Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Anàlisi
    Orientacions per millorar la convivència

    Pablo Gutiérrez de Álamomaig 10, 20236 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | Teresa Rodríguez
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La convivència no sembla ser un gran problema, almenys, en els centres de primària, segons l’estudi realitzat per a l’Observatori Estatal de la Convivència, en el ple de la qual, presidit per Pilar Alegría, ministra d’Educació i FP, s’han presentat les seves dades i conclusions.

    Més enllà que els casos d’assetjament o de violència en els centres són una minoria (menys del 10% de l’alumnat diu haver-se sentit assetjat en el seu col·legi), continua havent-hi marge de maniobra per a la millora d’aquestes xifres. Des d’un augment de la formació inicial i contínua del professorat en aquestes matèries o la difusió de bones pràctiques passant per la generalització de projectes d’alumnat mediador o ajudant.

    Us deixem aquí el decàleg d’elements que podrien suposar una millora de la convivència en tots els centres de primària. L’últim dels punts, el número 11 en realitat, es refereix a la publicitat tant entre la comunitat educativa com entre la societat en general, de les conclusions de l’estudi.

    Orientacions

    La convivència, segons mostra l’estudi i en opinió dels qui estan tots els dies a les aules i passadissos dels col·legis, és bona. Però prevalen unes certes situacions greus que, en qualsevol cas, estan fent sofrir a moltes i molts nens. Això és el que fa necessari que s’implementin mesures, en diferents nivells del sistema, per aconseguir millores. L’estudi planteja fins a 10, 11 si comptem amb l’última, que és donar difusió als resultats i conclusions del propi informe.

    La primera d’elles parla de la necessitat que les decisions docents es planifiquin de manera coordinada i hi hagi treball en equip. En aquest sentit es parla de la necessitat de crear un model de gestió de la convivència amb un enfocament restauratiu encara que es té en compte la falta de temps i espais per poder planificar la gestió de la convivència. Com a passos inicials es planteja que l’Observatori Estatal de la Convivència defineixi convivència per a donar orientació als centres, al mateix temps que s’entén que el Pla de Convivència i el Projecte Educatiu de Centre haurien de contenir escenaris reals de pràctica educativa i propostes de convivència efectives.

    Reduir i agilitzar la càrrega burocràtica en la gestió de la convivència és una altra de les conclusions. Tant les direccions com el professorat i els equips d’orientació coincideixen que la burocràcia és un problema per al qual necessiten ajuda i assessorament a l’hora de dissenyar, desenvolupar i avaluar els documents institucionals de convivència, com a plans, protocols o mesures preventives.

    També es posa sobre la taula la necessitat d’aprofundir en metodologies i avaluació col·laboratives dins del currículum per a crear destreses cooperatives que es converteixin en actituds de convivència. És a dir, “a conviure s’ensenya des de la pràctica planificada, programada i avaluada”, assegura l’estudi. Per això la importància d’aprofundir en aspectes curriculars i d’avaluació que millorin les actituds de convivència. En aquest sentit, s’assenyala la creació d’un currículum específic que expliciti competències i continguts que promoguin la convivència: conèixer i comprendre els conflictes i la violència; gestió pacífica de conflictes; no discriminació, acceptació, col·laboració, cooperació, solidaritat, etc.

    El desenvolupament, la pràctica de la convivència des de l’enfocament restauratiu, preventiu i de qualitat és una altra de les apostes de l’estudi. La creació de mesures preventives pot prevenir problemes com la sostracció o la deterioració dels materials (un dels problemes més assenyalats per l’alumnat) o el maltractament entre iguals. Segons les i els autors, les administracions han de generar estructures participatives de gestió de la convivència, com podrien ser els observatoris de la convivència escolar en els territoris. A més, s’assenyala que el propi alumnat posa l’accent en les mesures restauratives com a elements per a potenciar la responsabilitat entre noies i nois.

    La col·laboració escola-família en temes de convivència i participació seria un altre punt destacat. L’estudi, diuen els seus autors, confirma la importància del paper de la família i de la seva col·laboració per a atendre els conflictes. En entorn familiar influeix en la convivència en el centre, al mateix temps que les famílies tenen en bona consideració el treball del professorat en aquestes qüestions.

    L’elaboració de les normes d’aula amb la participació i dins del marc de l’acció tutorial. Les normes tenen un impacte més gran si tracten de respondre a les necessitats del grup, de manera que la seva participació en l’elaboració és interessant. Ara bé, “resulta irrenunciable crear condicions horàries sostenibles en els centres que garanteixin una bona acció tutorial”.

    Des de l’estudi es ressalta la necessitat d’integrar els programes d’alumnes ajudants i els programes de mediació escolar davant la constatació que no són coneguts entre l’alumnat que no participa directament en ells. Aquest tipus de programes amb “oportunitats d’educació i desenvolupament moral sempre que sigui al servei de la justícia restaurativa”, assegura l’estudi que insisteix en la seva extensió per “tot el que aporten al desenvolupament d’una cultura de la convivència pacífica”. Per això s’advoca per una millora de la difusió i comunicació d’aquesta mena de pràctiques.

    En un sentit similar es veu l’obligació d’intensificar la formació inicial i permanent des de la pràctica de la reflexió. L’estudi defensa el desenvolupament i difusió de formació anual sobre convivència per a directius, coordinadors de benestar i integrants de consells escolars de centre, així com la difusió de bones pràctiques de convivència de manera sistemàtica.

    L’avaluació és important, així almenys ho diuen els qui han participat en l’estudi en demanar que es generin eines per a avaluar la convivència. Amb elles es podria fer que el Pla de Convivència fos més ajustat a les necessitats que es detectin en cada centre educatiu. Per això, s’advoca per la creació de projectes de diagnòstic i assessoria per a centres educatius des d’alguna mena de plataforma web.

    Per a acabar aquest apartat, es demana la implementació d’una estructura de convivència que generi una escola connectada amb la comunitat. Segons els resultats de l’estudi, hi ha una necessitat imperiosa que els centres siguin institucions obertes a l’entorn: als serveis socials, municipals o sanitaris, per exemple.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    convivència convivència escolar Pautes de convivència
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Les cooperatives d’alumnes, la llavor de l’emprenedoria social del futur
    Next Article
    Opinió
    Decisions i responsabilitat: claus per a un aprenentatge exitós
    Pablo Gutiérrez de Álamo
    • X (Twitter)

    Periodista especializado en educación. Director de El Diario de la Educación. Antes en Periódico Escuela

    Related Posts

    El paper de les entitats en els projectes d’ApS

    maig 27, 2025

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    maig 19, 2025

    1 comentari

    1. Cécile Barbeito on maig 11, 2023 11:40 pm

      Gràcies per l’article, molt interessant. Especialment pendent desenvolupar que les competències per la convivència siguin curriculars i s’avaluïn.
      (Sense ser-ne fan) a les últimes enquestes PISA (del… 2018!?) es va incorporar preguntes relatives a aquesta competència (resolució de conflictes, competències interculturals i davant d’altres diversitats), però no s’han publicat encara.
      Però senyal que són importants i que s’han d’avaluar!

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}