Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    ‘O que arde’ i ‘Retrato de una mujer en llamas’

    Jaume Celaoctubre 24, 20194 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    ‘O que arde’

    A vegades tens el convenciment que estàs davant d’una obra artística immortal, un esdeveniment. És el que penso de la pel·lícula O que arde, del director Oliver Laxe.

    Com que no soc crític, només un cinèfil, una persona enamorada del setè art des de la seva infantesa més tendra, només responc del que penso davant meu i, potser també, davant de les persones que llegeixen les meves ressenyes. Per tant, algú pot considerar que concretant uns judicis determinats em passo o em deixo portar per la subjectivitat més intensa. Segur que tindreu raó, però davant d’aquesta pel·lícula només en puc dir meravelles. Vaig sortir del cine pensant que resumeix a la perfecció l’essència del setè art, una fusió de llenguatges al servei de la imatge i que tot plegat aporta un determinat sentit i un determinat significat que l’espectador ha d’anar construint.

    Una història molt senzilla: un home que va ser acusat de provocar un incendi i va passar uns temps a la presó torna al seu poble i es troba amb la seva mare. Viurà amb més o menys tranquil·litat fins que un nou incendi farà reviure el passat que, com deia Faulkner, mai és passat del tot.

    La seqüència inicial és una meravella, la trobada amb la mare una altra joia, el paisatge, com passa amb el western, es converteix en un altre personatge, la fotografia mereix tots els reconeixements, el muntatge, la música, el lloc on se situa la càmera, les interpretacions, les paraules, els silencis i les mirades, la capacitat de mostrar l’ambivalència del foc, la seva bellesa al costat de la seva capacitat de destrucció… vaja, tot plegat, fa que aquesta pel·lícula, que ja ha rebut alguns premis en festivals, es converteixi en una de les millors obres d’aquest any, d’aquest segle, de la història del cine.

    I parlada en gallec.

    Sobretot, no us la perdeu, perquè no és gota fàcil arribar a contemplar en una hora i mitja tanta perfecció.


    ‘Retrato de una mujer en llamas’

    Una altra joia del setè art. Retrato de una mujer en llamas, de Céline Sciamma, ens explica la història d’una pintora que ha de fer el retrat d’una noia que està a punt de casar-se. Les dues dones es van enamorant. Un joc de mirades, gestos delicats, una lentíssima aproximació, poques paraules, la primera carícia, el primer petó… i la passió, que tarda a arribar però consumeix. Un retrat que en són dos, dos retrats de dues dones de finals del segle XVIII a França, al bell mig d’un paisatge impressionant, d’una bellesa extraordinària, un paisatge que es mostra calmat, en segons quines escenes, i intens en d’altres, com si seguís la commoció interior que viuen les dues protagonistes, aquell joc d’emocions que et commouen profundament.

    Escenes inoblidables: la interrupció de l’embaràs de la noieta que els fa de criada, la cançó de les dones a la platja, al vespre i al costat d’un foc, com si fos una reunió de bruixes, i la impressionant estona que tanca la història. Veus com transcorre el guió i et dius ara ja s’acaba, però no, encara hi ha una altra escena i et dius ara sí, però et tornes a equivocar perquè has d’esperar l’arribada d’aquell primer pla lateral d’una de les protagonistes, submergida en la música de Vivaldi, un primer pla lateral que és el somni de qualsevol actriu que vulgui demostrar la seva capacitat interpretativa.

    Una parella d’actrius excel·lents que semblen fetes l’una per l’altra. Una Noémi Merlant i una Adèle Haenel inoblidables, i molt ben acompanyades per Luàna Bajrami.

    I encara més: Orfeu i el  mite d’Eurídice enriqueixen tot el contingut fílmic. Els mites sempre ho fan tot més ric.

    Som testimonis de la construcció lenta de l’amor. I al final, com totes les grans històries romàntiques i impossibles, una tristesa que et queda a dins, dolça, però tristesa al cap i a la fi.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    cinema opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    El 0-3 a Catalunya és cada cop més car i classista, segons Save the Children
    Next Article
    Actualitat
    D’horaris escolars i altres digressions
    Jaume Cela

    Mestre i escriptor

    Related Posts

    Opinió
    #Francohatornat, quan la història es converteix en meme

    juny 6, 2025

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}