Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Oposició frontal de PP i Cs a la derogació ‘de facto’ de la Lomce

    Pablo Gutiérrez de Álamonovembre 28, 20185 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Isabel Celáa, a la seva compareixença
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    PP i Ciutadans van carregar ahir durament contra la ministra Isabel Celáa, en la seva compareixença a la Comissió d’Educació del Congrés dels Diputats, que aquests partits havien demanat per aclarir el seu avantprojecte de llei educativa que es va filtrar fa uns dies. Els portaveus dels dos partits van acusar la ministra de no buscar el consens amb la presentació, en escasses tres setmanes, d’un text articulat que suposa, de facto, la derogació de la LOMCE.

    La portaveu popular, Sandra Moneo, va criticar la ministra i el seu partit per la sortida de la subcomissió que negociava el pacte per l’educació. Una sortida justificada en el seu moment per la falta de voluntat del PP i Cs de parlar d’un finançament de l’educació del 5% del PIB.

    Un búmeran, el del finançament, que torna amb la mateixa força. El Ministeri no ha presentat una memòria econòmica que acompanyi al seu projecte de llei, un dels aspectes que l’oposició va retreure-li. Celaá va assegurar que en aquests moments es treballa en la redacció d’aquesta memòria econòmica i serà pública el més aviat possible. Com també ho serà, segons va afirmar, un document amb el text consolidat de la LOE, després de l’eliminació dels articles de la Lomce i la introducció del nou text del Govern.

    Recentralizar l’educació

    Si hi ha hagut canvi -almenys així ho van percebre bona part dels diputats de la comissió- ha estat en el gir de la política del PP pel que fa a les transferències autonòmiques. En la línia de Pablo Casado, president dels populars, que fa uns dies assegurava en la campanya de les eleccions andaluses la seva intenció que l’Estat recuperés les competències perquè les autonomies solament les gestionin.

    Des d’Esquerra Republicana de Catalunya fins al PSOE van mostrar la seva sorpresa davant una qüestió que “mai” se li havia escoltat al Partit Popular. La crisi catalana i les llengües cooficials planegen sobre el tema.

    Sandra Moneo, portaveu del PP, va assegurar que aquest moviment del Govern socialista de presentar una nova llei suposa una “rendició del seu partit davant els qui somien amb la ruptura total i absoluta del nostre país”. “Solament es mouen per donar satisfacció -va dir- als socis: l’esquerra o extrema esquerra i als nacionalistes”. A més, la portaveu popular va insistir que algunes comunitats autònomes han demostrat deslleialtat.

    “Presentarem una esmena a la totalitat amb text alternatiu”, va dir Moneo. Espanya “mereix una nova llei que enforteixi els poders de l’Estat enfront d’algunes autonomies”, va finalitzar la portaveu popular.

    Molta brega. Poca novetat

    Més de quatre hores es va allargar la compareixença d’Isabel Celaá a la comissió d’Educació. Poca treva va tenir en aquest temps per part de les portaveus del PP i de Cs (Marta Martín), que es van mostrar molt crítiques acusant el Govern de voler tornar a la LOE, una llei “obsoleta” que data de 2006.

    “Compareix després d’enterrar, gairebé definitivament, un gran pacte d’estat. El que ha succeït en les darreres setmanes permet entendre per què el PSOE es va aixecar del pacte després d’un any i mig de treball”. Així va començar Sandra Moneo, portaveu del PP la seva intervenció. I després de tancar la possibilitat de l’acord, “la cara B” va dir, tornar a un “model educatiu amb més del 30% d’abandó escolar i fracàs”.

    “Em sembla un bunyol i una espècie de provocació”, així va començar la seva intervenció Marta Martín sobre el text del Ministeri. Va criticar la rapidesa amb la qual el Ministeri ha preparat el text articulat, i va qualificar de “paripé de negociació” el fet que estigui enllestit en 20 dies. Però no solament va criticar la rapidesa dels tràmits. “El seu avantprojecte té tanta càrrega ideològica que sembla una provocació”.

    A més, la portaveu taronja va anunciar que el seu partit presentarà una moció de devolució sobre el projecte de llei perquè pugui realitzar-se, aquesta vegada sí, una negociació sobre el seu contingut.

    Isabel Celaá va explicar a diputades i diputats algunes de les línies més importants del text que va redactar el seu equip. Línies que ja estaven clares després de la filtració tant de l’articulat fa uns dies com del document previ en el qual s’establien els punts més polèmics que volien eliminar-se o modificar-se. Gairebé un centenar.

    Tant des del grup confederal Unidos Podemos, com els grups nacionalistes van preferir tenir un perfil més conciliador amb el Govern a l’espera que efectivament entri dins de la Cambra i pugui, ja llavors, discutir-se punt a punt sobre el seu contingut.

    Mentre els nacionalistes van posar l’accent en qüestions com la llengua, així com el referent als canvis sobre els concerts educatius, des de Podemos es va parlar més de finançament o de la possibilitat d’anar més lluny per protegir a l’educació pública, a més de remetre al Document de Bases per a una nova Llei d’Educació que va signar el Partit Socialista, a més de Podemos, el 2014.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    ciudadanos Isabel Celaá Lomce Partits polítics pp
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous ArticleA l’Escola Edumar fan una pizza per aprendre els quarts
    Next Article
    Actualitat
    Els docents surten al carrer per reclamar baixades de ràtio i de càrrega lectiva
    Pablo Gutiérrez de Álamo
    • X (Twitter)

    Periodista especializado en educación. Director de El Diario de la Educación. Antes en Periódico Escuela

    Related Posts

    Opinió
    La carta

    juny 3, 2024

    La carta

    juny 3, 2024

    Actualitat
    L’educació social demana una col·legiació obligatòria per exercir la professió

    abril 22, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}