Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Incerts passos cap a l’educació inclusiva

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    “No podem deixar l’educació digital només en mans de la policia”

    Víctor Sauradesembre 4, 20186 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Xerrada dels Mossos d'Esquadra en una escola
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La situació és habitual. Una parella dels Mossos d’Esquadra es desplaça cada any al centre a donar consells als alumnes sobre seguretat a les xarxes i ciberassetjament. I fins aquí tot l’ensenyament planificat que rebran els alumnes al voltant d’una temàtica tan nova i desconeguda com és el món digital. “És un problema que deixem aquesta mena de temes en mans de la policia, ja que no és només un tema legal, sinó que ho és de convivència”, apunta Jordi Bernabeu, psicòleg de la Fundació Althaia i professor d’educació social a la UVic. “Quan això passa el mestre està abdicant de tractar temes transversals, la sexualitat seria un altre exemple, i això no vol dir que no es puguin convidar tota mena d’experts a l’aula”, comenta des de la zona del públic Miquel Àngel Prats, director dels estudis de Grau d’Educació Infantil a Blanquerna (URL).

    Bernabeu i Prats van ser dos dels ponents que van participar en la jornada Saltant obstacles en l’era de la informació, organitzada dissabte per la Fundació Ferrer i Guàrdia. La jornada la va obrir la sociòloga Liliana Arroyo (coimpulsora amb Jordi Jubany del Manifest per una nova cultura digital presentat fa uns mesos), amb una conferència sobre els reptes de l’educació en l’era digital. A continuació van seguir Miquel Àngel Prats i Oriol Torres, director de Second News (consultora que ha editat diverses guies sobre educació digital i imparteix xerrades a escoles i instituts), els quals van parlar sobre l’àmbit educatiu; i posteriorment Bernabeu i l’educador expert en TIC Juan Garcia, els quals van tractar l’àmbit familiar. En realitat, però, les dues taules van anar saltant amb facilitat d’un àmbit a l’altre, tractant diverses qüestions, que podrien sintetitzar-se en aquests punts.

    Un moment de la taula rodona de Prats (esquerra) i Torres (dreta) | Fundació Ferrer i Guàrdia

    Volem crear ciutadans o usuaris digitals?

    Una idea interessant amb la qual Oriol Torres va tancar la seva exposició: l’educació digital permet crear ciutadans digitals, i la seva absència crea usuaris digitals. Una missió tan cabdal és la que no s’hauria de deixar en mans dels agents de la policia i el seu –dirà Bernabeu– “l’enfocament punitiu”.

    Prohibir no, posar límits sí

    Com tothom sap, a França han prohibit els mòbils a les escoles. A Espanya no –o no encara, ja que l’actual ministra va dir al setembre que s’estudiaria–. Pels experts, prohibir no és cap solució. “Prohibir o no prohibir no és un debat interessant, perquè prohibint no s’ensenya a usar”, opina Torres, per al qual, en canvi, “l’educació digital és posar límits”. Això vol dir monitorar els usos tecnològics dels fills. L’ús i el consum. Juan Garcia també creu que el debat sobre la prohibició és estèril (“la tecnologia ha vingut per quedar-se”) i adverteix als pares que no poden espiar els seus fills a les xarxes –seria una il·legalitat–, sinó que el que han de fer és acompanyar-los, entrant junts als comptes, interessant-se pels amics o coneguts a qui segueix i que el segueixen,  preguntant-li quin ús en fa, etc.

    Prats posa un altre exemple molt gràfic que es podria incloure en aquest capítol de posar límits. Imagineu-vos que fa 30 anys tots els alumnes entren a l’aula amb una càmera de fotos penjada del coll. Doncs si fa no fa això és el que fan avui cada dia. “Educar en la consciència sobre què puc o no puc fotografiar és molt interessant”, comenta Prats.

    Som bons exemples?

    Acompanyar és una paraula recurrent durant la jornada. Els joves necessiten referents, o bé ho són pares i educadors o aquest espai l’ocuparan altres, ara mateix és un terreny adobat per empreses privades. Els suposats referents, però, no sempre donem bon exemple, com recorda Prats. Llença una invectiva pels pares: “Quants d’aquesta sala hem sopat amb el mòbil davant?”. I una altra pels mestres: “Qui és més mandrós, aquell qui copia el treball al Rincón del Vago, o el mestre que fa 30 anys que demana als seus alumnes els mateixos treballs?”.

    La tecnologia a l’aula, només quan toqui

    “Emprar tecnologia a l’aula no vol dir estar tot el dia connectat, s’ha de ser capaç de saber quin moment del dia és el millor”, continua Prats. I hi ha un mètode infal·lible per fer-los desconnectar: explicar-los coses que són molt més interessants de les que poden trobar a internet. “Us asseguro que quan això passa abandonen la xarxa”, afegeix. Minuts abans des del públic li han preguntat a Arroyo si a l’aula és millor el mòbil o l’ordinador: “No és tant una qüestió de quin és el millor dispositiu sinó de com el volem fer servir i per què”, ha dit Arroyo, la qual ha animat els assistents a perdre la por a “l’assaig-error”.

    La importància de la identitat digital

    Avui dia, la identitat dels joves es construeix en bona mesura a les xarxes socials. “Els adolescents construeixen la seva identitat i relacions a través d’internet”, i això va associat a una “necessitat de reconeixement social”, afirma Jordi Bernabeu. Liliana Arroyo també és del parer que “més que en l’era del coneixement, som en l’era del reconeixement”. Aquest reconeixement no és ni bo ni dolent, és com és, i tampoc seria una bona idea tractar d’anar-hi en contra. “Molts pares es plantegen com un problema l’excés de presència digital, però el contrari és negatiu també, ja que pot comportar exclusió social i per tant solitud”, explica Bernabeu.

    Calma i coneixement

    Els experts convocats per la Ferrer i Guàrdia no deixen de recordar, però, que internet té moltes coses bones. Bernabeu, per exemple, demana que no es frivolitzi amb el concepte  “addicció a les xarxes”, que és una patologia molt específica. Des del punt de vista dels vincles afectius, Garcia sosté que no els malmet sinó que els reforça. “Els estudis demostren que qui crea vincles a les xarxes també el manté en el món offline, ja que qui té un grau alt de sociabilitat en un àmbit el té en l’altre”, comenta. De fet, “moltes relacions es perdrien sense facebook o whatsapp”, i per això, afegeix, “educar és fer compatibles les relacions online i offline”.

    Més coses bones. Garcia esmenta que a la xarxa no tot són youtubers, també es poden trobar grans comunicadors, i en cita alguns. Arroyo parla de la potència educativa que té fer, per exemple, un projecte d’anglès en col·laboració amb una escola d’una altra punta del món. I  Prats afegeix que la tecnologia facilita la consecució d’aquells principis que avui són considerats bàsics per a millorar la tasca docent, com són el foment de l’autonomia, la socialització i l’atenció individualitzada.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    educació digital
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Educació viva i anàlisi del procés de canvi actual [1a part]
    Next Article
    Actualitat
    El model ‘Barnahus’: una casa per atendre en un sol espai els menors víctimes d’abusos sexuals
    Víctor Saura
    • X (Twitter)

    Periodista i professor de secundària. Exdirector del Diari de l'Educació i secretari de la Fundació Periodisme Plural. Autor de 'Aquest confús i desigual món explicat als joves' (Octaedro)

    Related Posts

    Opinió
    La carta

    juny 3, 2024

    La carta

    juny 3, 2024

    Les competències digitals de la joventut: ni natives, ni alienes a les desigualtats​

    febrer 12, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}