Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    Yeray García

    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    Martí Teixidó

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    L’art de celebrar amb art

    Inma Buñuales Rodriguez
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    No hi ha emocions bones ni dolentes i altres idees per treballar la salut emocional dels infants

    Elena Couceirojuny 13, 20196 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    No sembla exagerat dir que els pares i mares d’avui, quan érem nens, vam viure d’esquena al món emocional. Segurament en la nostra infància expressions com “empatia” o “posar nom a les nostres emocions” eren poc habituals, i el mateix en la dels nostres pares i mares. No obstant això, ens ha tocat educar en un moment en el qual se subratlla i reconeix el paper de les emocions en la salut dels nostres fills i proliferen els consells per fomentar l’empatia, el reconeixement dels sentiments i l’escolta activa dels menors. Què suposa per nosaltres i la relació amb els nostres fills educar en les emocions si nosaltres no explorem ni vam conèixer aquest món emocional en la nostra infància?

    Yolanda Salvatierra, psicòloga infantil i responsable del projecte Kash-Lumn Family Care, creu que podria dir-se que som analfabets emocionals i que estem vivint actualment una alfabetització en aquest sentit. Explica que tradicionalment “s’intentaven ignorar o en tot cas reprimir les emocions perquè en general el món dels sentiments i la seva expressió s’ha relacionat al llarg de la història de la humanitat amb personalitats febles”. Andrea Zambrano, coautora del llibre Educar es emocionar (Ed Paidós), pensa que aquesta alfabetització emocional s’assembla a “aprendre un nou idioma”. Per la seva banda, Ángeles Jové, també coautora d’aquest llibre, lamenta que tradicionalment no hem donat importància a la nostra condició d’éssers emocionals: “Se’ns ha omplert la boca amb la idea que som éssers racionals, amb aire de superioritat”.

    Aquest “nou idioma” ha sorgit en tot just una generació i s’ha donat a conèixer gràcies als avenços en les recerques sobre el cervell i a “la repercussió per als processos productius i empresarials” de l’obra de Daniel Goleman Intel·ligència emocional, publicada en els noranta, comenta Salvatierra. Encara que en realitat ja Aristòtil deia que “educar la ment sense educar el cor no és educar en absolut”. En tot cas, avui dia sembla que tenim clar que “la raó es construeix sobre l’emoció”, com afirma Zambrano i que “sense emocions no és possible l’aprenentatge i sense aquest un desenvolupament saludable”, en paraules de Salvatierra.

    Si l’educació emocional és un nou llenguatge, quines serien les primeres “paraules” que hauríem d’aprendre? Tal vegada el primer pas seria entendre que les emocions tenen “com a funció la protecció de la vida i el desenvolupament de capacitats adaptatives que activin l’aprenentatge”, explica Salvatierra. “Les emocions ens ajuden a prendre decisions”, complementa Jové. Si se’ls pregunta quina és la primera clau de la salut emocional, les tres expertes ho tenen clar: “Connectar amb els sentiments d’un mateix i validar-los”, afirma Salvatierra. Així podrem complir la missió “d’acompanyar les emocions infantils”. “Donar-se permís per compartir sentiments és el primer pas per vèncer la vulnerabilitat i connectar amb la veritable missió de les emocions”, senyala la psicòloga.

    Validar les emocions

    Andrea Zambrano ho explica així: “Com ensenyaràs al teu fill a parlar anglès si no l’has après primer?”. Una altra de les claus d’aquesta salut emocional és legitimar sense jutjar les emocions. “El fet de mirar al teu fill sentint veritable curiositat per qui és i com veu el món i què li està passant per dins quan et munta aquesta rabieta o quan et contesta així, el fet d’anar més enllà, el fet d’escoltar les seves necessitats i les seves emocions, això seria un grandíssim pas”, diu Zambrano. I és que de vegades pares i mares volem treure als nostres fills d’emocions que no ens agraden, com l’empipament o la tristesa.

    No obstant això, Salvatierra vol deixar clar que “no hi ha emocions dolentes i emocions bones i és important validar-les totes”, no corregir-les, sinó esmenar el comportament, resumeix la psicòloga infantil. “Un comportament inapropiat sempre és l’expressió d’un malestar que el nen no sap comunicar d’una altra manera. Cal descobrir quina emoció s’hi amaga al darrere. Cal validar aquesta emoció però no pel comportament que produeixi, sinó per la sensació que comporti”.

    Per explicar que no hi ha emocions bones ni dolentes, l’experta mostra els avantatges d’algunes que, tradicionalment, hem vist com a negatives o indesitjables: “El sistema emocional és aquesta part del nostre cervell que reacciona quan toca aprendre. Si ens trobem amb quelcom desconegut, activa la por i ens posa en guàrdia; si el que passa és que el desafiament que tenim ens connecta amb la impotència pròpia, activa l’empipament i ens proporciona l’energia per superar-nos”.

    En aquest sentit, és important conèixer què activa cada emoció en nosaltres. Així, “si sabem que la por ens obliga a posar en marxa la curiositat o que l’empipament ens ajuda a esforçar-nos, mantindrem la calma, oferirem recursos i aprendrem de l’experiència”. Jové, per la seva banda, subratlla la importància d’acompanyar les emocions dels nens i nenes: “Les seves emocions els pertanyen. Ell viu això d’aquesta manera, que potser és diferent de la teva i et pot semblar malament, però és la seva vivència. No la jutgis, acompanya-la, aguanta-la i legitima-la”.

    Què s’emporten les famílies?

    El fet que eduquem en un moment en el qual es reconeix el pes de les emocions en la salut té coses molt positives, afirmen les tres expertes consultades. Andrea Zambrano ho resumeix així: “Els pares hem guanyat tenir una relació més fluida i de gaudir dels nostres fills. I apoderar-nos, perquè la sensació que tens com a mare quan ets capaç d’influir en el teu fill i sentir-te connectada amb ell i gaudint és més plena per als pares”. D’altra banda, quan un nen se senti “vist i reconegut, aquest nen sortirà a la vida molt més preparat i més respectuós amb si mateix i els altres”.

    Ser conscients de la importància de les emocions és clau, insisteix Jové, perquè pares i mares “creem el context emocional a casa. Les emocions són molt contagioses”. Salvatierra considera molt positiu “l’interès de les famílies per conèixer el desenvolupament infantil i el món emocional perquè la salut emocional permet la maduració a tots els nivells: físic, psíquic i social” i ressalta que “una òptima salut emocional és la que fomenta l’empatia i el respecte cap als sentiments de l’altre, millorant les relacions socials”.

    Però la veritat és que no deixa de ser tot un repte i pot suposar una exigència més per als pares i mares “en un entorn hostil” que “no valora les cures”, coincideixen Zambrano i Jové. “Posem el focus en allò que sí podem fer. Però també cal canviar coses en la societat” per reconèixer les cures i ser més amables amb mares i pares “i, en conseqüència, amb els nens”, apunten. “La maternitat hauria de ser un assumpte públic, no privat de cadascun”, conclou Zambrano.


    Aquest article s’ha publicat originalment a eldiario.es

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    educació emocional Emocions
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La formació permanent del professorat, millor vinculada al centre, sobre qüestions concretes i amb ‘coaching’
    Next Article
    Opinió
    80.000 analfabets i la ‘farsa monea’
    Elena Couceiro

    Related Posts

    Anàlisi
    Nostàlgia pels estius dels noranta a l’adolescència

    maig 6, 2025

    Opinió
    ‘Adolescence’ posa el focus en el malestar juvenil: educar en valors democràtics per revertir-lo

    abril 23, 2025

    Opinió
    L’orientació acadèmica i professional: del propòsit a l’acció

    abril 4, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.