Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Incerts passos cap a l’educació inclusiva

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    MuMo, quan el museu apropa les obres d’art a les escoles

    Mireia Bielsetembre 26, 20145 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    La planta superior del MuMo, amb un grup de videoprojeccions./Enric Català
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Un fascinant museu mòbil. Un camió d’un vermell llampant es planta al bell mig de patis d’escoles i places d’arreu del món. El presideix un conill que s’infla al sostre, també vermell. A l’interior, un contenidor que es converteix en univers de somnis, imaginació i art. És un museu itinerant, el Musée Mobile, que busca el primer contacte dels nens i nenes amb l’art contemporani. Aquesta setmana ha arribat a Catalunya i ha passat per escoles com la Josep Maria de Segarra de Barcelona.

    Dos educadors guien els nens a través de les 14 obres d’art contemporani que artistes de renom internacional han creat expressament per a ells. I només per a ells, ja que l’accés al museu sobre rodes és restringit als adults. Cristian Álvarez és un d’aquests educadors i explica que “el MuMo els dóna les eines per apropar-se a l’art contemporani sense la pressió del que puguin pensar els adults del seu voltant”.

    Obres pensades per a nens

    L’artista nord-americà James Turrell ha creat per al museu un espai experimental de petites dimensions en el qual una espècie d’ou blanc canvia de colors, creant un univers de sensacions per als més petits. El pintor mallorquí Miquel Barceló hi ha dissenyat, expressament per a la gira espanyola, una figura de ceràmica. Nari Ward ha convertit els cordons de colors de les sabates en la decoració perfecta de les escales que condueixen els infants a una segona planta dedicada a la videoprojecció, amb obres de Farhad Moshiri, Roman Signer o Pierre Huyghe.

    “Els nens no volen intel·lectualitzar l’art, els seus pensaments són purs”, constata Ingrid Brochard, comissària i fundadora del Musée Mobile. “Què heu vist, aquí dins?”. L’Iren ha entrat en “un túnel de colors infinit, com l’univers, i una escala plena de fils de colors”, l’Ester ha visitat “un lloc que mai més tindrem l’oportunitat de conèixer i on ens han ensenyat coses noves que no havíem vist mai”. En Pau, coneixedor de la transversalitat del projecte, remata: “És un espai creatiu obert a tots els nens, perquè tant els d’aquí com els de l’Àfrica puguem tenir dret a veure obres d’art”.

     L'exterior del Musée Mobile a l'escola Josep Maria de Sagarra a Barcelona./ Enric Català

    L’exterior del Musée Mobile a l’escola Josep Maria de Sagarra a Barcelona./ Enric Català

    Interactuar amb l’art

    Els nens observen les obres, escolten amb atenció les preguntes dels educadors i sorprenen amb les seves respostes. Contràriament al que normalment es pot fer als museus, aquí poden tocar-ho pràcticament tot. Interactuen amb les obres i amb cada obra imaginen el relat que volen. Álvarez destaca que “és una experiència que els fa somiar i que els fa descobrir que l’art és una disciplina transformadora i creativa”.

    Fa tres anys que el més conegut com a MuMo va començar el seu periple a la carretera. Des d’aleshores ha visitat sis països d’Europa i Àfrica i més de 43.000 nens han viscut l’experiència del contenidor d’art. Ingrid Brochard va fundar el museu itinerant a França, amb l’objectiu “de crear un projecte únicament per nens que pogués enderrocar les fronteres i les diferències culturals entre ells”. Pensava, sobretot, en aquells infants que no tenen accés a l’art.

    El camió del MuMo és una caixa de sorpreses que ha fet la primera parada de la seva gira per Espanya a Barcelona. Des d’aquesta setmana i fins el 30 de gener, el MuMo recorrerà 2.000 quilòmetres i visitarà 40 localitats de Catalunya, Aragó, Castella i Lleó, Castella-la Manxa, Madrid i Galicia, on acollirà prop de 7.500 nens i nenes.

    observant-fascinat-propostes-MuMoEnric-Catala_EDIIMA20140925_0407_13
    Un nen observant fascinat una des les propostes del MuMo./Enric Català

    L’art, prou present a l’escola?

    Si Mahoma no va a la muntanya, la muntanya va a Mahoma. I això mateix ha fet el MuMo, arribar directament als nens. Segons un estudi europeu, els nens visiten, de mitjana, un museu a l’any. El 40% dels pares no porten els seus fills a museus i el 16,8% dels infants viuen a més d’una hora del museu més proper.

    Així doncs, és l’art prou valorat a les aules? La fundadora del projecte recorda que “encara que a l’escola aprenem a llegir i a escriure, també és molt important aprendre a obrir la imaginació”. El Musée Mobile intenta despertar aquest instint i malgrat la seva estada és passatgera, “a molts nens podem canviar-los la vida”, afirma Brochard. En la mateixa direcció va la reflexió que fa Álvarez, l’educador, que recorda que “l’art té unes característiques intrínseques vinculades a la imaginació que altres matèries no proporcionen”.

    Des de dins les aules, els professors ho veuen igual. Una de les mestres esperava expectant la sortida dels nens del camió. És tutora de Primària de l’escola Josep Maria de Sagarra. Participen en un projecte educatiu de treball amb el MACBA, de manera que fa temps que l’art ocupa una espai central en el projecte educatiu del centre i això comporta, segons ella, “adoptar una visió molt trencadora i que permet treballar transversalment”, ja que s’apliquen conceptes com la imaginació, la creativitat o l’originalitat a altres matèries. “El món escolar és tan quadrat que quan es pot aprendre d’una manera diferent, els nens ho viuen amb una emoció indescriptible”.

     Un grup de nens visitant les obres del Musée Mobile./Enric Català
    Un grup de nens visitant les obres del Musée Mobile./Enric Català

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Separar els alumnes per capacitats només ajuda als millors
    Next Article
    Actualitat
    Les noies no avorten soles
    Mireia Biel

    Related Posts

    Actualitat
    Comença el curs escolar 2024-25 amb 1,6 milions d’alumnes i més de 82.000 docents

    setembre 6, 2024

    Entrevista
    Miquel Àngel Alegre: “Les trajectòries educatives no poden solucionar-se només des de l’escola, calen polítiques educatives en sentit ampli”

    juliol 11, 2024

    Opinió
    El compromís del moviment feminista amb la coeducació: Primera Escola d’Estiu d’USTEC-STEs (IAC)

    juliol 10, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}