Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Mestres, no defalliu!

    Jaume Celasetembre 4, 20184 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    iStock

    El curs passat l’escola del nostre país va patir pressions molt serioses, accions adreçades a destruir el que s’havia aconseguit per afermar la cohesió social, el coneixement de les dues llengües oficials i el treball crític adreçat a construir una societat plurilingüe i pluricultural que resistís els corrents segregadors que ens arriben de diversos àmbits del nostre entorn. Un model escolar on cada llengua i cada cultura tingui el seu reconeixement i aquesta diversitat sigui viscuda com un element positiu. Com més mirades i com més veus, més ric és el resultat final. Ja ho deia el poeta quan reconeixia el valor de la pluralitat quan aquesta va adreçada a dir de maneres diferents, però dir el que és fonamental per viure i conviure que no es altra cosa que la capacitat d’estimar l’altra i reconèixer-lo com una part imprescindible de mi mateix.

    A més a més es va voler fer creure que tenim una escola adoctrinadora perquè acull el que passa al món i crea espais de conversa amb l’alumnat per descobrir que és en el debat lliure d’idees i sobre les nostres accions com es construeix una societat democràtica, una societat que per ser-ho necessita que les seves institucions ho siguin i l’escola n’és una de fonamental perquè a més de tot el que la societat li encomana que faci és l’única que té un caràcter obligatori fins als 16 anys.

    Han volgut fer-nos por i hem tingut por, és clar, però la por no ens ha d’impedir que complim la nostra funció: obrir totes les finestres, diversificar les mirades sobre els conflictes que vivim, separar el gra de la palla i recuperar el significat més profund que tenen les paraules.

    Sabem que amb el llenguatge podem expressar qualsevol emoció i sentiment humà, qualsevol fet que depengui de la racionalitat, que podem ferir i mentir, estimar i acaronar. Però a l’escola hi anem a distingir-ne els usos i hi anem a buscar entre tots el valor de la veritat, una veritat que està recollida en un  mirall que quan ens cau de les mans es fa mil bocins i en cada bocí hi ha una part d’aquesta veritat que ens ha d’ajudar a construir una societat més justa, més equitativa, més lliure i més decent, i que ens ha d’ajudar a construir-nos junts.

    Comencem el curs amb l’alegria de rebre els nens i les nenes, els nois i les noies de les nostres escoles. Acceptem el repte de buscar, de deixar-nos meravellar per les seves singularitats i de crear un espai i un temps per a tothom, on tots i cadascun se sentin reconeguts, se sentin part d’un projecte que va més enllà de les quatre parets de l’escola i d’ell mateix, un projecte que aculli tothom –tenim la normativa sobre escola inclusiva com una novetat lluminosa i amb experiències molt engrescadores que cal donar a conèixer –. Tenim els seus somriures i les seves pors. Les seves esperances que són les nostres. I tenim un camí recorregut que ens omple d’orgull perquè s’ha fet bé, amb generositat, però encara volem més i estem disposats a exercir la funció crítica sobre les nostres reflexions i les nostres accions per continuar millorant encara  més.

    Parem atenció als carronyaires que ens envolten. Intentaran debilitar el nostre model d’escola, l’alegria que experimentem quan ens posem al costat d’una criatura i l’ajudem a créixer. No podem  oblidar que per tal que la feina dels carronyaires sigui efectiva ens necessiten immòbils i espantats.  I això  no ho aconseguiran. Estimem massa aquest jovent i aquestes criatures que confien en nosaltres i estimem massa el nostre ofici per deixar-nos enfonsar

    Mestres, bona feina i colguem la por que ens volen imposar amb tots els nostres somnis, alguns ja resplendents realitats.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Una manera diferent d’encetar el curs: sis centres de Sant Andreu celebren un claustre conjunt
    Next Article
    Actualitat
    L’Open Data, als instituts de Barcelona per fomentar l’esperit crític i el tractament de dades
    Jaume Cela

    Mestre i escriptor

    Related Posts

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025

    Opinió
    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}