Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Iolanda Segura: “La nova llista d’adjudicació de places és un nyap i torna a contenir errors”

    Ana Basanta

    Avaluar per incloure, incloure per avançar

    Pau Gaitán

    Com parlar amb una persona que creu en teories de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Niubó cessa el subdirector de plantilles pel caos de l’adjudicació de places docents

    Ana Basanta

    Calen més pantalles per tenir èxit escolar?

    Victoria Hita Hidalgo
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Només un 22% dels nens i nenes en edat escolar berenen de forma saludable

    Actualitat
    Només un 22% dels nens i nenes en edat escolar berenen de forma saludable

    Un estudi de la UOC assenyala que la qualitat de la dieta s’ha deteriorat a causa de l’augment del consum de cereals refinats, brioixeria, menjar ràpid i begudes ensucrades
    Ana Basantanovembre 4, 20245 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La gran majoria de nens i nenes en edat escolar a Catalunya prenen berenars poc saludables, amb abundància de sucres i productes processats i només un 22% berena correctament. Aquesta és la principal conclusió d’un estudi liderat des del grup de recerca FoodLab de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), en col·laboració amb l’Agència de Salut Pública de Catalunya de la Generalitat de Catalunya, i publicat en obert a la revista.

    Després d’analitzar 2.163 berenars de 734 famílies catalanes amb nens i nenes de 3 a 12 anys, l’informe va concloure que el 42% consistia en entrepans, seguits de brioixeria (24%), fruita (14%) i una combinació de fruita i brioixeria (6%).

    Dels berenars registrats, només el 22% es podia considerar saludable i complia les recomanacions de les autoritats sanitàries i dels experts en nutrició infantil. A més, a mesura que augmenta l’edat dels escolars, la qualitat nutricional dels berenars baixa.

    Desequilibri nutricional

    “Encara que en aquesta recerca no hem estudiat els efectes d’aquestes dietes, l’evidència científica ens informa que un desequilibri nutricional recurrent en el temps pot tenir conseqüències per a la salut a curt i llarg termini, així com afectar el creixement i el desenvolupament”, explica Nadia San Onofre, investigadora de FoodLab i professora dels Estudis de Ciències de la Salut de la UOC. “És essencial desenvolupar programes d’educació alimentària per millorar la qualitat del berenar des de la primera infància i considerar-lo una oportunitat per ajustar les necessitats dietètiques diàries dels nens i nenes d’Espanya”.

    Les recerques fetes fins al moment han detectat que el berenar és una de les ingestes diàries que sol incloure més proporció d’aliments ultraprocessats insans, segons destaca la UOC. D’altra banda, les recerques sobre alimentació de nens, nenes i adolescents europeus en edat escolar assenyalen la deterioració de la qualitat de la seva dieta a causa de l’augment del consum de cereals refinats, brioixeria, menjar ràpid i begudes ensucrades, entre altres aliments.

    En l’àmbit internacional, estudis similars assenyalen les mateixes tendències. Per exemple, una recerca publicada el 2018 sobre els berenars d’estudiants d’entre 4 i 13 anys a Austràlia, la Xina, Mèxic i els Estats Units va trobar diferències en la freqüència de consum, així com en l’aportació energètica i nutricional de les ingestes, encara que en general va detectar una presència elevada de sucres afegits i greixos saturats en els berenars dels menors.

    L’estudi liderat des del grup FoodLab, resultat de tres treballs de final de màster elaborats per alumnes del màster universitari de Nutrició i Salut de la UOC, aprofundeix també en les eines i els desafiaments per millorar la qualitat nutricional del berenar (i les dietes infantils en general), així com la sostenibilitat alimentària.

    Més fruita i menys galetes

    Entre les recomanacions, cal destacar que la dieta inclogui aliments vegetals frescos, com ara fruites, verdures, llegums, cereals integrals, fruita seca i oli d’oliva. Cal moderar el consum de proteics, com el peix, els ous i, sobretot, les carns. S’han de prendre menys aliments rics en sucres afegits, greixos i sal i, en particular, productes ultraprocessats, brioixeria, galetes, begudes ensucrades i embotits.

    “Una cosa és saber què s’ha de menjar, però saber com fer-ho és diferent. I vet aquí la importància de la planificació, tant dels menjars com de les compres d’aliments”, explica Nadia San Onofre. “Promoure hàbits saludables i sostenibles durant la infància requereix un esforç col·laboratiu en el qual han de participar les famílies, les escoles, les agències de salut pública i altres entitats comunitàries, fins i tot la indústria”. D’acord amb la investigadora, és important involucrar les nenes i nens en la cuina per facilitar l’acceptació dels aliments, incorporar hàbits saludables com a adults i referents per als menors, i oferir varietat de verdures i fruites de temporada com a refrigeri.

    “D’altra banda, cal recordar que els hàbits alimentaris també estan condicionats per factors externs als individuals”, conclou San Onofre. “Per exemple, hem d’exigir la regulació de la publicitat d’aliments dirigida a nenes i nens, ja que s’ha demostrat que és una mesura molt efectiva en la millora dels seus hàbits alimentaris, i que en els entorns alimentaris propers a les escoles hi hagi opcions saludables i accessibles. A més, és necessari que les institucions educatives promoguin l’educació alimentària des d’edats primerenques perquè els nens i les nenes adquireixin coneixements i habilitats que els permetin fer eleccions alimentàries saludables al llarg de la seva vida.

    L’Organització Mundial de la Salut (OMS) fa anys que alerta de l’augment sostingut del sobrepès i l’obesitat infantil arreu del món. El 2022, més de 390 milions de nens i adolescents d’entre 5 i 19 anys i 37 milions de menors de 5 anys tenien sobrepès. Segons l’OMS, el sobrepès en la infància i l’adolescència s’associa a un major risc de contreure, de manera precoç, malalties com la diabetis de tipus 2 i malalties cardiovasculars. A més, té conseqüències psicosocials adverses i afecta el rendiment escolar i la qualitat de vida.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Alimentació menjar
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Una petita i gran escola
    Next Article
    Actualitat
    Suspeses les classes per la DANA a diferents comarques de Catalunya
    Ana Basanta
    • X (Twitter)

    Directora del Diari de l'Educació. Llicenciada en Història i en Ciències de la Comunicació. Especialitzada en temàtiques socials. Autora dels llibres "La aldea del silencio", "Días que valieron la pena", "Doctor, no voy a rendirme" i "Líbano desconocido", entre d'altres.

    Related Posts

    Anàlisi
    Com parlar amb una persona que creu en teories de la conspiració

    juliol 30, 2025

    Entrevista
    Rosa Bosch, psicòloga i investigadora: «Situar un centre educatiu a prop d’una àrea verda fa disminuir els problemes de conducta»

    juliol 21, 2025

    Entrevista
    Santi F.Gómez: “L’esport, amb un caire educatiu, pedagògic, integrador i inclusiu, aconsegueix prevenir l’obesitat”

    juliol 18, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}