Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Naturalitzar el virus a l’escola, apostes educatives i culturals

    Glòria Jovéjuny 14, 20205 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Cultura i educació, educació i cultura, cultura i educació, educació i cultura, cultura i educació, educació i cultura, cultura i educació, educació i cultura, cultura i educació, educació i cultura, cultura i educació, educació i cultura, cultura i educació, educació i cultura, cultura i educació, educació i cultura, cultura i   educació,   educació i cultura, cultura i educació,  educació i cultura….         

    De la mà de Manuel Bartolomé Cossio (a la pàg. 42 del llibre Maestras contemporáneas), vaig escriure i vaig repetir i repetir aquestes dues paraules: cultura i educació, educació i cultura. Les investigacions mostren que els moments decisius de millora educativa d’un país s’han donat quan els i les mestres han estat a primera línia cultural, en moments en què s’han produït encontres entre les manifestacions artístiques i culturals i el món de l’educació.

    L’escola que ha tancat la Covid19 de forma contundent, ens porta a pensar en aquelles pràctiques escolars que s’haurien d’haver clausurat molt abans que aparegués el virus per no haver estat atentes i obertes a l’entorn, als espais naturals, al patrimoni, a la vida. ¿Quants dels aprenentatges que plantegem a l’escola s’interrelacionen amb l’entorn, amb l’espai, amb el territori, amb la vida?, ¿quantes situacions d’aprenentatge es donen diàriament a les nostres escoles d’esquena al que esdevé al carrer, a l’entorn?, ¿com pot ser que tenint el patrimoni natural i cultural que tenim, continuem intentant aprendre tancats a l’escola i d’esquena al món?

    Possibles respostes a aquestes preguntes emergeixen dels projectes que han desenvolupat les futures mestres a la Universitat de Lleida al llarg d’aquests anys, com és el Museu a la intempèrie; aquesta intervenció realitzada en un pati d’una escola rural, que va ser tancada, ens ajuda a pensar i ens convida a sortir de l’aula i recórrer diferents espais a la recerca d’experiències que ens permeten transformar-los en llocs d’aprenentatge reflexius, creatius, crítics i inclusius.

    La biblioteca, el museu, l’espai cultural, el centre d’art, l’espai patrimonial, l’espai natural, la ciutat, un pati abandonat poden imaginar-se com museus a l’aire lliure, oberts, on el visitant pot explorar l’espai i experimentar el paisatge a través del cos i dels sentits. Per pensar aquesta escola, també ens hi ajuda André Malraux i el seu museu imaginari, un museu pensat a cel obert que obre oportunitats per aprendre coses noves i reinventar-se cada moment. Per la seva banda, l’artista Luís Camnitzer ens convida a pensar en altres relacions entre l’escola i els museus a través de la seva obra exposada en diversos museus de tot el món i traduïda a diverses llengües. El 2015 es va traduir per primera vegada en català i la vam intervenir a la Facultat d’Educació, Psicologia i Treball Social de la Universitat de Lleida: “El museu és una escola. L’artista aprèn a comunicar-se. El públic aprèn a fer connexions”. L’artista proposa un museu com una escola que s’obre al món.

    La intervenció ens compromet a desenvolupar el projecte El museu és una escola; el qual pretén que en l’imaginari de les escoles i de les mestres considerin el museu com un context real per generar aprenentatges. S’ha desenvolupat i s’està desenvolupant amb diferents escoles, amb diferents museus i espais d’art i en diferents territoris. Un museu o centre d’art és o hauria d’esdevenir escola; un edifici patrimonial és o hauria d’esdevenir una escola, l’espai natural és o hauria d’esdevenir una escola, una biblioteca és o hauria d’esdevenir una escola… Tenim experiències i referents que ens ajuden a poder pensar i dissenyar una nova proposta d’escola. Molt recomanable visionar la trobada entre Eulàlia Bosch, Dolors Feixas i Agustí Hurtado: Un nou temps i espai per l’educació? Organitzada per l’Escola d’Art Illa de l’Ajuntament de Sabadell.

    La irrupció de la Covid19 en la nostra vida quotidiana és una oportunitat per ser capaços de pensar i concretar la jornada escolar més enllà de les escoles, enteses com a edificis. No em refereixo a buscar espais per poder transformar-los en aules, com algunes veus apunten:

    Nooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo…

    Els espais existeixen: museus, espais patrimonials, espais naturals, centres d’interpretació, la ciutat, el poble, el camp… La llista és llarga; són allà i són o haurien d’esdevenir escoles. És una gran oportunitat per concretar projectes conjunts entre els diferents professionals i poder pensar en nous horaris escolars que vagin més enllà del que és habitual en l’escola actual, acompanyats dels recursos necessaris per dur-los a terme.

    El projecte Horatori, desenvolupat per futures mestres i que reflexiona sobre la rigidesa i el caràcter de sacralitat que sovint pren l’horari a les escoles, ens encoratja a proposar altres horaris per al curs 2020-2021.

    Aquest text és una invitació a cada escola a concretar el seu horari en el territori on es troba de forma conjunta amb els professionals que gestionen els recursos naturals, culturals i patrimonials de l’entorn, perquè ells també repensin les seves pràctiques creant contextos on tots puguem aprendre i sense necessitat de tenir confinats els nens i les nenes a les aules.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Escola i cultura BCN Escola/cultura opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Tres models escolars; tres maneres d’entendre l’educació (I)
    Next Article
    Actualitat
    La inventiva de la Formació Professional per capejar el confinament
    Glòria Jové

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}