot ser categòrica, perquè estem davant unes relacions comercials molt desequilibrades. Els coneixements dels bancs sobre l’evolució dels mercats i el disseny dels productes financers són incomparablement superiors als dels clients. Un estudi d’ADICAE (Associació d’Usuaris de Bancs, Caixes i Assegurances) assenyala que “un 70% dels usuaris volen més informació perquè específicament volen tenir més seguretat en la seva relació amb la banca i temen que els colin clàusules abusives amb productes tòxics”.

    La realitat és que l’acció de les associacions de consumidors i plataformes de lluita contra la vulneració dels drets dels usuaris ha suposat un gran suport per potenciar l’exercici dels drets a milers de ciutadans. Els jutjats espanyols estan inundats de demandes per il·legalitats bancàries. Només en preferents hi ha més de 30.000 demandes civils.

    És evident que amb més educació financera s’haurien registrat menys abusos. És per tant convenient proporcionar una millor formació als ciutadans per protegir d’enganys i males pràctiques. Aquesta nova educació hauria de ser oferta ja des dels mateixos centres d’ensenyament pels propis docents, que constitueixen l’única garantia que sigui independent.

    Resulta molt sospitós l’interès dels bancs a participar en les campanyes d’educació financera dels ciutadans quan són ells mateixos els que han ideat i comercialitzat productes tramposos i de difícil comprensió amb l’únic propòsit d’optimitzar els seus beneficis. Els grans bancs, conscients de la pèrdua de reputació, han iniciat activitats suposadament educatives per recuperar els clients perduts.

    També cal acceptar, però, que en molts casos el dany podria haver evitat amb més coneixements simplement perquè el client ha estat enganyat per un clar abús de confiança. En aquests casos l’única recepta és la sanció. Als EUA, els bancs han estat castigats amb multes severes; la més elevada, la del Bank of America per “males pràctiques en la comercialització d’hipoteques escombraries” (12.600 milions d’euros). A Espanya les autoritats només tenen capacitat per a imposar multes ridícules. El límit de 600.000 euros ascendirà a cinc milions, que segueix sent risible per entitats els beneficis de les quals són de diversos milers de milions.

    En aquest sentit l’Autoritat de Conducta Financera de la City de Londres té previst prohibir directament la venda de certs productes com bons subordinats als clients minoristes per garantir que no seran objecte d’engany.

    Alternativas-Economicas_EDIIMA20130404_0371_1

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    economia educació financera hipoteques
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Amarás al prójimo
    Next Article
    Actualitat
    Fotoperiodisme a l’escola per despertar la curiositats de joves i nens
    Andreu Missé

    Related Posts

    Actualitat
    Comença el curs escolar 2024-25 amb 1,6 milions d’alumnes i més de 82.000 docents

    setembre 6, 2024

    Entrevista
    Miquel Àngel Alegre: “Les trajectòries educatives no poden solucionar-se només des de l’escola, calen polítiques educatives en sentit ampli”

    juliol 11, 2024

    Opinió
    El compromís del moviment feminista amb la coeducació: Primera Escola d’Estiu d’USTEC-STEs (IAC)

    juliol 10, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}