Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Les cooperatives d’alumnes, la llavor de l’emprenedoria social del futur

    Joan Ramon Boixaderasmaig 9, 20234 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Trobada d'AlumnesCoop | Cedida
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Les escoles cooperatives tenim l’oportunitat de promoure projectes pedagògics que integren a la vegada els valors cooperatius amb els reptes que l’escola ha d’afrontar per formar els joves del futur. Cada principi del cooperativisme és una possibilitat per desenvolupar capacitats transversals i competències toves de l’alumnat, immers a aprendre a aprendre, a treballar en xarxa, formar-se amb actituds col·laboratives, d’emprendre projectes amb alts valors democràtics, participatius i de respecte a l’altri. L’escola cooperativa té mig camí fet quan aplica projectes d’aprenentatge mostrant i ensenyant des de l’essència del que som: el nostre model organitzatiu.

    Les cooperatives d’alumnes

    Com ens organitzem dins de la cooperativa? Sota quins principis ens regim? Com duem a terme la presa de decisions? Com aprenem aquesta manera de fer que ens fa ser persones empàtiques i crítiques amb l’entorn que ens envolta? Com gestionem els conflictes? Com integrem la diversitat d’opinions? Com podem ser resolutius amb els objectius? Com fem palès el retorn social?

    Aquestes i moltes preguntes que busquem respostes diàriament i que les traspassem als alumnes, les podem treballar creant una cooperativa d’alumnes com a projecte transversal, centrat en l’economia social i solidària. Tot jugant a emular el que és el nostre dia a dia —el dels adults—, acompanyar l’alumnat en la creació de cooperatives d’alumnes ens permet oferir una formació humanista en emprenedoria, molt necessària perquè el futur professional dels joves, que avui dia es troben encara en el sistema educatiu, dependrà més de si mateixos, i de la capacitat de compartir un projecte amb altres persones, que no pas d’un tercer – empresa o administració- que els hi doni feina.

    De temes que puguin girar les cooperatives en tenim per donar i vendre, tants com activitats econòmiques ens puguem imaginar: des de la gestió d’un hort urbà, a la redefinició del pati de l’escola per fer un entorn més sostenible; des de fer de pastissers per amortitzar el cost del viatge de final curs, a com organitzar un servei d’atenció  de la gent gran al barri. Però el quid de la qüestió no és aconseguir a què dedicar-se, sinó com es desenvolupa el projecte, el camí cap a l’autogestió i l’autoorganització. Sabem que s’aprèn socialment i aquesta és una activitat necessàriament compartida, que fomenta habilitats socials diverses com la capacitat de comunicació, el lideratge, l’empatia, la negociació i la convicció. La cooperativa, sigui de servei o de producció, té repercussió en la comunitat, i que el resultat sigui compartit la fa molt motivadora al tenir un retorn de reconeixement que impacta positivament en l’autoestima de l’alumnat i en la cohesió del grup.

    Una cooperativa d’alumnes permet aprendre valors incorporats en la pràctica, perquè sabem que no s’han d’ensenyar en abstracte si volem que realment aquests valors d’equitat, igualtat, democràcia, honestedat, justícia, solidaritat, transparència, autoajuda i responsabilitat siguin incorporats a l’ètica de la persona. Aquest marc ajuda a la integració de continguts i competències de diverses matèries en un mateix projecte: lingüístiques, artístiques, matemàtiques, socials i personals i d’altres en funció de les característiques concretes de l’activitat que es desenvolupi. No només és tracta d’un projecte interdisciplinar, sinó veritablement holístic.

    Però també és interessant pel professorat que acompanya a l’alumnat en aquesta gran aventura. Des d’un punt de vista metodològic, l’activitat els atorga més protagonisme, fomentant la seva creativitat i canviant el rol del professorat a l’aula; en el sentit d’animar, suggerir, acompanyar, orientar i també validar, però deixant que sigui l’alumne qui faci la recerca i construeixi el projecte i, per tant, pugui aprendre a aprendre. Sens dubte, les cooperatives d’alumnes són projectes molt complets que faciliten l’aprenentatge i el desenvolupament de persones i les preparen per a un entorn laboral que, com especificava a l’inici de l’article, cada dia més exigent en competències transversals i habilitats socials.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    cooperatives cooperatives d'alumnes Escoles cooperatives opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Reportatge
    100 projectes de l’alumnat per protegir el planeta
    Next Article
    Anàlisi
    Orientacions per millorar la convivència
    Joan Ramon Boixaderas

    Related Posts

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025

    Opinió
    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    maig 19, 2025

    1 comentari

    1. Albert on maig 10, 2023 9:06 am

      Magnífic article! Cal potenciar les cooperatives a les escoles. Encara hi ha poques experiències com aquesta.

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}